Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knikker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Knikker

    Best moeilijk zo'n knikker zonder macrolens. Ik heb er ook wat met mijn LX3 gemaakt, kon daarmee wel dichtbij komen maar toch vond ik deze zelf mooier. Met 45-200 lens was het duidelijk wat te ver ook al kon ik goed inzoomen. Dus voortaan de 14-45mm lens mee voor het kleine werk buiten.

    Camera Model: Panasonic (DMC-G1)
    Lens Focal Length: 45,00 mm ()
    Shutter Speed: 1/30 sec
    F-Number: F5,6 -- ISO: 100


    Camera: Panasonic LX3
    F 5.6 -- shuttertime 1/8 -- ISO 100 -- Focal 5.1mm
    Last edited by HapSnap; 18 augustus 2009, 21:15.
    Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

  • #2
    Re: Knikker

    De eerste vind ik zeker al mooier dan de tweede.

    Bij de eerste foto heb ik het een beetje moeilijk met de compositie. Hij staat niet echt centraal maar ook niet op de gulden snede, zo ergens ertussen..

    Bij de tweede foto mis ik echt scherptediepte,.. ook is het onderwerp te centraal getrokken..
    Ik vraag me trouwens ook af waarom je met een sluiter van 1/30 trekt.
    Dat is toch wel vrij traag, en dan heb je snel beweging..

    Grts
    Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

    Comment


    • #3
      Re: Knikker

      Heb je de 2e met de LX3 gemaakt?

      Comment


      • #4
        Re: Knikker

        De 2e is met de LX3 gemaakt.
        Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

        Comment


        • #5
          Re: Knikker

          Heb je lang genoeg gefocust? Ik ben nl nog altijd de LX3 toch wat aan't overwegen omdat ik dacht dat hij juist goed was voor macro foto's, maar die 2e foto lijkt me toch niet te overtuigen. De eerste daarentegen is wel knap van scherpte

          Comment


          • #6
            Re: Knikker

            Oorspronkelijk geplaatst door Tutje Bekijk bericht
            Heb je lang genoeg gefocust? Ik ben nl nog altijd de LX3 toch wat aan't overwegen omdat ik dacht dat hij juist goed was voor macro foto's, maar die 2e foto lijkt me toch niet te overtuigen. De eerste daarentegen is wel knap van scherpte
            Ik heb nog wel andere foto's van de LX3 maar het was de bedoeling dat ik echt in de knikker zou kruipen en de belletjes in de knikker scherp zou krijgen. Deze foto is op 1 cm afstand genomen en zo je ziet niet een ideale afstand om (bewegende) voorwerpen te fotograferen. Ik heb dus de G1 die wel geschikt is om onderwerpen op 30cm te focussen maar ook hierbij geldt het onderwerp is dan net niet groot genoeg om als echte macro te gelden maar het is wel goed te doen om er toch iets leuks van te maken. Ik kan nu de G1 goed vergelijken met de LX3 en de LX3 maakt toch hele eigenzinnige foto's! Vooral buitenopnames overtreffen vaak de G1. Maar met de G1 kan ik wel mooiere details krijgen.
            Ik heb nog 2 voorbeelden van een landschapje - de 1e met de telelens van de G1 en de 2e met de LX3 dat is echt een heel verschil in het voordeel van de LX3! Ook foto's van een park vond ik met de LX3 mooier dan die van de G1. Als je echt iets aan macrofotografie wilt doen dan schiet de LX3 echt tekort a) omdat je te dicht op je onderwerp moet zitten en b) omdat het een groothoeklens is en je de foto niet erg uit kunt vergroten maar ik ben blij blij dat ik hem nog heb! Voor de G1 zijn wel weer oplossingen te bedenken om hem beter geschikt te maken voor macro.
            Mijn standaard uitrusting is nu mijn G1 met telelens en de LX3 voor stad en land.

            Op onderstaande foto is dus scherpgesteld op de belletjes in het kleine knikkertje (is maar 16mm!!).
            Camera Model: Panasonic (DMC-LX3)
            Lens Focal Length: 5,10 mm ()
            Shutter Speed: 1/30 sec
            F-Number: F8,0 -- ISO: 100
            Last edited by HapSnap; 18 augustus 2009, 16:35.
            Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

            Comment


            • #7
              Re: Knikker

              Oorspronkelijk geplaatst door Sofian Bekijk bericht
              De eerste vind ik zeker al mooier dan de tweede.
              Bij de eerste foto heb ik het een beetje moeilijk met de compositie. Hij staat niet echt centraal maar ook niet op de gulden snede, zo ergens ertussen..

              Bij de tweede foto mis ik echt scherptediepte,.. ook is het onderwerp te centraal getrokken..
              Ik vraag me trouwens ook af waarom je met een sluiter van 1/30 trekt.
              Dat is toch wel vrij traag, en dan heb je snel beweging..
              Grts
              Bedankt voor het commentaar - Compo bij de eerste foto is toch een gevoelskwestie geworden. Evenwicht tussen rust en onrust en nog wat zaken maar een beetje meer gulden snede zou wel kunnen.
              Waarom 1/30 terwijl ik de flits heb gebruikt? Geen idee... uit gemakzucht, als ik het diafragma opschroef gaat de belichtingstijd automatisch mee. Ik moet er toch beter op letten maar uit heel veel probeersels is deze toevallig het meest geschikt om te tonen.
              Bij de 2e foto is de sluiter 1/8 en dat is natuurlijk helemaal niet goed maar ik wilde de flits niet gebruiken en toch op F8 een foto trekken. (En weer te lui om statief te pakken die naast me ligt...)
              Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

              Comment


              • #8
                Re: Knikker

                Oorspronkelijk geplaatst door HapSnap Bekijk bericht
                Ik heb nog wel andere foto's van de LX3 maar het was de bedoeling dat ik echt in de knikker zou kruipen en de belletjes in de knikker scherp zou krijgen. Deze foto is op 1 cm afstand genomen en zo je ziet niet een ideale afstand om (bewegende) voorwerpen te fotograferen. Ik heb dus de G1 die wel geschikt is om onderwerpen op 30cm te focussen maar ook hierbij geldt het onderwerp is dan net niet groot genoeg om als echte macro te gelden maar het is wel goed te doen om er toch iets leuks van te maken. Ik kan nu de G1 goed vergelijken met de LX3 en de LX3 maakt toch hele eigenzinnige foto's! Vooral buitenopnames overtreffen vaak de G1. Maar met de G1 kan ik wel mooiere details krijgen.
                Ik heb nog 2 voorbeelden van een landschapje - de 1e met de telelens van de G1 en de 2e met de LX3 dat is echt een heel verschil in het voordeel van de LX3! Ook foto's van een park vond ik met de LX3 mooier dan die van de G1. Als je echt iets aan macrofotografie wilt doen dan schiet de LX3 echt tekort a) omdat je te dicht op je onderwerp moet zitten en b) omdat het een groothoeklens is en je de foto niet erg uit kunt vergroten maar ik ben blij blij dat ik hem nog heb! Voor de G1 zijn wel weer oplossingen te bedenken om hem beter geschikt te maken voor macro.
                Mijn standaard uitrusting is nu mijn G1 met telelens en de LX3 voor stad en land.

                Ik moet toch ook zeggen dat die LX3 mooie resultaten vastlegt, echte macrofotografie zou ik nooit het geduld voor hebben en ook niet het materiaal. Op Amazon staat wel een voorbeeld van macrofotografie met de LX3 en met zo'n resultaat zou ik zeker en vast al heel tevreden zijn! Aangezien ik nog niet de toestemming heb om hier foto's te posten, hoop ik dat ik wel een link mag plaatsen... Voorbeeld

                Ik heb nog even gedacht aan een monsterachtige Canon, maar zonder lenzen zou het toch wat spijtig zijn en ik heb vooral moeite met het zware gewicht om elke dag mee te zeulen. Ik merk genoeg bij andere die dit wel hebben dat ze terug overschakelen op een compact en dan zou het wat zonde zijn van het geld. Er zijn ook tal van voorbeelden die er zelfs in slagen om slechtere foto's te maken dan met een compact en dan heb ik zoiets van, bezint eer ge begint! Mijzelf kennende zou ik er een volledige handleiding bij kopen en deze nooit volledig lezen, typisch vrouwelijk?
                Kan je de foto's van het park en het andere landschapje even posten ook?


                *Edit: Zoals verwacht kom je gewoon op de fotopagina uit, ik bedoelde vooral foto 9/89 en 16/89
                Last edited by Tutje; 19 augustus 2009, 07:29.

                Comment


                • #9
                  Re: Knikker

                  Panasonic DMC-LX3:
                  Ik heb gister een fotoalbum aangemaakt voor anonieme doeleinden o.a. om foto's naar dit forum te linken. Het is wat basic en de foto's hebben een maximum zijde van 734 dus je kunt niet uitvergroten (ik heb ook een blog bij multiply.com waar ze 1200pix mogen zijn). Er komt nog een apart album voor de G1.

                  Voordat ik de LX3 kocht heb ik in een paar maanden tijd 3 compact camera's gekocht en weer doorverkocht waarvan 1 teruggebracht naar de winkel zo slecht als ze het doen. (Sony W125, Olympus u1060, Sony w260) Meer als een klikje geven kan meestal niet.
                  Zelf ben ik gek op gebruiksaanwijzingen en ga daar eens lekker voor zitten - deze staat als pdf op een CD dus dat hoef je niet te kopen. Helaas is het wat vreemd vertaalt maar ik kom er wel uit. Als je de LX3 in de automatische stand gebruikt krijg je ook al goede resultaten en verder doet hij alles waar ze het hier in het forum zo'n beetje over hebben. Dus als beginner is het een uitstekende camera om het mee te leren en anders is het nooit weg want dan zet je hem op auto... Er zitten echt heel slimme dingetjes op en is erg handig in gebruik als je hem wat beter leert kennen, voelt ook stevig aan. Nu ik ook met de G1 bezig ben merk ik wel hoe onhandig het is als hij wat groter is (en die is zelfs de kleinste in zijn soort). Je hebt ook veel grotere tassen nodig. Voor de LX3 heb ik een kleine "Samsonite 1910" en dat bevalt erg goed (is natuurlijk wel wat groter dan een normaal compactje).
                  Maar goed, ik heb wat foto's van diverse onderwerpen ge-upload zodat je een idee kan krijgen. Ik heb nog geen avondfoto's want zolang heb ik hem nog niet - dat wilde ik deze week (?) doen tijdens de kermis.
                  Hier staan de fotoos van mijn LX3:
                  Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

                  Comment


                  • #10
                    Re: Knikker

                    Ahja, de Sony Cybershot W290 werd me ook aangeraden, na enkele reviews te lezen, dacht ik direct van: “Hmmm erm NOT”
                    Zou beetje zonde zijn om de LX3 enkel in automatische stand te gebruiken omdat hij zoveel meer kan ook precies.
                    Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van je foto’s, vooral de landschapjes en gebouwen blinkt hij zeker in uit. Macro presteert hij toch ook goed voor maar 2,5 optische zoom te hebben, vooral de macrofoto’s in de natuur vind ik prachtig. Ik vraag me af of de TZ7 deze kwaliteit ook zou kunnen behalen...
                    Sommige foto’s in het park zijn ook echt knap, ik vind vooral die 31 en 35 goed geslaagd. Foto 10 vind ik wel fascinerend, vanuit die hoek vind ik hem mooi genomen, het bloemetje lijkt te zweven en het heeft wat het 3D effect Bij foto 32 vind ik de kleurovergang minder en de zon op de achtergrond verpest het ook wel precies. Als ik zie naar jouw resultaten en merk dat hij het soms moeilijk heeft met lichtinval (zoals elke compact waarschijnlijk) durf ik geen LX3 meer aan te schaffen met mijn “capaciteiten”

                    Bedankt voor de nuttige informatie en de talrijke voorbeelden
                    Last edited by Tutje; 19 augustus 2009, 11:04.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Knikker

                      Nog even over de LX3 en mijn fotoboek;
                      Foto 32 vind ik zelf wel goed geworden op die hete zomerdag met tegenlicht - hij is ook niet nabewerkt. De boom staat op een heuvel en je kunt geen kant op om de foto te trekken! Met een andere camera krijg je die boom er nooit zo op of je moet een dure groothoeklens hebben. Hetzelfde geldt voor het landschap als ik ze met de G1 maak is het toch minder zal daarover nog iets plaatsen.
                      Voor het maken van macro's moet je de LX3 niet inzoomen! Want er zit een speciale macrostand op. Ik heb ook nog veel kleinere dingetjes op de foto gezet dan ik in het album heb zoals de voorbeelden van het internet die je aanhaalde.
                      De Panasonic TZ7 is makkelijker maar je kunt niets instellen - heeft wel meer tele. Maar de kwaliteit ligt toch iets onder de LX3. Ik heb weken zitten puzzelen welke ik het beste kon nemen en eventueel voor erbij. Maar ben toch op de G1 uitgekomen waar nog tot 30 september een cashback van € 125,-- op zit. Ik heb ook bij de Mediamarkt nog wat af weten te dingen en heb hem nu voor 500,-- De telelens heb ik ook goedkoper via marktplaats waar trouwens ook af en toe wel een LX3 is te vinden.
                      --- Wat zijn je capaciteiten dan ? --- De LX3 is echt niet moeilijk!
                      PS Het probleem met de lichtinval geldt voor alle camera's - kijk maar eens op dit forum.
                      Ik ben ook nog maar een beginner (maart 2009) hé - dus het zijn nog niet allemaal topfoto's....
                      Als je liever een eenvoudiger compactje wilt zou ik toch voor de Pana TZ7 gaan.
                      Last edited by HapSnap; 19 augustus 2009, 12:10.
                      Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

                      Comment


                      • #12
                        Re: Knikker

                        Ja ik was niet ter plaatste natuurlijk, maar uit de foto is wel af te leiden dat je het inderdaad niet makkelijk had. Ik stelde me vooral meer de vraag hoe zo’n foto er bij mij ging uitgezien hebben... een deel boom, de achtergrond veel te fel belicht, slechte weerspiegeling, onscherp, ... van daar dat ik een beetje schrik heb voor die LX3

                        Heb je ook zo’n foto’s van landschappen die je met beide gemaakt hebt gewoon om het verschil duidelijk te merken?
                        Kun je helemaal niets instellen bij de TZ7??? Er zijn er hier toch een aantal met dit camera’tje op het forum? Ik dacht dat je toch wel enkele dingen kon instellen, hoewel nu je het zegt.. Ik geloof dat ik eens een review gelezen heb met dit als groot nadeel dat je niet zelf de instellilngen voldoende kunt bepalen.
                        Mijn capaciteiten zijn amper capaciteiten te noemen. Zoals eerder vermeld (ik zeg dit niet graag) ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn Casio EZ X700, een toestel van ongeveer 2 jaar oud. Tot nu toe relatief wel tevreden over geweest, maar met de technologie van nu is dat ondertussen natuurlijk hopeloos verouderd. Ik dacht het wel dat het probleem zich met elke camera voor deed, maar dat is dan eigenlijk juist de uitdaging aan een mooie foto vast te leggen, toch?
                        Voor nog maar in maart bezig te zijn, zou ik al erg tevreden zijn, mocht ik ook zo’n plaatjes kunnen vastleggen op zo’n korte termijn.
                        Pana7, ZX1 en LX3 (dankzij dit topic) staan op mijn lijstje. Ik ben eens op zoek gegaan voor compactcamera’s die vrij goed zouden zijn in macrofotografie en blijkbaar zou de SX200 IS daar niet slecht voor zijn, hoewel ik toch niet overtuigd ben van dit toestel als ik afga op de reviews en vergelijk met andere toestellen...
                        Het zou vooral moeten dienen voor dierenfotografie, zou dus ook al erg tevreden zijn met een goeie compact die heel geschikt is voor close-ups en toch ook wat actie, daarom dat ik de ZX1 ook overweeg. Eigenlijk moet het zo wat voor alles dienen, maar dat zal wel niet mogelijk zijn. Ik vind landschapfoto's echt subliem en die zijn blijkbaar wel te behalen met een LX3, echte macro is waarschijnlijk onmogelijk voor een compact (hoewel die van jou echt wel al macro's zijn en die met de bloem blijft me fascineren), dan zullen ze eerder close-up bedoelen en goeie actie vastleggen is ook al moeilijk terug te vinden. Ik denk dat ik nog moet wachten op het toestel waar ik naar op zoek ben


                        Sorry dat dit geheel off-topic aan’t worden is
                        Last edited by Tutje; 19 augustus 2009, 13:40.

                        Comment

                        Working...
                        X