Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zonsopgang en zonsondergang

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zonsopgang en zonsondergang

Hey iedereen, Ik heb hier twee foto's te delen met jullie.
    Ik wil graag zo veel mogelijk opmerkingen :P zodat ik echt wat kan van leren en beter worden!!
    Bedankt Alvast!

Zonsopgang
    Camera Model Name
    Canon EOS 450D
    Tv(Shutter Speed)
    1/50Sec.
    Av(Aperture Value)
    F20
    ISO Speed
    200
    Focal Length
    18.0 mm

Zonsondergang
    Camera Model Name
    Canon EOS 450D
    Tv(Shutter Speed)
    1/80Sec.
    Av(Aperture Value)
    F22
    ISO Speed
    640
    Focal Length
    55.0 mm

Ik denk dat de tweede foto beter zou kunnen zijn als ik de ISO verlaagde toch? Dan krijg je minder van die witte puntjes volgens mij.

Groetjes,
    evilcells

Re: Zonsopgang en zonsondergang

iso kan minder bij die 2de (denk ik), maar dan met een langere sluitertijd en gebuik van statief.
    aan de boven zijde zou ik wat wegknippen, zodat die halve wolk er af gaat.
    ps ben zelf nog een beginner dus ben niet 100% zeker over iso verlaging.

Comment

Voor dergelijke shots gebruik je beter een statief, dan maakt de sluitertijd niet uit en kan je de ISO gewoon op 100 zetten.
      Met dergelijke shots heb je genoeg aan F8 - F10 hoor, als je op F22 gaat trekken kan dit afbreuk doen op de scherpte van de foto.
      Als de zon te fel aan het worden is kan je nog steeds met de belichting spelen, beste is om de histogram in het oog te houden.
      Hopelijk ben je er iets mee

PS:En de foto's steeds recht plaatsen, nu loopt je zee leeg
      Flickr

Comment

hoi allemaal, ik was voor de zonsopgang iets eerder opgestaan ,vind het licht dan net iets mooier ,een f getal van 20 was in deze niet nodig geweest met f8 trek je ook hele mooie platen ,en bij de ondergang was ik iets later gaan fotograferen ,dit ook omwille van de kleuren ,maar ook hier een f22 ,en dat begrijp ik niet ,pak je hier ook een f8 hoeft je iso niet zo omhoog en hou je meer sluitertijd over ,verder wel mooie foto,s hoor ,alleen de zon is nu nog zo uitgebrand ,,groetjes gijs
        Nikon D7100 Nikon 50mm f1.4 Nikon 70-200 f4 Nikon 18-140 F3,5-5.6 Sigma DG 150-500 f5-6.3 os sb600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rikske_007 Bekijk bericht
          Voor dergelijke shots gebruik je beter een statief, dan maakt de sluitertijd niet uit en kan je de ISO gewoon op 100 zetten.
          Met dergelijke shots heb je genoeg aan F8 - F10 hoor, als je op F22 gaat trekken kan dit afbreuk doen op de scherpte van de foto.
          Als de zon te fel aan het worden is kan je nog steeds met de belichting spelen, beste is om de histogram in het oog te houden.
          Hopelijk ben je er iets mee

PS:En de foto's steeds recht plaatsen, nu loopt je zee leeg
          Oorspronkelijk geplaatst door bleuspics Bekijk bericht
          iso kan minder bij die 2de (denk ik), maar dan met een langere sluitertijd en gebuik van statief.
          aan de boven zijde zou ik wat wegknippen, zodat die halve wolk er af gaat.
          ps ben zelf nog een beginner dus ben niet 100% zeker over iso verlaging.
          Oorspronkelijk geplaatst door gijsbert27 Bekijk bericht
          hoi allemaal, ik was voor de zonsopgang iets eerder opgestaan ,vind het licht dan net iets mooier ,een f getal van 20 was in deze niet nodig geweest met f8 trek je ook hele mooie platen ,en bij de ondergang was ik iets later gaan fotograferen ,dit ook omwille van de kleuren ,maar ook hier een f22 ,en dat begrijp ik niet ,pak je hier ook een f8 hoeft je iso niet zo omhoog en hou je meer sluitertijd over ,verder wel mooie foto,s hoor ,alleen de zon is nu nog zo uitgebrand ,,groetjes gijs
          Bedankt voor jullie reacties!! Van jullie reacties begrijp ik dat ik de volgende keer beter een F8-10 moet nemen voor de shot. Maar wat ik niet helemaal begrijp is waarom het nemen van F22 in vergelijking met F8 een afbreuk op de scherpte doet? Want (ik ben nog een noobie) ik begrijp dat het nemen van een klein diafragma de scherpte beter wordt voor zowel dichtbij en verder weg? Dus vandaar dat ik een klein diafragma gekozen heb.

Toen ik die foto's maakte gebruikte ik wel een statief, maar de iso-waarde stond op AUTO, vandaar zo'n hoge iso. Maar de foto's zijn wel in RAW opgenomen, kan ik die nog veranderen?

Comment

Witbalans kan je nog veranderen aangezien je opnamen hebt gemaakt in RAW-formaat.
            De ISO waarden kan je niets aan doen buiten een noise reduction uitvoeren met een
            softwarepakket zoals Lightroom 2.
            Follow me on neonpxl.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matsuda XIII Bekijk bericht
              Witbalans kan je nog veranderen aangezien je opnamen hebt gemaakt in RAW-formaat.
              De ISO waarden kan je niets aan doen buiten een noise reduction uitvoeren met een
              softwarepakket zoals Lightroom 2.
              Bedankt voor je tip!! Ik weet ind. dat je WB kan veranderen met RAW-formaat en de bovenstaande foto's zijn ook zo bewerkt.
              Maar bedankt voor je tip over LR 2.

Comment

De foto's vind ik leuk qua compositie en kleur maar ik heb het gevoel dat het water van beide foto's weg gaat lopen....
                Even de horizon in photoshop recht zetten en dan blijven je meertje en zee gevuld.

Comment

Working...
                X