Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie waakt er als wij slapen...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wie waakt er als wij slapen...?

... janneke maan!

okey redelijke simpele compo...

maar de bedoeling is om de maan zo natuurlijk mogelijk te tonen...
    de vraag is...
    is me dat gelukt?

Shutter Speed: 1/128 second
    F Number: F/14.0
    Focal Length: 300 mm
    ISO Speed: 400
    Last edited by appelboom; 14 augustus 2009, 07:13.
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Re: wie waakt er als wij slapen...?

Je foto is iets te groot. Snel kleiner maken voor Sannepoes of andere er een linkje achter zetten

Je maan is voor mij natuurlijk geslaagd. Ik zou hem wel ietsje minder aan de boord vastplakken, dus ietsje meer naar links. Niet heel veel, klein beetje maar.
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
      Je foto is iets te groot. Snel kleiner maken voor Sannepoes of andere er een linkje achter zetten

Je maan is voor mij natuurlijk geslaagd. Ik zou hem wel ietsje minder aan de boord vastplakken, dus ietsje meer naar links. Niet heel veel, klein beetje maar.
      er was iets misgelopen met het uploaden...
      khad een groter formaat gekozen dan dat ze daadwerkelijk was :-)

dankuwel voor dit op temerken :-)
      þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
      Freelance bedrijfsfotograaf
      klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
        Aha!
        Bedankt voor het verkleinen

Over de maan zijn er al veel topics gepasseerd. 'k Heb het zelf ook al geprobeerd, best moeilijk.
        Je mag gerust de iso zo laag mogelijk zetten, de maan is een gigantische lichtbron.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sannepoes Bekijk bericht
          ...de maan is een gigantische lichtbron.
          Om helemáál juist te zijn, een gigantische reflector, met de zon als lichtbron. En dat de zon veel licht geeft...

Qua iso heeft ze natuurlijk helemaal gelijk! Liever wat langer open houden dan...
          (veronderstel toch dat je dit op statief doet?)
          Niet geschoten is altijd mis!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zoomb Bekijk bericht
            Om helemáál juist te zijn, een gigantische reflector, met de zon als lichtbron. En dat de zon veel licht geeft...
            Details...Details (maar 't is inderdaad wel waar )

Comment

De foto is heel goed geworden... kan duidelijk de kraters zien alleen het mannetje komt er niet goed op naar voren....
              Zelf heb ik het nog niet geprobeerd heb dus niet veel recht van spreken. De maan heeft niet altijd dezelfde afstand tot de aarde dus kan zij groter of kleiner lijken naar gelang tijd en plaats - bij ons lijkt hij in februari het grootste. Ook is het weerkaatste zonlicht meestal licht goudachtig als je goed kijkt. Een wit/grijze maan vind ik daarom wat minder levendig. Een sluierbewolking kan ook een mooi effect geven bij een volle maan.
              Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HapSnap Bekijk bericht
                De maan heeft niet altijd dezelfde afstand tot de aarde dus kan zij groter of kleiner lijken naar gelang tijd en plaats - bij ons lijkt hij in februari het grootste.
                Zo kort mogelijk:
                • Omdat de maan zo groot is (1/81ste van de massa van de aarde) draaien de maan en de aarde om een gemeenschappelijk middelpunt.
                • Moest dat punt in het midden van de aarde liggen had de maan een cirkelvormige baan rond de aarde gehad, maar aangezien dit er een stuk buiten ligt (wel nog binnen de aarde) beschrijft de maan een elleptische baan rond de aarde.
                • Op het dichtste punt (perigeum) is de maan zo'n 360.000 km van ons weg, op z'n verste punt (apogeum) zo'n 405.000 km. Dat is zo'n slordige 10% verschil.
                • Op het dichtste punt lijkt de maan dan ook gemiddeld 10% groter dan op z'n verste punt.
                • De grootte gaat van ong 0,49° tot 0,55° aan de hemel. (of 29' tot 33')

Dan verder:
                • De maan doet er ong 27,5 dagen over om rond de aarde te cirkelen (en ook om haar as) en dat is dan dus ook de tijd tussen twee perigeums...
                • De maan doet er ong 29,5 dagen over tussen twee 'nieuwe manen', en dus ook tussen volle manen.
                • Dit betekent dus dat het verschil in tijd tussen een volle maan en het perigeum opschuift, en soms samenvalt.

Conclusie: ik veronderstel dat je hier bedoelde dat de volgende keer dat een volle maan samen valt met een perigeum (dus de volgende keer dat de maan hélemaal verlicht is voor ons, terwijl hij het dichtst staat) in februari is? (om precies te zijn eigenlijk 30 januari 2010)

Veel uitleg, maar alles is goed om een maanfoto een schopje te geven

Comment

vind het mooi gedaan.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Eigenlijk moet er niets veranderen voor mij..
                    Mvg, Pascal,Schoonspikke
                    Als je schiet..schiet dan raak!
                    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Zo kort mogelijk:... < zie boven > ...
                      Conclusie: ik veronderstel dat je hier bedoelde dat de volgende keer dat een volle maan samen valt met een perigeum (dus de volgende keer dat de maan hélemaal verlicht is voor ons, terwijl hij het dichtst staat) in februari is? (om precies te zijn eigenlijk 30 januari 2010).... Veel uitleg, maar alles is goed om een maanfoto een schopje te geven
                      Dat kon Wiki mij ook vertellen maar niet wanneer de maan dan bij ons het grootste leek - dat heb ik van "horen zeggen". Rekenen is mijn sterkste punt niet dat laat ik aan anderen over of zet mijn PC daarvoor in. Dank u wel, zal het bewaren in mijn afdeling: "Maan"...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HapSnap Bekijk bericht
                        Dat kon Wiki mij ook vertellen
                        Ja, en daarnaast nog zo'n 200.000 andere sites waarschijnlijk, met accuratere cijfergegevens ook nog, maar wie doet de moeite nog ;-)

Het moment van 'de dichtste/grootste' volle maan wisselt trouwens. In 2011 is 't op 19 maart, enz...

Kalender: klik

Comment

Ja, en daarnaast nog zo'n 200.000 andere sites waarschijnlijk, met accuratere cijfergegevens ook nog, maar wie doet de moeite nog ;-)
                          Het moment van 'de dichtste/grootste' volle maan wisselt trouwens. In 2011 is 't op 19 maart, enz... Kalender: klik
                          Ik had de moeite genomen om het op te zoeken! Alleen het antwoord wat ik zocht kon ik er niet in vinden - weet van gekkigheid niet hoe ik mijn dankbaarheid kan tonen...
                          Vergeten 199.997 andere sites te bezoeken.... ben ik toch een beetje lui?
                          Last edited by HapSnap; 14 augustus 2009, 16:42.

Comment

Hahah, zal wel niet hoor

Zowel op m'n werk als via een andere hobby kom ik ééérg veel in contact met 'luie' mensen. Zelf iets opzoeken komt helemaal niet bij hen op. Gewoon vrágen

Vroeger ergerde ik me daar mateloos in. Uiteindelijk gewoon erbij neergelegd dat dit eigen aan de (gemiddelde) mens is... Hééél af en toe steekt 't nog es op, maar quasi altijd reageer ik zéér klantvriendelijk met een zo volledig mogelijk antwoord... Ergernis brengt toch geen zoden aan de dijk heb ik ondervonden

Comment

Over de grote van de maan op bepaalde momenten van het jaar is in theorie waar maar in de praktijk kun je daar niets van zien of je moet peperdure wetenschappelijke toestellen hebben.
                              Het verschil in grote bij de maan is gewoon te wijten aan een scheve hersenkronkel en gezichtsbedrog. Het feit dat we de maan groter en kleiner zien heeft te maken dat we een referentiepunt hebben of niet. Wie heeft nog nooit een reuzegrote maan gezien wanneer deze zeer laag staat. Naarmate de maan hoger komt wordt ze kleiner en dan spreken we over meer dan 10% verschil. Wanneer men nu de maan fotografeerd wanneer ze laag staat en men fotografeerd de maan,met de zelfde instelling, wanneer ze op haar hoogste staat dan zul je zien dat ze beiden even groot zijn.
                              Als wij een maan zien laag bij de horizon waar er huizen of bomen of beide staan dan hebben onze hersenen twee zaken om een berekening te maken en zal ze ons de indruk geven dat de maan groot is. Wanneer ze hoog staat dan hebben we tegenovergestelde effekt.
                              Wanneer wij een goed zicht hebben dan gaan we onderschatten, bij minder goede waarneming( want als de maan laag staat dan geeft ze minder licht) dan gaan we overschatten.
                              Om de maan natuurlijk weer te geven zou ze wel wat feller mogen zijn en moet je een maanfilter gebruiken.
                              Robby
                              Minder tijd achter de computer
                              Is meer tijd achter de camera

Comment

Working...
                              X