Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De avond valt in Spanje...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De avond valt in Spanje...

    Hey, deze keer ben ik eens niet van de partij met macrofoto's maar met avond/nachtfoto's van de Spaanse valavond, genomen deze zomer in L'escala (voor degenen die dit interesseert), een stadje van de Costa Brava... De scherpte is niet alles maar daar kan ik jammer genoeg niet veel aan doen vermits ik daarvoor niet echt goed materiaal heb. Toch is jullie mening meer dan welkom! P.s. Natuurlijk heb ik met statief gewerkt



    Genomen na 22.00u, het ideale tijdstip om foto's te nemen heb ik mij laten wijsmaken

    Olympus FE-210, f/4,4, 1/3s, ISO-400, 11 mm



    Toen de zon zich bijna helemaal had verborgen voor mijn camera

    Olympus FE-210, f/3,9, 1/40s, ISO-125, 9 mm



    Hier gaat het hem vooral om de contour van de palmboom die tegen de rest afsteekt...

    Olympus FE-210, f/5,7, 1/80s, ISO-400, 17 mm

  • #2
    Re: De avond valt in Spanje...

    bij de eerste zou ik de palmboom niet pal in het middan van de foto gezet hebben en de top van de boom erbij genomen hebben.
    De tweede foto vind ik de mooiste, derde al iets te donker naar mijn mening. Maar as ook maar een amateuristische mening
    Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

    Comment


    • #3
      Re: De avond valt in Spanje...

      Het maakt niet veel uit welk materiaal je gebruikt. De basisregels ivm licht, sluitertijd in ISO geld voor ieder toestel.

      Volgens mij ligt de onscherpte in foto 1 aan de te hoge ISO stand. Wat ik hier geleerd heb, is dat wanneer je de foto gemaakt hebt, wat ook al een hele klus is, je er nog niet bent. Met een eenvoudig programma kan er nog veel bijgesteld worden. Probeer met deze eens de randen in "Picasa 3" te verscherpen. Je gaat verteld staan.

      De tweede is een heeeeel stuk beter. Voor mij de beste van de drie. Misschien had je zelf al gezien dat bij deze de ISO waarde een heel stuk lager ligt. Met een statief maakt de sluitertijd toch niets uit. In deze omstandigheden raad ik je wel aan om de zelfontspanner te gebruiken.Soms kan door de druk op het knopje je foto al bewogen zijn.

      De derde is iets tussen 1 en 2 in.

      Bij 1 en 3 staat de boom veel te centraal wat niet zo prettig is om naar te kijken. Enkele boeken over compositie doornemen is altijd heel interessant.

      Doe zo verder. Het is altijd leuk om naar iemand zijn vorderingen te kijken.



      PS. Ik heb even naar jouw profiel gekeken. Ik veronderstel dat je les gaat geven in het lager onderwijs?
      Alvast bedankt voor het komen kijken en de commentaren.
      Kurt's Photo Gallery op Flickr
      Sony a6600 met Tamron 18-300 f/3.5-6.3 en Tamron 17-70 f/2.8

      Comment


      • #4
        Re: De avond valt in Spanje...

        Oorspronkelijk geplaatst door Drumpy Bekijk bericht
        Het maakt niet veel uit welk materiaal je gebruikt. De basisregels ivm licht, sluitertijd in ISO geld voor ieder toestel.

        Volgens mij ligt de onscherpte in foto 1 aan de te hoge ISO stand. Wat ik hier geleerd heb, is dat wanneer je de foto gemaakt hebt, wat ook al een hele klus is, je er nog niet bent. Met een eenvoudig programma kan er nog veel bijgesteld worden. Probeer met deze eens de randen in "Picasa 3" te verscherpen. Je gaat verteld staan.

        De tweede is een heeeeel stuk beter. Voor mij de beste van de drie. Misschien had je zelf al gezien dat bij deze de ISO waarde een heel stuk lager ligt. Met een statief maakt de sluitertijd toch niets uit. In deze omstandigheden raad ik je wel aan om de zelfontspanner te gebruiken.Soms kan door de druk op het knopje je foto al bewogen zijn.

        De derde is iets tussen 1 en 2 in.

        Bij 1 en 3 staat de boom veel te centraal wat niet zo prettig is om naar te kijken. Enkele boeken over compositie doornemen is altijd heel interessant.

        Doe zo verder. Het is altijd leuk om naar iemand zijn vorderingen te kijken.



        PS. Ik heb even naar jouw profiel gekeken. Ik veronderstel dat je les gaat geven in het lager onderwijs?
        Ja, de uiteindelijke resultaten zullen vooral van de bewerkingsprogramma's moeten komen want ik kan bijna niets manueel instellen met mijn camera, ik heb wel enkele standen zoals 'kaarslicht', 'portret', 'avondfoto',... maar daar blijft het bij. Het is een zeer standaard camera, daarom dat ik dit nog vind meevallen. Wat je daar zegt van de ISO-waarde is wel interessant, daar ga ik eens op letten als ik nog eens met de spiegelreflex van mijn vriend mag spelen Ook de zelfontspanner kan hier inderdaad een goede oplossing voor zijn maar heeft dat niet hetzelfde effect als een lange sluitertijd instellen? Ik ga inderdaad les geven in het lager onderwijs, ik heb nog twee jaartjes te gaan maar doe ondertussen wel veel stage, waarom?

        Comment

        Working...
        X