Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie waakt er als wij slapen...?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wie waakt er als wij slapen...?

Gij heeft duidelijk 's nachts vaak wacht gelopen zeker hé Robby?
    Maar het is een leuk stukje over de maan - ik verbaasde mij vaak over die hele grote maan die ik soms zag op TV - wat wij zien is alleen maar wat wij denken te zien, dat is duidelijk - of zelfs dat niet? Want als een object een rood voorwerp lijkt dan absorbeert dat alle kleuren behalve rood, dus eigenlijk is het schijnbaar rode voorwerp alles (alle kleuren) behalve rood. Daar weet Robby ook vast wel meer over te vertellen...
    Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HapSnap Bekijk bericht
      Gij heeft duidelijk 's nachts vaak wacht gelopen zeker hé Robby?
      Maar het is een leuk stukje over de maan - ik verbaasde mij vaak over die hele grote maan die ik soms zag op TV - wat wij zien is alleen maar wat wij denken te zien, dat is duidelijk - of zelfs dat niet? Want als een object een rood voorwerp lijkt dan absorbeert dat alle kleuren behalve rood, dus eigenlijk is het schijnbaar rode voorwerp alles (alle kleuren) behalve rood. Daar weet Robby ook vast wel meer over te vertellen...
      De maan is grijs, en dat ze rood ziet heeft te maken omdat de lichtstralen een groter stuk van de dampkring moeten passeren.
      Wacht en hobby astronomie.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
        Over de grote van de maan op bepaalde momenten van het jaar is in theorie waar maar in de praktijk kun je daar niets van zien of je moet peperdure wetenschappelijke toestellen hebben.
        Robby, het scheelt tot 11,5% in grootte tussen de -zeg maar- kleinste en grootste maan die we op een jaar te zien krijgen. En dat is letterlijk zo te nemen, want hij staat op die momenten ook 11,5% dichter bij ons!

Al de andere uitleg die jij geeft gaat over een hééél ander fenomeen, en heeft niks te maken met wat ik uitlegde...

Het is idd zo dat de maan (en ook de zon, for that matter) groter lijkt aan de horizon dan hoog in de hemel.
        Dit komt mogelijks door het al dan niet aanwezig zijn van een referentiepunt. De verklaring zou zijn dat de bomen/huizen/... aan de horizon héél klein zijn, en dat de maan in vergelijking daarmee érg groot lijkt. Maar, dit verklaart geenszins dit fenomeen volledig, daar dit ook wordt gezien door zeelui en piloten, en die hebben géén referentiepunten, enkel de horizon-lijn...

Mogelijke andere verklaringen zijn legio en ga ik niet gaan behandelen. (zoals Hapsnap al zei, via andere sites vind je die info zéker ook!)
        (Er is bvb ook de theorie van de 'afgeplatte hemelkoepel', 'atmosferische lichtbreking' (geloof ik niet als reden),...) Bij het horizon-fenomeen wordt er -hoewel 100% zekerheid nog steeds uitblijft- wél steeds vanuit gegaan dat het te wijten is aan de interpretatie van de hersenen...
        Last edited by Zoomb; 15 augustus 2009, 23:42.
        Niet geschoten is altijd mis!

Comment

oh, en om het hélemaal leuk te maken: moest je op een nacht de moeite doen om de maan te 'meten' aan de hemel, zou je merken dat er wel dégelijk een -weliswaar miniem- verschil is aan grootte tussen het hoogste punt en de horizon. Echter, anders dan je misschien zou vermoeden is het beeld van janneke maan net kleiner aan de horizon! Dit komt net door die atmosferische lichtbreking, die ervoor zorgt dat hemellichamen aan de horizon wat 'afgeplat' worden over de vertikale as. Het beeld van de maan en de zon zijn dus even breed aan de horizon dan helemaal boven in de lucht, maar aan de horizon een beetje minder hoog, waardoor ze net breder gaan lijken, en dus groter... Dit effect wordt door onze hersenen nog eens versterkt door -zoals robby aanhaalde- onze hersenen, die aan de horizon (soms) een referentiepunt vinden.
          Optisch bedrog op z'n best! ^

Comment

Het is niet dat een object 11,(% verder of dichter bij ons staat dat hij dan ook 11,5% groter of kleiner wordt
            Ik wil alleen maar zeggen dat je nooit kunt waarnemen het verschil van 11,5%.
            Een cirkel die in oppervlakte 11,5 % groter wordt, wordt niet in diameter 11,5 % Groter.
            En het is een vergrotering van diameter dat we waarnemen.
            De zeelui en de piloten hebben de zelfde waarneming omdat hun referentiepunt de horizon is en dat is voldoende om het zelfde effekt te bekomen. Zie maar eens een zonsondergang aan de zee.

Robby
            Last edited by robbydorine; 16 augustus 2009, 01:24.

Comment

dankuwel voor jullie reactie's

ik wist niet dat men foto zo een disscusie ging losweken...
              kmoet zeggen ze is in ieder geval zeer leerrijk :-)
              þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
              Freelance bedrijfsfotograaf
              klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Het is niet dat een object 11,(% verder of dichter bij ons staat dat hij dan ook 11,5% groter of kleiner wordt
                Ik wil alleen maar zeggen dat je nooit kunt waarnemen het verschil van 11,5%.
                Een cirkel die in oppervlakte 11,5 % groter wordt, wordt niet in diameter 11,5 % Groter.
                En het is een vergrotering van diameter dat we waarnemen.
                Robby
                Het is de diameter die tot 11,5% verschilt! Ik quote even mezelf:
                Oorspronkelijk geplaatst door Mezelf
                De grootte gaat van ong 0,49° tot 0,55° aan de hemel. (of 29' tot 33')
                Hoeveel meer oppervlakte je dan ziet mag je zelf uitrekenen

Ik geloof niet dat je me hier ooit zal geloven, wat uw goed recht is. Ik stel voor dat je dan ook een van volgende dingen doet:
                1. Je gaat volgende maand bij volle maan buiten staan, houd een meetlat in uw arm en meet met gestrekte arm de diameter van de maan. Wacht dan een half jaar, en op 30 januari 2010 doe je hetzelfde.... (gegeven dat uw arm in tussentijd dezelfde lengte behoudt. Een iets meer wetenschappelijke benadering is natuurlijk nog beter...
                2. Je zoekt er es wat over op. Dit kan via google, de BIB, of je kan een brief naar de NASA sturen
                3. Je denkt er het uwe van, mompelt iets over de jeugd en betweters, en geniet van het mooie zicht van de maan als was er geen wetenschap

De zeelui en de piloten hebben de zelfde waarneming omdat hun referentiepunt de horizon is en dat is voldoende om het zelfde effekt te bekomen. Zie maar eens een zonsondergang aan de zee.
                Robby
                Een referentiepunt is iets waarvan onze hersenen de grootte ongeveer kennen. Dit is bvb een boom, een huis, een boot, een berg,... Hiermee kunnen ze dan de grootte van iets anders vergelijken. Wanneer er niet zo'n voorwerp is, dus bvb de horizon op zee, in de lucht,... dan is er ook niks om mee te vergelijken, géén referentiepunt dus. Dit is dan ook de reden waarom de gekende theorie niet enkel gevoelsmatig maar ook wetenschappelijk onvolledig blijkt te zijn.

Comment

Je zult wel gelijk hebben met je latje. Ga maar eens meten tijdens de winter. Veel geluk.
                  Ik blijf de maan toch groter zien bij een maansopkomst uit de zee.
                  Gaat eens naar volgende link.

Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Robby

Comment

Gaat eens naar volgende link.

Blogger is een publicatieprogramma van Google, waarmee je eenvoudig je gedachten met de rest van de wereld kunt delen. Met Blogger kun je makkelijk tekst, foto's en video's op je eigen blog of teamblog posten.

Robby
                    Daarin vind ik (op het einde) volgende paragraaf:
                    Vroeger voerde ik zelf vaak als verklaring op dat we dichtbij de horizon de maan kunnen vergelijken met dingen op de voorgrond (huizen, bomen) waardoor hij groter lijkt. Maar dat verklaart niet waarom de illusie nog steeds werkt als deze objecten ontbreken, bijv. boven zee of een lege woestijn.
                    Doet me erg denken aan wat ik zei...

I.v.m. de daar beschreven theorie, die had ik ook al aangehaald:
                    ...Er is bvb ook de theorie van de 'afgeplatte hemelkoepel'...

Comment

Working...
                    X