Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Model shoot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Model shoot

    Hallo,

    Omdat ik nu eens van de automatische stand af wil komen, ben ik dit weekend wat gaan testen. Ik had twee modellen ter beschikking (die net als ik nog weinig ervaring hebben) en heb onderstaande foto's gemaakt.

    Mijn doel was om een zo scherp mogelijk foto te maken, met een wazige achtergrond. Ik had vernomen dat ik hem op de f/4 moest zetten, en moest inzoemen om een goed resultaat te krijgen.

    Is er trouwens een makkelijk te onthouden regeltje als ik bijvoorbeeld iets op 2 meter afstand scherp wil hebben en op 4 meter wazig of op pas 20 meter... of is dit puur op het gevoel.

    Graag jullie reacties.




    AV
    f/4
    1/2000 sec
    iso-200
    brandpunt 82 mm



    AV
    f/4
    1/1000 sec
    iso-100
    brandpunt 75 mm
    AV
    f/4
    1/2000 sec
    iso-200
    brandpunt 82 mm
    Last edited by Trav; 2 september 2009, 22:14.

  • #2
    Re: Model shoot

    twee geslaagde opnamen hoor, wel een beetje voorkeur voor de tweede, pose vind ik daar beter.
    bij de eerste zit er een (licht) streep op de neus.
    zeker mee doorgaan.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Model shoot

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      twee geslaagde opnamen hoor, wel een beetje voorkeur voor de tweede, pose vind ik daar beter.
      bij de eerste zit er een (licht) streep op de neus.
      zeker mee doorgaan.
      grt,bouk.
      ik volg, en als je op deze manier door gaat, zien we je snel in SC

      grtjs

      jeannot

      Comment


      • #4
        Re: Model shoot

        Waar jij over spreekt is de DOF. Princiepe is "hoe kleiner het F getal hoe kleiner dat de DOF wordt, wat wil zeggen dat je een klein gebied hebt waar het lijkt of het scherp is.
        Daardoor wordt je achtergrond of voorgrond wazig. Dus als je uw F getal vergroot hoe meer in de achtergronden de voorgrond scherp is.
        Dit varieerd van lens tot lens.
        Er bestaat voor dit te berekenen de DOF http://www.dofmaster.com/dofjs.html
        Geef je gegevens in en de rest wordt berekend.
        Dat scherp niet altijd scherp is. Er is maar 1 absolute scherpte en dat is in het brandpunt
        De rest dat we als scherp zien, is het gevoel dat we hebben dat het scherp is. Door de beperkingen van onse ogen zien we niet dat dit gebied onscherp is.
        Probeer ook altijd om het gebied van de DOF voor en achter het onderwerp gelijkmatig te verdelen. Gebruik ook de knop opzij van je toestel waar je uw diafragma mee kunt sluiten en waar je dan het resultaat kunt, door je zoeker, zien zonder dat je een foto hebt genomen.
        Robby G L
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

        Comment


        • #5
          Re: Model shoot

          Wat ik nog vergeten was is, waarom ISO 200 Als je een sluiterstijd hebt van 1/2000
          Probeer altijd je ISO zo laag mogelijk te houden. Uitgezonderd voor bepaalde effekten.
          Robby G L
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

          Comment

          Working...
          X