Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

druppel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• druppel

Dit is mijn eerste post hier op het forum. Recent ben ik in contact gekomen met fotografie.
    Hieronder het resultaat van een poging om een druppel vast te leggen. Thuis onder de kraan heb ik een kleine opstelling gemaakt en vervolgens geflitst met een dun blauw papier voor de flitser voor de blauwe schijn te krijgen.
    Materiaal: Nikon d60 + kitlens 15-55mm
    Wat vinden jullie ervan?

Fotofolio - blog
    Portfolio

Re: druppel

Zeer goed uitgevoerd!
    1 en 2 vind ik goed. 3 is een stuk minder.
    Met vriendelijke groeten,
    Jonas

Comment

1 en 2 vrij goed de derde eigenlijk niet bruikbaar (vergeef me mijn eerlijkheid)
      Bij deze fotografie hoort eigenlijk het kroontje op het water, hoe je dat juist krijgt weet ik ook niet, veel opnames maken zeker? ik wou dat ik al kon maken wat u hier laat zien

Comment

Je zegt dat je recent met fotografie bezig bent. Waarom dan dit aartsmoeilijk onderwerp. Zelfs voor pro aartsmoeilijk.
        Als je op die manier voortwerk zal je snel de moed verliezen want ooit kom je deze foto's tegen en dan begint het probleem.
        Je kent de basis van fotografie niet en je wilt dit soort foto's maken.
        Onbegonnen werk. Je kunt nog niet kruipen en je wil al een formule 1 wagen besturen.
        Op BD willen we je vooruit helpen maar dan moet je toch wat snelheid terug nemen.
        Begin bij de basis.
        Diafragma, iso, sluiterstijd, DOF, exif, witbalans enz.
        Je foto's lijken mischien spectaculair en scherp, maar dat zijn ze niet, althans voor mij.
        Ik wil je hier geen valse hoop geven door te zeggen Mooi goed enz. Daar geraak je geen stap mee verder.
        Wat ik zou doen. Bekijk eerst de theorie, terwijl wil je fotograferen natuurlijk.
        Zet je toestel op automatisch. Zet je lens op MF manuele scherpstelling. Oefen op het scherpstellen met de hand voor een week of twee. Les één je automatische focus is niet feilloos. Daarom leren met MF. Plaats je foto's op BD en dan kijken we waar we je kunnnen bijsturen. Als je dan ziet dat je scherpe foto's hebt dan kun je beginnen met de theorie toe te passen die je hebt geleerd. Ideaal zou zijn dat je een cursus gaat volgen.
        Zonder cursus zal het zelf studie zijn.
        Het belangrijkste van een foto zie dat de scherpte goed zit. Scherpte niet goed foto voor de vuilbak
        Robby BB
        Last edited by robbydorine; 20 oktober 2009, 23:21.
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Je hebt inderdaad niet het meest eenvoudige onderwerp gekozen, zoals Robby al aangeeft. Niettemin mag je daar van mij best mee beginnen. Maar de basiskennis moet er wel zijn en ook in praktijk gebracht kunnen worden. Bij deze foto's mis ik scherpte (ook erg lastig om op een druppel scherp te stellen) en zie ik bij foto #1 en #2 een dikke overbelichting. Ik gok dat je de flitser op de druppel hebt gericht.

Probeer eens het volgende: laat iemand een pen of iets dergelijks vasthouden op de plaats waar de druppel inslaat en stel daar dan (liefst handmatig) op scherp. Daarna kun je de lens op MF (Manual Focus) zetten, zodat de scherpstelling in ieder geval niet meer verandert. Zolang de camera op zijn plaats blijft en de druppelopstelling ook niet wijzigt kun je doorfotograferen met steeds dezelfde scherpte in de foto.

Dan de flitser. Plaats een gekleurde plaat achter de druppelopstelling. En richt daar de flitser op. Dus de flits komt achter de druppel te vallen. Kijk maar eens of je hiermee uit de voeten kunt.

Foto #3 vind ik overigens helemaal niks. Niet qua onderwerp, noch qua compositie, noch qua scherpte.

Succes!
          Mijn ebook: Ken Je Camera Van A-Z!
          Workshops Basiskennis, van Idee tot Foto en Adobe Lightroom
          Hier doe ik mijn ding: Mensen Leren Fotograferen

Comment

Bedankt voor de tips.
            Hier heb ik zeker iets aan.

Toch nog even aanvullen dat deze opdracht gegeven is vanuit de cursus digitale fotografie die ik volg in avondschool. Daarvoor ben ik in mijn opleiding al in aanraking gekomen met digitale fotografie maar nu ben ik er iets intensiever en bewuster mee bezig. Bovenstaande begrippen zijn me dan ook niet helemaal vreemd.

Het is ook zeker niet de bedoeling mijn foto's naast die van pro's te plaatsen en zo ontmoedigd te raken. Vergelijken en eruit leren kan wel vind ik.

Bedankt voor de reacties, als ik nog eens tijd heb probeer ik deze tips zeker toe te passen en post ik het resultaat.
            Fotofolio - blog
            Portfolio

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JefVantongerloo Bekijk bericht
              Bedankt voor de tips.

Toch nog even aanvullen dat deze opdracht gegeven is vanuit de cursus digitale fotografie die ik volg in avondschool. Daarvoor ben ik in mijn opleiding al in aanraking gekomen met digitale fotografie maar nu ben ik er iets intensiever en bewuster mee bezig. Bovenstaande begrippen zijn me dan ook niet helemaal vreemd.

Het is ook zeker niet de bedoeling mijn foto's naast die van pro's te plaatsen en zo ontmoedigd te raken. Vergelijken en eruit leren kan wel vind ik.

Bedankt voor de reacties, als ik nog eens tijd heb probeer ik deze tips zeker toe te passen en post ik het resultaat.
              Dit zijn natuurlijk info's die je bij uw foto moet plaatsen. Bespaard mij tijd en kan ik op een andere manier uw foto bekijken.
              Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                Je zegt dat je recent met fotografie bezig bent. Waarom dan dit aartsmoeilijk onderwerp. Zelfs voor pro aartsmoeilijk.
                Als je op die manier voortwerk zal je snel de moed verliezen want ooit kom je deze foto's tegen en dan begint het probleem.
                Je kent de basis van fotografie niet en je wilt dit soort foto's maken.
                Onbegonnen werk. Je kunt nog niet kruipen en je wil al een formule 1 wagen besturen.
                Op BD willen we je vooruit helpen maar dan moet je toch wat snelheid terug nemen.
                Begin bij de basis.
                ...
                Pfffft, dit vind ik nogal zever.
                De TS is recent met fotografie begonnen. Dit wil toch niet zeggen dat hij het verschil tussen diafragma, sluitersnelheid of witbalans niet kent.
                Hij probeert iets dat niet eenvoudig is en is hierbij inventief (niet zomaar wat flitsen, maar een kleursfeer creëren). Het resultaat zal geen prijzen winnen, en dat wist de TS natuurlijk ook wel. Voor een 'beginner' is het absoluut niet slecht. Kom eens grasduinen in dit beginnersforum en je weet wat ik bedoel.
                De foto's waar je naar verwijst zijn toppers. Maar wat is de relevantie om daar naar te verwijzen? Je kan voor elke foto in het beginnersforum verwijzen naar een topplaat en dan stellen dat een beginner zich niet met dit soort fotografie moet inlaten. "Een beginner moet eerst twee weken manueel scherpstellen." Doe dat maar eens met een instaptoestel en een eenvoudige kitlens. Veel success gewenst.
                En met je tip over onscherpe foto's spreek je jezelf tegen.

Aan de TS. Niet slecht voor een eerste post. Tips van 'Kissakiman' zijn zeker nuttig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JefVantongerloo Bekijk bericht
                  Bedankt voor de tips.

Bekijk ook eens dit:
                  Follow me on Twitter: http://twitter.com/Gavin_HoeyFacebook: http://www.facebook.com/gavtrainWebsite: http://www.gavtrain.comMake a splash with your photogra...

Zeer handig filmpje!
                  Using the camera to defeat the habit of not seeing

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nice_nicce Bekijk bericht
                    Bekijk ook eens dit:
                    Follow me on Twitter: http://twitter.com/Gavin_HoeyFacebook: http://www.facebook.com/gavtrainWebsite: http://www.gavtrain.comMake a splash with your photogra...

Zeer handig filmpje!
                    Dit filmpje bevat inderdaad zeer nuttige informatie, bedankt!

Al mijn foto's zijn uit de hand genomen. Een statief is blijkbaar onmisbaar, achtereen toch eens ééntje aanschaffen.
                    Fotofolio - blog
                    Portfolio

Comment

Allee daar gaan we
                      Pichayandege, voor dat je zegt dat ik zever moet je mijn comment nog eens AANDACHTIG lezen.

De TS is recent met fotografie begonnen. Dit wil toch niet zeggen dat hij het verschil tussen diafragma, sluitersnelheid of witbalans niet kent.

Ik ga er van uit dat je op één of twee weken (dit is voor mij resent) de theorie van de fotografie kent. Ts geeft ook niet aan dat hij een cursus volgt.

Hij probeert iets dat niet eenvoudig is en is hierbij inventief (niet zomaar wat flitsen, maar een kleursfeer creëren). Het resultaat zal geen prijzen winnen, en dat wist de TS natuurlijk ook wel.
                      Er van uitgaande dat hij nog niet veel kennis heeft en niet wetende dat dit een opdracht is van zijn cursus, was ik van mening dat dit veel en veel te hoog gerepen was met het gevaar dat hij gedemotiveerd zou geraken, door het zien van foto's zoals in mijn link. Hij zou deze proberen na te doen, wat menselijk is, maar zou daar niet in lukken. Ik wou zeker niet vergelijken met deze foto's, wat maar al te absurd zou zijn.

Kom eens grasduinen in dit beginnersforum en je weet wat ik bedoel.
                      Mod dat vind ik al de beste die ik hier ooit op BD gelezen heb. Sorry dat ik even Off topic ga.
                      Momenteel heb ik ongeveer 4250 comments. waarvan min of meer 80% in beginnershoek.
                      Ik doen hier wel iets meer dan grasduinen. Ik heb er veel zien beginnen en afhaken omdat ze dachten goede foto's te maken zonder basisikennis. Ik heb er ook zien evolueren van nul naar met zelfstudie.

"Een beginner moet eerst twee weken manueel scherpstellen." Doe dat maar eens met een instaptoestel en een eenvoudige kitlens. Veel success gewenst.
                      Alsof men met een instapmodel en een kitlens geen scherpe foto's kan maken. Dit is nu de zwakste uitvlucht dat men hier op BD kan gebruiken, wanneer de foto's niet scherp zijn. Grasduin maar eens rond op BD dan zul je scherpe foto's vinden gemaakt met een instapmodel en een kitlens.

En met je tip over onscherpe foto's spreek je jezelf tegen.

Wat wil je daar mee zeggen. Mischien heb ik een fout geschreven maar weet niet welke.

Nu ik weet hoe de vork in de steel zit bij de TS zal ik straks een aangepast comment geven. Nu eerst wat eten voor ik nog wat ga grasduinen op BD.
                      Robby BB

Comment

[Mod]
                        Mag ik vragen om dit topic te respecteren (lees: graag tips en commentaar aan TS over de foto in kwestie) en de verschillende mensen die actief zijn in de Beginnershoek (en andere subforums) te respecteren (lees: geen moddergevecht te beginnen).

Dank bij voorbaat.

Comment

Wat belangrijk is bij deze fotografie is de dof.
                          In het kort. Je hebt 1punt waar het absoluut scherp is (focus punt)
                          Dan heb je de DOF. Een strook voor en achter het focuspunt waar alles scherp lijkt.
                          Voor het focuspunt is de strook van scherpte kleiner dan achter het focuspunt
                          Bv 30 mm voor focuspunt en 70 mm achter
                          Dus als je een druppel laat vallen en je wil voor en achter de druppel de zelfde hoeveelheid scherpte, dan moet je, in dit geval, niet op de druppel scherp stellen maar voor de druppel ..
                          Dit kan ook van belang zijn bij andere compo's bv een gezicht dat een beetje weggedraaid is van de camera waar het ene oog verder staat van de camera dan het andere en de DOF beperkt is tot een paar cm. Als je dan scherp steld op één van de ogen dat is het mogelijk dat het andere oog onscherp is.
                          Dit is heel summier de uitleg van DOF.theorie die dikwijls verwaarloosd wordt, maar zo belangrijk is. Om de DOF te berekenen kun je gebruik maken van volgende link.
                          Neem ook uw tijd en ben niet te snel tevreden
                          Robby BB

Comment

De tweede foto vind ik echt super.
                            Geeft mij zin om ook te proberen

Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                            website: http://www.hung.be
                            facebook - Instagram

Comment

foto één en twee zijn weer zo'n vanzelfsprekende druppelfoto's, waar alles om de techniciteit draait.
                              De laatste is esthetisch duidelijk de meerdere van de drie.
                              compositorisch. inhoudelijk ook de meest abstracte en geheimzinnige.

Comment

Working...
                              X