Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overbelicht 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overbelicht 2

Allemaal bedantkt voor jullie reactie.(zie overbelicht). Ik wilde gisteren in dezelfde omstandigheden de foto opnieuw makan, maar het felle tegenlicht was er niet. Bij deze 2 nieuwe foto's (om na te gaan of mn exif's deze keer binnen het normale vallen...)

Automatische stand; 55 mm; f5,6; iso 320; sluitertijd 1/60; AWB

Av; 55 mm; f5,6; iso 100; sluitertijd (auto) 1/25; witbalans daglicht

Graag jullie mening,
    Bedankt.
    Last edited by MiekeD; 20 augustus 2009, 16:38. Reden: verwijzing naar overbelicht 1
    Canon 1000d 18-55 mm kitlens

Re: Overbelicht 2

Zoals je in de eerste foto kan zien, doet de automatische witbalans het uitstekend.
    Die hoef je helemaal niet manueel in te stellen; uitgezonderd voor foto's bij kunstlicht zonder flits.

De tweede foto is veel te blauw en bewegingsonscherp door de veel te lange sluitertijd.
    Je moet een érg vaste hand (en een goede afdruktechniek) hebben om met sluitertijden onder 1/60" nog scherpe foto's te maken.

Ze zijn in ieder geval niet overbelicht.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
      Zoals je in de eerste foto kan zien, doet de automatische witbalans het uitstekend.

De tweede foto is veel te blauw en bewegingsonscherp door de veel te lange sluitertijd.
      Je moet een érg vaste hand (en een goede afdruktechniek) hebben om met sluitertijden onder 1/60" nog scherpe foto's te maken.
      Wat de witbalans betreft... daglicht staat niet op mijn camera, en ik denk dat dat bij de D1000 niet anders is. Ik kan kiezen tussen, zonlicht, bewolkt, bij zonlicht in de schaduw, als standen voor overdag, bij "daglicht", dus niet bij kunstlicht. De foto met automatische witbalans oogt beter, maar ik ben niet zeker of hij de juiste kleurweergave geeft. Mij oogt hij te "geel/bruinig". Op de tweede foto zijn de groenen dan weer te hard.

Wat de sluitertijd betreft... Lees DEZE SITE (slechts enkele bladzijden) eens even door. In eerste instantie ga je sluitertijd en diafragma gebruiken om aan de juiste sluitertijd te komen. Als je geen aanvaardbare sluitertijd haalt, ga je de iso's die je best altijd zo laag mogelijk houdt, om ruis te voorkomen, en meer detail in je foto te hebben, optrekken, zover als nodig.
      De regel, om bewegingsonscherpte door het afdrukken te voorkomen, is 1/brandpuntsafstandxcropfactor = sluitertijd. Dit wil concreet zeggen, voor jouw camera en deze foto's...
      - 55mm = brandpuntsafstand
      - 1,6 = cropfactor bij Canon
      dus 1/80ste. Als je een IS-lens gebruikt, kan je hier nog een paar stops afdoen, m.a.w. kan je deze sluitertijd nog halveren, per stop.
      Om beweging van het onderwerp te voorkomen, zal je poesje heel stil moeten blijven zitten, wil je op 1/25ste een scherpe foto maken.

Comment

De eerste foto is idd beter en natuurlijker van kleur. Ik moet het toestel nog beter leren kennen (WB is idd "zonlicht") en de basiskennis onder de knie krijgen zodat het meer een automatisme wordt.
        Ik blijf oefenen en bedank jullie voor de info! Gr.

Comment

In tegenstelling tot je eerdere post heb je hier wel de autofocus aanstaan. Het vreemde is dat de foto's nog niet echt scherp zijn. Bij het analysen van de foto blijkt dat er in de eerste foto twee scherpstelpunten zijn: de eerste op de snuit van de kat en de tweede vlak voor de kat in het (hoge) gras vlak voor de kat. Bij de tweede foto is er maar één scherpstelpunt en dat is op de snuit van de kat. Toch is ook dat deel niet echt scherp.

In principe zijn er twee mogelijkheden: of de foto's zijn echt niet scherp of je hebt de verkeerde instellingen in BDSizer gebruikt.

Comment

Heb in BD sizer nu scherpgesteld tot op 80% (=max) en het ziet er heel wat beter uit:

euh.... al die info betr. aantal scherpstelpunten, getrokken in AF of MF ed, hoe weet jij dat???
            Gr.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MiekeD Bekijk bericht
              euh.... al die info betr. aantal scherpstelpunten, getrokken in AF of MF ed, hoe weet jij dat???
              Gr.
              De exif gegevens zitten in je foto en via een exif viewer kan je die lezen

een Exif viewer kan je gratis downloaden dit is er een van Opanda als je dit hebt gedaan kan je met je rechtermuisknop de exif's lezen zeer handig

Groeten

Joeri
              Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
              www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MiekeD Bekijk bericht
                Gr.
                Dat staat in de EXIF. Met jouw camera heb je een 7-tal scherpstelpunten. Bij deze foto heb je gebruik gemaakt van AF focuspunt 5.

Comment

Working...
                X