Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Landschap - kleuren niet zeer helder

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Landschap - kleuren niet zeer helder

Hallo,

Ik ben nieuw op het forum sinds ik mij een EOS 50D met 18-200mm kitlens (voornamelijk voor wat ervaring op te doen na te denken welke de volgende lens is die ik zal kopen...) gekocht heb een veertien dagen geleden. Ondertussen uiteraard al heel wat uitgeprobeerd en over het algemeen zeer tevreden van mijn aankoop, maar tijdens een trip naar Frankrijk was ik een beetje teleurgesteld van sommige landschapsfoto's.

ISO 100
    Tv 1/250
    Av 5.6
    op 200mm getrokken

Nu, zoals je ook ziet, zijn de kleuren niet echt schitterend. Ik heb de foto een klein beetje bewerkt met volgend resultaat

Ik vroeg mij af hoe ik mijn fototoestel beter kan instellen zodat ik hier minder problemen mee heb. Het was die dag zeer zonnig wat waarschijnlijk aan de oorzaak van dit probleem kan liggen.

Een gelijkaardig probleem heb ik met andere landschapsfoto's waar de lucht uitgebrand is, hoewel ik niet echt in tegenlicht getrokken heb (wel terug zonnige dag). Enig idee?

Groeten!

Andy

Re: Landschap - kleuren niet zeer helder

op de eerste plaats...
    proficiat met je nieuw toestel
    prachtig ding :-)

paar vraagjes...

heb je in raw geschoten?
    heb je een automatische camerastand gekozen of heb je alles handmatig ingesteld?

waarom diep in een landschap trekken met 200mm?
    een landschap moet je de omgevingen trekken daarom dat vele landschapfotografen een wijdhoeklens gebruiken ;-)

probeer ook je onderwerpen niet centraal te plaatsen ;-)

de kleuren...
    mja ik denk dat je veel zou kunnen oplossen met een andere witbalans (als je in raw geschoten hebt kan je dit nog aanpassen)
    Last edited by appelboom; 14 augustus 2009, 17:23.
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Ja kan je camera instellen. Zo kan je de saturatie optrekken naar je smaak. En nog andere dingen. Op de 50D is dat vast en zeker via picture styles. Zoek dat maar op in de handleiding.

Persoonlijk denk ik wel dat de 2de foto misschien een ietsje te fel gesatureerd is. Je zal ook zeker je monitor juist moeten afstellen (kalibreren).
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Bedankt voor de reacties...

't is niet in RAW getrokken (achteraf beklaagd om deze reden... maarja).
        'k heb hem op P-stand geplaatst voor meeste foto's (ook deze) om wat extra eigenschappen aan te kunnen passen.
        Picture style stond op neutral... best deze dan aanpassen?

ivm foto zelf: weljah, ingezoomed omdat ik zo'n schuurtje wat meer in detail wou. Heb ook foto van het volledige landschap, maar daar is het schuurtje slechts een heel klein object (toegegeven, het onderwerp van deze topic is misschien niet helemaal goed gekozen). Ivm compositie kan je idd best gelijk hebben, mocht wat meer naar links geplaatst zijn.
        (had deze foto genomen omdat de schijn die aanwezig is het duidelijkst is...)

Ivm aangepaste foto: idd een beetje overgecompenseerd.

Bedankt voor de reacties!

Comment

De foto is te klein om goed te beoordelen wat er aan de hand is. Wat direct wel opvalt, is dat de witbalans niet goed staat. Zowel in Curves als in Niveaus is dat aan te passen.

Jammer dat je de foto niet in RAW gemaakt hebt. Dan was er nog van alles aan te passen. In de RAW-converter had je dan Lokaal contrast en Levendigheid een eind naar rechts kunnentrekken. Daarmee is al veel op te halen.

Indien je DPP niet als RAW-converter gebruikt, heeft het geen zin om picture styles aan te passen. Die styles werken uitsluitend in DPP.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
            waarom diep in een landschap trekken met 200mm?
            een landschap moet je de omgevingen trekken daarom dat vele landschapfotografen een wijdhoeklens gebruiken ;-)
            Laat je zeker niet tegenhouden landschapsfoto's te nemen met een telelens, het samendrukkende effect ervan kan leuk zijn voor een landschap. Met een breedhoeklens krijg je nogal eens saaie landschapsfoto's.

Groeten
            Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toktok Bekijk bericht
              Laat je zeker niet tegenhouden landschapsfoto's te nemen met een telelens, het samendrukkende effect ervan kan leuk zijn voor een landschap. Met een breedhoeklens krijg je nogal eens saaie landschapsfoto's.
              Vind ik ook hoor, afhankelijk van het landschap of de elementen erin moet de fotograaf zelf de keuze maken, regels zijn hier niet he...

Maar wat je kleuren betreft: vraag 1 is hoe je de kleuren met je eigen ogen hebt gezien? Dat het zo zonnig was zal, zeker op de middag, wel problemen geven. Beter wat voor de middag of tegen de avond trekken (hoewel ik weet dat dat niet altijd even evident is op reis).
              Je kan inderdaad een beetje bewerken door saturatie & contrast toe te voegen en kleurtemperatuur wat bij te werken (in raw), maar geeft zelden hetzelfde resultaat als een mooie verlichting door de zon.
              [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Working...
              X