Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het begin...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het begin...

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht, dus zal ik me kort even voorstellen.
    Ik ben een lady van 32 jaar met een dochter van 5 maanden. Al jaren ben ik stiekem jaloers op mensen die mooie foto's kunnen maken. Sinds de geboorte van mijn dochter vind ik het zeer spijtig dat ik haar niet goed op foto krijg. Daardoor ben ik met een cursus fotografie begonnen. We zitten met 16 in de klas dus veel tijd heeft de leraar niet om commentaar te geven op je foto's. Ik kom al een jaar ong. kijken op deze site, maar nu zou ik graag jullie ongezouten menig horen over mijn foto's.

Alvast bedankt!!!

Hier zijn mijn eerste 3 foto's. Je zal het al merken, het ging over scherpstellen. Over de eerste 2 ben ik tevreden, de laatste iets minder.

Nikon D5000 - Volgt les digitale fotografie aan het THHI Tessenderlo - Module 2

Re: Het begin...

Hallo, welkom.
    De eerste foto vind ik het best, knap gezien. De derde is, zoals je al schrijft, de minst gelukte.
    De DOF (scherptediepte) is te beperkt en het onderwerp te klein. Het zit er wat verloren in die grote foto.
    Uw foto's mogen ook wat klaarder (de levels in photoshop ietsje optrekken).

Comment

We zitten met 16 in de klas dus veel tijd heeft de leraar niet om commentaar te geven op je foto's.
      dan heb ik mijn twijfels over het gehalte van die cursus. comments geven op elkaars foto's, daar leer je het meest van. En dat gaat ook in een groep van 16.

Ik kom al een jaar ong. kijken op deze site, maar nu zou ik graag jullie ongezouten menig horen over mijn foto's.
      ik heb hier weinig over te zeggen, behalve dat het mij oefeningen lijken met de scherptediepte. En in alle drie de foto's heb je goed scherpgesteld, maar inhoudelijk stellen de foto's niet veel voor, dus op naar andere onderwerpen. Mooi hoeven die onderwerpen dan weer perse niet te zijn, als ze fotografisch maar sprekend zijn.
      succes ermee.

Comment

De foto's gaan over scherp stellen. Niet over DOF.
        Je zou deze foto's voor te beginnen op Max grote 900 Px langste zijde moeten posten, dan zie je duidelijker waar de scherpte ligt
        F1 volgens mij ligt de scherpte iets achter de schroeven
        F2 heb ik mijn twijfels wegens te klein
        F3 Idem

Je hebt hier wel 3 foto's gemaakt die goed illustreren wat DOF is.
        Robby G L
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
          De foto's gaan over scherp stellen. Niet over DOF.
          Je zou deze foto's voor te beginnen op Max grote 900 Px langste zijde moeten posten, dan zie je duidelijker waar de scherpte ligt
          F1 volgens mij ligt de scherpte iets achter de schroeven
          F2 heb ik mijn twijfels wegens te klein
          F3 Idem

Je hebt hier wel 3 foto's gemaakt die goed illustreren wat DOF is.
          Robby G L
          Als ik naar de foto's kijk zou ik niet kunnen zeggen of het hier gaat over scherpstellen of over spelen met DOF, omdat beiden nadrukkelijk aanwezig zijn in alle foto's.

Dat gezegd zijnde, volg ik je wel in je commentaren. De foto's zijn te klein om echt te gaan beoordelen waar de scherpte nu juist ligt. Vergeet niet dat je mag posten totdat de langste zijde 900pixels heeft he ipv de huidige 604 pixels.

Ik heb een aantal vragen hieromtrent, omdat de exif niet in de foto zitten :
          - Wat was het gebruikte diafragma voor iedere foto ?
          - Wat was de gebruikte brandpuntsafstand (focal length) ?
          - Wat was de afstand tot de onderwerpen ? (vs. min. afstand om te focussen met de lens)
          - Wat was de gebruikte lens ? (Macro of niet ?)

Dit zijn toch gegevens die volgens mij de moeilijkheid van de scherpstelling en DOF sterk kunnen beinvloeden en noodzakelijk zijn om een goede beoordeling te geven.
          Mvg,David
          [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Working...
          X