Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Schapen in de Avondzon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Schapen in de Avondzon

Mijn eerste tegenlicht opname. De zon schijnt precies door het boompje aan de rechterkant (niet in beeld natuurlijk). Ik heb eigenlijk geen speciale instellingen gemaakt. Deze was het scherpste bij het hekje - verder krijg ik de voorgrond nooit lekker scherp bij landschappen. Altijd als ik een kleiner diafragma probeer kom ik in de knoei met de sluitertijd.
    De foto heb ik meer contrast, iets donkerder en meer verzadiging gegeven als hij te donker is dan staat blijkbaar mijn beeldscherm te licht.

Camera Model: Panasonic (DMC-G1)
    Lens Focal Length: 40,00 mm (14-45mm lens)
    Shutter Speed: 1/80 sec -- F-Number: F5,6
    ISO: 100 -- Compensation: EV 0/100
    Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

Re: Schapen in de Avondzon

Leuk hoor, bijna een schilderij. Enig minpuntje is misschien de uitgebrande lucht... Maar is dan ook een moeilijke situatie...

Groeten

Mipstoo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
      Leuk hoor, bijna een schilderij. Enig minpuntje is misschien de uitgebrande lucht... Maar is dan ook een moeilijke situatie... Mipstoo
      Dank voor het kijken - Ik heb het grootste deel van de lucht al gecropt - we gingen op pad voor de prachtige wolken maar die waren plotseling verdwenen aan de westkant en de laaghangende zon schijnt mooi over het land maar zorgt ook voor wat uitbleken. Het doel was mooie luchten te maken met de nieuwe G1 omdat ik vind dat hij dat niet altijd doet. Dat viel dus wel mee maar net niet op die foto.

Comment

heel sfeervol beeld. Ik zou de lucht iets meer croppen, een tikkeltje verdonkeren en misschien een beetje desatureren.

Comment

Bij het nemen van een foto is het een goede gewoonte om direct het histogram te controleren. Indien je dat gedaan had, had je gezien dat uiterst rechts een steile wand in de berg zit. Dat betekent dat er uitgebrande (witte) delen in je foto zitten. Door te compenseren (de berg in je histogram naar links te trekken) kan je dergelijke witte vlekken voorkomen.

Bij een brandpuntsafstand van 40 mm heb je er goed aan gedaan om een sluitertijd te kiezen van 1/80 sec. Bij het gebruikte diafragma stel je zelf al vraagtekens. Bij f/5.6 loop je inderdaad de kans dat delen op de voorgrond van de foto niet scherp zijn. Om die delen wel scherp te krijgen is een diafragma van f/8 en misschien wel kleinere lensopening (hogere diafragmawaarde) nodig. Uit je EXIF gegevens blijkt dat je die ruimte wel degelijk hebt. Je hebt gefotografeerd met een ISO van 100. Die waarde kan makkelijk omhoog gebracht worden naar 200 (dat geeft echter wel een geringe toename van ruis). In feite creëer je daarmee een ruimte van 1 stop en dat is precies wat je nodig hebt om naar een f/8 te gaan.

Wellicht is het ook aan te bevelen om een volgend maal de witbalans van automatisch af te halen en een waarde in te stellen (daglicht). Ik heb het gevoel dat de witbalans van je foto niet goed staat. Ondanks het vorenstaande is het een leuke foto.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
            Bij het nemen van een foto ......... Wellicht is het ook aan te bevelen om een volgend maal de witbalans van automatisch af te halen en een waarde in te stellen (daglicht). Ik heb het gevoel dat de witbalans van je foto niet goed staat. Ondanks het vorenstaande is het een leuke foto.
            Ik zal het morgen weer eens proberen want het schijnt mooi weer te worden en maar hopen dat de schapen er nog staan want toen ik me gister nog eens omkeerde waren ze weg. Voor de zekerheid maak ik minimaal 3 foto's: 1e Automatisch / landschap - 2e Automatisch / Landschap "natuur" - 3e in de P stand die meestal een iso 100 heeft en spot/puntmeting met witbalans op dag/zon. Het diafragma verschilt.
            Ik heb het even nagekeken en deze is gemaakt in de P stand met witbalans op zon/dag maar dat kan nog fijnafgeregeld worden.
            Dank voor je uitgebreide uitleg - ga ermee aan de slag.
            Last edited by HapSnap; 12 augustus 2009, 22:07.

Comment

Working...
            X