Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto's bloempjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste foto's bloempjes

Ik ben nieuw in de fotografie, dus opbouwende kritiek is altijd welkom.
    Canon Eos 450D
    Lens 18-55mm

1/400
    F: 16
    iso 800

1/320
    F:13
    iso 800

1/400
    F:6.3
    iso 800

Vriendelijke groeten,

Dimitri.

Re: Eerste foto's bloempjes

Welkom op dit forum.
    Je wil dus enkel opbouwende kritiek? Ook goed!

Voor het gemak neem ik eventjes foto 1 en 2 samen.
    Deze zijn beiden scherp, zeer scherp, misschien zelfs iets te scherp daar ze nogal hard overkomen. Dit komt voor een deel uit het feit dat je deze foto's nam in volle zon, gecombineerd met je foto-instelling op 800 ISO.
    Twee oplossingen daarvoor:
    1. Trek deze bloemen in ochtend- of avond-licht
    2. Verlaag je instelling naar 100 Iso

Verder wil ik je ook nog wijzen op de schertediepte.
    Als je kijkt naar de achtergrond van foto 1 en 2 zie je nog tamelijk duidelijk wat zich daar bevind: een wirwar van bruine bladeren dichtbij je onderwerp. Hierdoor heb je bijna geen onderscheiding van onderwerp en achtergrond
    Weer twee oplossingen daarvoor:
    1. Ruim achtergrond wat op of kies een andere positie
    2. ALs je kijkt naar foto 3 merk je op dat daar de achtergrond waziger is, dit noemt men bokeh, en kan je verkrijgen door de scherpte te beperken via je diafragma (F-getal). Bij foto 1 en 2 is dit 16, bij foto 6 is dit 6,3.
      Dus hoe kleiner je F-getal hoe kleiner het gebied dat scherp afgebeeld zal staan. Je kan natuurlijk ook zorgen dat de afstand tussen onderwerp en achtergrond groter is.

Voila, dit kunnen je eerste aandachtspunten zijn voor volgende foto's, veel geluk ermee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zicolas Bekijk bericht
      Welkom op dit forum.
      Je wil dus enkel opbouwende kritiek? Ook goed!

Voor het gemak neem ik eventjes foto 1 en 2 samen.
      Deze zijn beiden scherp, zeer scherp, misschien zelfs iets te scherp daar ze nogal hard overkomen. Dit komt voor een deel uit het feit dat je deze foto's nam in volle zon, gecombineerd met je foto-instelling op 800 ISO.
      Twee oplossingen daarvoor:
      1. Trek deze bloemen in ochtend- of avond-licht
      2. Verlaag je instelling naar 100 Iso

Verder wil ik je ook nog wijzen op de schertediepte.
      Als je kijkt naar de achtergrond van foto 1 en 2 zie je nog tamelijk duidelijk wat zich daar bevind: een wirwar van bruine bladeren dichtbij je onderwerp. Hierdoor heb je bijna geen onderscheiding van onderwerp en achtergrond
      Weer twee oplossingen daarvoor:
      1. Ruim achtergrond wat op of kies een andere positie
      2. ALs je kijkt naar foto 3 merk je op dat daar de achtergrond waziger is, dit noemt men bokeh, en kan je verkrijgen door de scherpte te beperken via je diafragma (F-getal). Bij foto 1 en 2 is dit 16, bij foto 6 is dit 6,3.
        Dus hoe kleiner je F-getal hoe kleiner het gebied dat scherp afgebeeld zal staan. Je kan natuurlijk ook zorgen dat de afstand tussen onderwerp en achtergrond groter is.

Voila, dit kunnen je eerste aandachtspunten zijn voor volgende foto's, veel geluk ermee.
      en zou ook vermijden dat de bloempotten te zien zijn

greets
      je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
      www.korandoke.be

Comment

Hey Dimitri,

Technisch kan ik nog niet veel zeggen daar ik zelf nog een groentje ben .
        Foto 3 heeft wel mijn voorkeur.

Groeten
        Erwin
        http://erwinfotoblog.wordpress.com

Comment

Working...
        X