Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Eerstvolgende Shooting Day: SD Dendermonde op 10 mei 2025.
Geen idee wat de exif is. Zit waarschijnlijk nog in de foto
Make = SONY
Model = DSLR-A200
Exposure Time = 1/500"
F Number = F5.6
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 800
Exposure Bias Value = ±0EV
Metering Mode = Pattern
Focal Length = 35mm
Als ik de sluitersnelheid zie, dan weet ik dat die hoge gevoeligheid van de sensor niet nodig was. Bij een lagere ISO-waarde had jouw foto zeker aan detail gewonnen, vooral in de vacht.
Een goede foto, die compositorisch sterker was geweest als de boog aan de onderkant niet onderbroken was.
Blijkbaar, nog niemand gemerkt dat er een tweede foto bijgekomen is
Wat denk je, heeft het zin om opnieuw te reageren op een foto die drie minuten later gemaakt is, met dezelfde foute instellingen?
Het is de bedoeling dat je met de tips die je hier krijgt opnieuw aan de slag gaat.
Gebruik de zoekfunctie van deze site en kijk eens naar de foto's van Hawkie. Haar poezenfoto's kunnen voor inspiratie zorgen.
Vergeet vooral niet haar website te bezoeken.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Gebruik de zoekfunctie van deze site en kijk eens naar de foto's van Hawkie. Haar poezenfoto's kunnen voor inspiratie zorgen.
ja maar het verschil is:
Hawkie maakt Poezenfoto's.
en dit zijn foto's van een Poes.
grt,bouk.
Oorspronkelijk geplaatst door Jos VanhengelBekijk bericht
Wat denk je, heeft het zin om opnieuw te reageren op een foto die drie minuten later gemaakt is, met dezelfde foute instellingen?
Het is de bedoeling dat je met de tips die je hier krijgt opnieuw aan de slag gaat.
Hartelijk bedankt voor je commentaar,... Natuurlijk weet ik het dat het de bedoeling is om er iets uit te leren,.. En ik hou daar ook rekening mee. Ik ben blij dat ik aan een scherm zit, of mijn neus stond er waarschijnlijk niet meer op.
Ik zal zeker eens zoeken naar Hawkie's posten. Dank je voor de tip.
Zie je instellingen (diafragmastand, sluitertijd en ISO) als puzzelstukjes die, als ze in elkaar liggen, een goed belichte en scherpe foto opleveren.
Je schrijft: het is in huis te donker om de ISO omlaag te doen, maar je gebruikt een sluitertijd van 1/500. Jouw sensor wordt voor het maken van deze foto maar 1/500 sec belicht. Dat is een goede stand als je bv sportopnames maakt....maar ik heb niet het idee dat je lieve kat hier een sprintje trekt of erg veel beweegt. Je kan met zo'n opname makkelijk naar de 1/125 toe. Maar...is de foto te donker? Nee. Het wit van de poes is zelfs overbelicht. Dat zie je aan de witte vacht die uitgebrand is en alle details van de vacht verloren zijn gegaan (deze delen bevatten geen data meer). Je ISO moet hier echt naar de 100, want die is de veroorzaker van de overbelichting.
Je kunt beter een foto wat onderbelichten en later in een bewerkingsprogramma de foto verhelderen. Tot die mate dat je geen uitbrandingen in het wit ziet.
Je hebt een heerlijk fotogeniek modelletje om te fotograferen Ik ben benieuwd naar nieuwe foto's
Comment