Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste post - golden pup

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste post - golden pup

    Beste allemaal,

    Ten eerste mijn complimenten voor al dat moois wat ik voor bij zie komen! Zoals de titel al zegt ben ik nieuw hier, wel al een poosje passief aan het meekijken op het forum om zoveel mogelijk te weten te komen over mijn nieuwe hobby. Nadat ik tegen de beperkingen van mijn compact camera aan liep ben ik mij gaan verdiepen in de mogelijkheden van een dslr camera. Twee weekjes geleden heb ik de stap gezet en ben ik de winkel uitgelopen met een olympus e-420. Gewapend met boeken, internet en mijn camera heb ik de afgelopen weken veel geoefend. En ja mijn pup was de pineut en heeft dus veel model gestaan. En dat valt tegen zo'n hyper actief beestje..

    Zo bijvoorbeeld deze foto, nog net kon ik opzij springen of ze zat in mijn camera.


    - Camera Model: e-420
    - Lens: ED 14-42mm 1:3.5-5.6
    - Sluitertijd: 1/320
    - Diafragma: f4.5
    - ISO: 400
    - Belichtingscompensatie: 0.0
    - Brandpuntsafstand: 22mm (44mm kleinbeeld)

    Erg scherp is deze foto niet, heeft iemand een idee hoe ik dit beter kan, heb al veel gerommeld met sluitertijd maar overal staat ze er vaag op of hij wordt te donker.

    Bij deze foto had ze net de tuin omgespit, jammer van het kaartje van de plant.


    - Lens: ED 14-42mm 1:3.5-5.6
    - Sluitertijd: 1/160
    - Diafragma: f6.3
    - ISO: 100
    - Belichtingscompensatie: 0
    - Brandpuntsafstand: 42mm (84mm kleinbeeld)

    En de laatste foto, ik vind het erg lastig om de ogen goed scherp te krijgen, 9 van de 10 keer is alleen haar neus scherp. Iemand tips?


    - Lens: ED 14-42mm 1:3.5-5.6
    - Sluitertijd: 1/160
    - Diafragma: f6.3
    - ISO: 400
    - Belichtingscompensatie: 0
    - Brandpuntsafstand: 42 mm (84mm kleinbeeld)

    Alvast bedankt voor jullie feedback!

    Groetjes Demi
    Last edited by Demii; 15 september 2009, 18:52.

  • #2
    Re: Eerste post - golden pup

    Welkom met deze eerste bijdragen op het forum. De bijdragen zijn bijzonder leuk, maar wat wil je met zo'n wildebras.

    Indien je niet tevreden bent over de scherpte van de foto's, is het aan te bevelen om de handleiding van je toestel door te nemen. Kijk naar de wijze waarop de autofocus werkt. Zijn er meerdere punten waarop de camera scherp kan stellen, beperk die dan tot één scherpstelpunt. Daarnaast is van belang om te bezien of je ook continu kan scherpstellen. Dat is wel zo handig met zo'n beweeglijke hond.
    Last edited by Peterdep; 15 september 2009, 20:17.

    Comment


    • #3
      Re: Eerste post - golden pup

      Hallo Demi,
      ik volg mijn voorganger, bij de eerste heeft de camera scherpgesteld op de rechterpoot. Niet hetgeen je wou vermoed ik.
      De twee andere zou hij (uw toestel) wel eens moeilijk kunnen hebben met de egale kleur van uw schattige hond. Daardoor heeft deze last om scherp te zetten.
      Of dit nu de beste manier is laat ik aan de cracken maar ik probeer scherp te stellen (in uw geval bv het ooglid van de hond) op iets met een rand, uiteraard bij het punt of op het punt dat ik scherp wil, de knop half ingedrukt houden en dan kadreren. Het onderwerp mag uiteraard niet meer bewegen, dus snel zijn.
      Bij bewegende objecten trachten de continu autofocus zijn werk te laten doen en steeds blijven volgen op hetgeen je scherp wilt (bij de hond zou ik op de ogen richten).
      Alhoewel hij niet echt scherp is vind ik de eerste foto hier toch de beste, prachtige speelse houding.

      Groetjes, Dani
      Groetjes, Dani

      Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
      http://www.panoramio.com/user/1445365

      Comment


      • #4
        Re: Eerste post - golden pup

        Bedankt voor jullie reacties, hier leer ik nog eens wat van!

        Bij deze foto's heb ik ook gebruik gemaakt van continu-focus en ja het blijft verdraaid lastig om op de ogen te focussen met zo'n dolle pup.Vandaag nogmaals geprobeerd en dit was toch wel de enige lucky shot.

        http://lh6.ggpht.com/_06e2PhCIArg/Sr...Indy%20run.jpg

        - Lens: ED 14-42mm 1:3.5-5.6
        - Sluitertijd: 1/400
        - Diafragma: f5.6
        - ISO: 400
        - Belichtingscompensatie: 0.0
        - Brandpuntsafstand: 42mm (84mm kleinbeeld)

        Groetjes Demi
        Last edited by Demii; 17 september 2009, 15:47. Reden: Teveel foto's geplaatst in dit topic, daarom nu als link.

        Comment


        • #5
          Re: Eerste post - golden pup

          Enorm leuke foto. Wat ook goed aan deze foto is het feit dat je zo'n laag standpunt hebt gekozen. Wat jammer is, is de achtergrond. Het was beter als die achtergrond wazig is en de hond scherp. Dit is echter met de lens die je gebruikt hebt niet of nauwelijks mogelijk. Bij 42 mm is het maximale diafragma F/5.6 (hetgeen je gebruikt hebt).

          Om de achtergrond wazig te krijgen, is de algemene regel: lange lens (tele) en een grote lensopening (laag diafragmagetal).

          Comment


          • #6
            Re: Eerste post - golden pup

            Inderdaad knappe foto en goed standpunt. Ik weet niet of uw toestel de mogelijkheid heeft van of sportscene en/of continu (beelden) anders zou je misschien 3 à 4 foto's per seconde kunnen nemen zodat je meer kans hebt voor een lucky-shot.

            Groetjes, Dani
            Groetjes, Dani

            Fotograferen is geen wedstrijd maar doe je voor jezelf.
            http://www.panoramio.com/user/1445365

            Comment

            Working...
            X