Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
wat als eerste opvalt aan de foto is dat hij behoorlijk is overbelicht.
(witte uitgebrande plekken op de bloemen en bladeren)
Houd ip de ISO zo laag mogelijk, overdag kun je hem gerust op 100 zetten. Mocht je foto dan nog overbelicht zijn, dan kun je de sluitertijd nog verder opschroeven (in de zon schiet ik regelmatig op 1/1500 sec) Hiermee verkort je de tijd dat de sensor belicht wordt. Ook je diafragma staat behoorlijk open (f/5.6) die kun je nog meer dicthknijpen naar bv f/11 (hoger f/getal is kleiner diafragma)
Gewoon doorgaan, op een gegeven moment begrijp je hoe de puzzelstukjes van de sluitertijd, het diafragma en de ISO in elkaar vallen
Noem me eigenwijs, maar het kan wel Z...maar kijk eens naar de exif.
ISO 800 bij zulk zonlicht is echt niet nodig! Schroef die maar terug naar de 'basis' dus 200. En vanuit daar verder proberen
Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal My flickrMy site
wat als eerste opvalt aan de foto is dat hij behoorlijk is overbelicht.
(witte uitgebrande plekken op de bloemen en bladeren)
Houd ip de ISO zo laag mogelijk, overdag kun je hem gerust op 100 zetten. Mocht je foto dan nog overbelicht zijn, dan kun je de sluitertijd nog verder opschroeven (in de zon schiet ik regelmatig op 1/1500 sec) Hiermee verkort je de tijd dat de sensor belicht wordt. Ook je diafragma staat behoorlijk open (f/5.6) die kun je nog meer dicthknijpen naar bv f/11 (hoger f/getal is kleiner diafragma)
Gewoon doorgaan, op een gegeven moment begrijp je hoe de puzzelstukjes van de sluitertijd, het diafragma en de ISO in elkaar vallen
je moet wel weten dat die witte plekken gewoon het zonlicht is erop. een lager iso had ik geprobeerd maar dan was de foto vrij donker.
Het is het contrast tussen de lichtste en de donkerste delen in deze foto dat niet meer te overbruggen is door de camera.
Andere iso nemen gaat daar geen verandering in brengen. Ook niet ander diafragma of sluitersnelheid.
Als je de lichtste delen (linkerzijde) correct gaat belichten, dan wordt de schaduwzijde van de bloemen onderbelicht, zoals skyflie aangeeft.
Een oplossing is rechts inflitsen, of reflectiescherm.
Comment