Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Redelijk nieuw met fotografie :)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Redelijk nieuw met fotografie :)

Al van begin van het jaar was de interesse steeds aan het groeien voor fotografie, deed ook op school een project erover, héél simpel wat technische dingen enzo leren, maar aangezien niemand een DSLR had - ik zelf ook niet - kon je ook niet veel leren.
    Maar dan, ging ik sparen voor een DSLR, zo ergens in mei en tot juli niks van gekomen. Maar dan had mijn moeder ergens een fotocursus gevonden en dat heeft de knoop doorgehakt, ik heb een DSLR aangeschaft (Nikon D60 kit), en die cursus gaan volgen, die echt héél leerrijk was!
    In die cursus heb ik al het een en het ander geleerd van cadrage, belichting (manueel), en ook wat gespeeld met die dingen (lange sluitertijd, groot diafragma, ..)

Dit is dus de allereerste foto waar ik content mee was, gemaakt met de brugcamera van mijn vader:
    En ja, ik weet het nu, de focus is op een verkeerde plek, maar dat zag ik achteraf aangezien iemand me daarop wees ^^

Lumix DMC-FZ20
    f/2.8
    1/100 sec
    ISO 80

Er zijn meer foto's, die ik al eerder had gemaakt waarvan ik content was, maar deze was ik toch zeer content, lekker sober, lekker simpel. (gemaakt na de fotocursus)

Nikon D60
    f/5.6
    1/5 sec
    ISO-400
    Focus Length: 55m

Mijn laatste goede foto, was een zeer geschikt moment want het was een zeer grote wesp, ookal heb ik maar een gewone 18-55mm lens, ik denk dat het toch geslaagd is, ookal zijn er wel wat dingen die wat beter konden, maar ach, het moest snel gaan :P

Nikon D60
    f/5.6
    1/60 sec
    ISO 200
    Focal Length: 55mm
    (deze foto is wel verbeterde met auto levels op picknik)

Nu zijn er natuurlijk nog foto's die ik gemaakt heb, maar de regels hier laten me dat niet toe om er hier meer te plaatsen
    Dus, mag je altijd als je wilt een kijkje nemen op mijn flickr pagina:

Ps: Ik gebruik geen photoshop, héél soms (auto) levels.
    Als je nog vragen hebt, stel ze maar
    Alle kritiek is welkom, maar dan liefst degelijke kritiek met de nodige hulp, maw, waar ik iets aan heb
    Last edited by Siem.L; 2 september 2009, 15:38.

Re: Redelijk nieuw met fotografie

je hebt veel betere staan op je webpagina.....

De eerste vind ik totaal niets, sorry. Niet scherp (of toch niet op het juiste deel) en eigenlijk niet goed iets te onderscheiden

de tweede: goed geprobeerd, mooi scherp; maar de tomaat staat er niet volledig op: jammer

de derde is zoals je zelf zegt, vlug vlug gemaakt en je ziet het.

Load wat van je ander foto's op hier in een topic, en dan zal je wel wat positieve reacties krijgen
    WFJ

Comment

Van het eerste moet ik toegeven dat het geen goede foto is, het is ook mijn allereerste 'echte' foto die ik gemaakt heb. Maar ik weet nog niet direct wat goed en slecht is, dus daarom dat hier misschien niet mijn beste foto's staan, ik zal is kijken of ik ze ergens kan zetten, maar ik zie niet direct waar ik die foto's moet uploaden, in dit topic, of ergens anders een nieuw topic maken?

Comment

Welkom op bd dus.
        Ik heb eventjes gekeken op je flickr-site en vroeg mij af waarom je deze 3 foto's selecteerde om hier te plaatsen. Ik zie daar namelijk veel betere staan zoals "Mind the gap" en "Rails connected".

Nu weer wat over de geplaatste foto's:

foto 1 zit, zoals je zelf al melde, met een verkeerd scherpstelpunt, ook had je misschien iets meer naar rechts kunnen stappen zodat het hoofd van de kat niet verdoken zit achter haar poot. Verder had ik hier voor een F/5.6 of meer gekozen, nu is je scherptediepte zeer beperkt.

Bij foto 2, de mooiste van de hier geplaatste, had je beter een egale achtergrond gekozen, nu zit je met een lijn tussen licht- en donkergrijs. Dus een stap naar rechts of links. Ook had ik de volledige tomaat willen zien, dus ook de onderkant. Wel prachtige kleuren en een mooie dof.

Foto 3 is scherp waar het moet: op de ogen maar achterlijf en vleugels zijn alweer onscherp: te beperkte scherptediepte. Ook de donkergrijze achtergrond is te bepalend: best voor een deel wegcroppen.

Comment

bedankt voor je kritiek, ik moet bij elk punt toegeven wat je zegt, echt bedankt dus

Ik denk dat die te weinig scherptediepte komt, omdat ik altijd zo'n laag mogelijk F getal gebruik, omdat dat makkelijker is om genoeg licht dan te hebben, misschien moet ik daar is op letten om dat niet altijd te doen, en wat meer een statief te gebruiken.

Waarom ik die foto's heb gekozen weet ik niet, het spreekt me gewoon aan, die soberheid enzo.
          Alleszins, waar kan ik dan wat andere foto's tonen?

Comment

terug in het beginnersforum, of bij de juiste afdeling (bvb: een landschapfoto bij landschappen, of foto's van mensen bij mensen
            WFJ

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door WouterFJ Bekijk bericht
              terug in het beginnersforum, of bij de juiste afdeling (bvb: een landschapfoto bij landschappen, of foto's van mensen bij mensen
              Heb ik gedaan:

Comment

ik vind die eerste niet echt slecht...de compositie en standpunt is toch origineel...misschien de scherpte op het uiteinde van de poot en je had waarschijnlijk een mooie foto (voor de liefhebbers he...zoveel mensen, zoveel smaken :-)

tomaat is wel mooi van kleuren, ik zou van zoiets verschillende foto's nemen en dan bekijken en diegene die mijn aandacht trekt zou ik houden...

de 3e is minder mijn genre, maar ook door de compositie krijgt hij eventjes mijn aandacht :-) (en das ook goed he :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mirs Bekijk bericht
                  ik vind die eerste niet echt slecht...de compositie en standpunt is toch origineel...misschien de scherpte op het uiteinde van de poot en je had waarschijnlijk een mooie foto (voor de liefhebbers he...zoveel mensen, zoveel smaken :-)

tomaat is wel mooi van kleuren, ik zou van zoiets verschillende foto's nemen en dan bekijken en diegene die mijn aandacht trekt zou ik houden...

de 3e is minder mijn genre, maar ook door de compositie krijgt hij eventjes mijn aandacht :-) (en das ook goed he :-)
                  Dank je voor je complimenten, over die tomaatfoto, ik had meerdere foto's genomen, en deze trok de meeste aandacht, ik vond het juist minder als je de tomaat niet helemaal kon zien :P

Comment

De foto met de tomaat is mooi van compositie
                    Het kan geen kwaad dat de tomaat er niet helemaal op staat.

Comment

Working...
                    X