Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aperture versus action

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aperture versus action

Eventjes een vraag i.v.m. de keuzeprogramma's.
    Foto 1 is gemaakt in de stand aperture-priority, f/6.3, iso op 100 gezet en white balance op cloudy.
    Foto 2 maakte ik na mijn toestel op "sport" te zetten minder dan 10 minuten later op dezelfde locatie, reiger had zich wat verplaatst (5-tal meter).
    Hierbij ging de sluitertijd van 1/160 naar 1/500, iso van 100 naar 320, diafragma bleef in of meer gelijk.

Ik plaats hieronder beide foto's onbewerkt, enkel crop.
    Ik plaats ze speciaal naast elkaar om beter te kunnen vergelijken.
    Wat mij opviel is dat de kleuren in foto 2 veel "echter" zijn, kan dit enkel liggen aan de sluitertijd ,speelt iso ook bij kleuren of ligt dit aan de keuze van de white-balance?

Foto1:
    Exposure Time = 1/160"
    F Number = F6.3
    Exposure Program = Aperture priority
    ISO Speed Ratings = 100
    Light Source = Cloudy weather

Foto2
    Exposure Time = 1/500"
    F Number = F5.6
    Exposure Program = Action program
    ISO Speed Ratings = 320
    Light Source = unknown

Ik weet niet of mijn vraag correct neergeschreven is maar eigenlijk komt het erop neer dat foto 2 voor mij stukken beter is terwijl ik eigenlijk een verkeerde instelling kies en toch een betere foto verkrijg...

Re: Aperture versus action

De Wit Balance is hier het antwoord.

Wij mensen zien steeds (of toch bijna) dezelfde kleuren onafhankleijk als dat nu bij kaars, gloeilamp of dag licht is. Onze hersennen hebben een soort automatische wit balans.
    Een camera dus niet, die gaat het licht interpreteren afhankelijk van de wit balance.
    Dit gaat van koud naar warm; waarbij daglicht rond de 5400 graden kelvin licht.

Dus steeds de WB bij het juiste soort licht plaatsen anders krijg je een verkleuring soms blauw of groen of oranje enzo (kan soms mooi zijn). Dat is wat er is gebeurd in je eerste foto.

Ik weet niet wat de licht situatie was bij je opnames. Het beste kan jeeen grijskaart (18 procent) gebruiken.
    Leg die even op plaats waar je een foto gaat maken (camera op RAW). Zet je WB aangepast aan het omgevings licht. Neem een opname van de grijze kaart en maak dat je histogram op je camera mooi in het midden staat (curve als de foto bekijkt).

Snelheid en/of Iso, diafragma bijregelen totdat de curve juist staat.
    Nu kan je opnames maken, zolang de licht omstandigheden gelijk blijven.

Nadien, in CS open je de foto van de grijskaart. Even het piepetje (grijs) op de grijskaart plaatsen en je kan de WB aflezen in graden.
    Nu alle opnames selecteren die bij dit licht werden genomen en synchronizeren op WB.

Nu zitten de kleuren 100 procent juist.

Er zijn nog andere methodes , maar deze vind ik de beste.

Groet Flash
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Re: Aperture versus action

Niets aan toe te voegen
      Rooby G L
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Working...
      X