Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wandeling Sluis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wandeling Sluis

    Hallo allemaal,

    ik zit al een heel tijdje hier op het forum.
    Jullie hebben me bijgestaan bij de keuze van m'n DSLR en uiteindelijk is het (al een tijdje geleden) een Nikon D60 18-55 II KIT geworden.
    Nu het vakantie is (en vermits ik student ben) heb ik de tijd en de aanzet gevonden om mij te verdiepen in fotografie.

    Na het lezen van enkele tijdschriften kon dus het eerste experimenteren en dus foto's maken beginnen!
    Hier volgen er 2 van tijdens mijn test-"shoot" tijdens een wandeling in Sluis langs het Verbindings-kanaal.
    Ik had graag geweten hoe jullie ze vinden!



    EXIF
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 42,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
    Shutter Speed: 1/400 sec
    F-Number: F5,3
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/6



    EXIF
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 18,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
    Shutter Speed: 1/100 sec
    F-Number: F11,0
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/6



    Foto's zijn niet bewerkt, enkel geresized met BD-resizer.
    Tips zijn meer dan welkom!
    Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

  • #2
    Re: Wandeling Sluis

    tweede is goed gedaan.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Wandeling Sluis

      Dankjewel bouk om te reageren
      Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

      Comment


      • #4
        Re: Wandeling Sluis

        eerste is gewoon, beetje rommelig van achtergrond.
        tweede is eenvoudig maar niet slecht.

        Comment


        • #5
          Re: Wandeling Sluis

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          eerste is gewoon, beetje rommelig van achtergrond.
          tweede is eenvoudig maar niet slecht.
          Dankjewel Control-Z,
          Is ook mijn eerste echte kennismakingmet de verschillende instellingen op de camera.
          Weet waarvoor alles dient en hoe het zou gebruikt moeten worden, maar met mijn totaal gebrek aan ervaring kan ik misschien nogal wat dingen fout doen.
          Daarom zijn we ook hier hé om bij te leren

          Ik zie hier vaak echte macro foto's van insecten waar de achtergrond inderdaad veel minder storend is, maar wat kan ik hier aan doen? Een groter f getal instellen voor meer dof?
          Sommige foto's die ik hier zie hebben echt een achtergrond van bijna één egale kleur (vb. http://forum.belgiumdigital.com/memb...1657-larve.jpg) maar ik veronderstel dat deze gemaakt zijn met macro lenzen en dat je daardoor dit effect krijgt?
          Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

          Comment


          • #6
            Re: Wandeling Sluis

            De meeste macro foto's worden inderdaad met een 'echte' macro lens gemaakt, en van redelijk dichtbij waardoor de verhouding tussen de afstand objectief-onderwerp en onderwerp-achtergrond klein wordt (onderwerp dicht bij de lens en achtergrond in verhouding veel verder weg). Macro lenzen laten namelijk toe om op onderwerpen heel dichtbij scherp te stellen.

            In het algemeen is het zo dat een groter diafragma (kleiner f-getal) een kleinere scherptediepte oplevert, en dus een onscherpere achtergrond. In jouw geval zou ik met de standaard 18-55 dan ook een zo groot mogelijk diafragma (zo klein mogelijk f-getal) proberen... In alle gevallen zal je zien dat de achtergrond onscherper wordt naarmate hij verder weg is.

            Als 't niet duidelijk is PM je me maar eens...
            www.elwee.net

            Comment


            • #7
              Re: Wandeling Sluis

              Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
              De meeste macro foto's worden inderdaad met een 'echte' macro lens gemaakt, en van redelijk dichtbij waardoor de verhouding tussen de afstand objectief-onderwerp en onderwerp-achtergrond klein wordt (onderwerp dicht bij de lens en achtergrond in verhouding veel verder weg). Macro lenzen laten namelijk toe om op onderwerpen heel dichtbij scherp te stellen.

              In het algemeen is het zo dat een groter diafragma (kleiner f-getal) een kleinere scherptediepte oplevert, en dus een onscherpere achtergrond. In jouw geval zou ik met de standaard 18-55 dan ook een zo groot mogelijk diafragma (zo klein mogelijk f-getal) proberen... In alle gevallen zal je zien dat de achtergrond onscherper wordt naarmate hij verder weg is.

              Als 't niet duidelijk is PM je me maar eens...
              Zo klaar als een klontje hoor elwee, dank je
              Echter ik zat in A-mode en had de kleinste aperture gekozen, maar ik had een beetje ingezoomd om niet met mn lens pal tegen de rups te moeten zitten daarom dat ie op aperture 5.6 zat ipv 3.5
              Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

              Comment

              Working...
              X