Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kijkjes van vakantie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kijkjes van vakantie

    Ik heb geen fancy toestel, maar een Minolta die ik kreeg van mijn zus.
    Het heeft een zoom en wat opties. Met die laatste prulde ik wat toen ik in Italië en Frankrijk trok.

    Ziehier mijn eerste probeersels: (harde kritiek mag, graag zelfs)


    Galerij in Milaan


    Het strand in Cannes, hiervan weet ik dat de sluitertijd 15 seconden was.


    Bordeaux

  • #2
    Re: Kijkjes van vakantie

    prachtig!
    eerlijk
    hier kan ik moeilijk iets overzeggen...

    misschien bij foto 1 iets meer afsnijden aan de onderkant...

    en foto 3 de scherpte op de dame leggen


    maar zowiso een zeer mooie reeks

    dan mag je nog een duur toestel hebben...
    uiteindelijk maakt de fotograaf de foto ;-)
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

    Comment


    • #3
      Re: Kijkjes van vakantie

      Ja, ik zie dat je bij de eerste wat meer rust krijgt zonder de kopjes. Op een andere foto heb ik die korter gecropped. Ik begrijp niet goed waarom hier niet. Misschien wilde ik het menselijke erin houden.

      Bij foto 3 heb ik in Photoshop geprobeerd om wat meer scherpte bij de vrouw te leggen (door de achtergrond te blurren) en het resultaat was niet slecht. Alleen kreeg je dan het effect dat die vrouw erop "geplakt" leek.
      Mijn camera heeft geen functie die me toelaat echt te kiezen waarop ik focus. (0,8m; 1,2m of oneindig).

      Heeft nog iemand tips of opmerkingen?

      Comment


      • #4
        Re: Kijkjes van vakantie

        in foto 2 zie ik bijvoorbeeld schuine strepen. Waaraan ligt dat? de Sensor?

        Comment


        • #5
          Re: Kijkjes van vakantie

          Oorspronkelijk geplaatst door Truant Bekijk bericht
          in foto 2 zie ik bijvoorbeeld schuine strepen. Waaraan ligt dat? de Sensor?
          ik denk dat dat komt van het licht :-)
          þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
          Freelance bedrijfsfotograaf
          klikerdeklik hier voor mijn website!

          Comment


          • #6
            Re: Kijkjes van vakantie

            Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
            ik denk dat dat komt van het licht :-)

            Haha, ik denk dat je de lichtflare bedoelt, maar die bedoel ik niet.
            Als je daarboven in die donkerblauwe wolken kijkt (daar zie je ze het best) zie je regelmatige schuine strepen..

            Comment


            • #7
              Re: Kijkjes van vakantie

              Wel....dat zijn verdomd mooie foto's
              Die eerste vind ik prachtig vanwege de mooie symmetrie.. ik persoonlijk zou de foto niet bijsnijden, dan raak je de onderkant van die mooie gevels en etalage ramen kwijt. Lekker laten zo...ik vind hem TOP

              De tweede foto, geweldig...het lijkt wel een maanlandschap, dat zand. Leuk dat je de ISO zo laag hebt gehouden en puur op sluitertijd hebt gefotografeerd. Ik ben verre van een techneut en heb geen idee waar die streepjes vandaan komen.

              Foto nummer 3...heel pakkend. Ik heb geen idee wat de mist aan de onderkant is (bewerkt?) maar ik zou die zwarte stippellijntjes linksonderin de foto verwijderen.


              Hele mooie vakantiefoto's...die mag je gerust met trots showen.

              Comment


              • #8
                Re: Kijkjes van vakantie

                Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                ik denk dat dat komt van het licht :-)
                Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                Wel....dat zijn verdomd mooie foto's
                Die eerste vind ik prachtig vanwege de mooie symmetrie.. ik persoonlijk zou de foto niet bijsnijden, dan raak je de onderkant van die mooie gevels en etalage ramen kwijt. Lekker laten zo...ik vind hem TOP

                De tweede foto, geweldig...het lijkt wel een maanlandschap, dat zand. Leuk dat je de ISO zo laag hebt gehouden en puur op sluitertijd hebt gefotografeerd. Ik ben verre van een techneut en heb geen idee waar die streepjes vandaan komen.

                Foto nummer 3...heel pakkend. Ik heb geen idee wat de mist aan de onderkant is (bewerkt?) maar ik zou die zwarte stippellijntjes linksonderin de foto verwijderen.


                Hele mooie vakantiefoto's...die mag je gerust met trots showen.
                Dat zijn erg lovende woorden!
                Ik ben ook verre van een techneut. ISO en F-waardes, daar begrijp ik niets van. Ik had hem wel op manueel staan, maar deed het eerder op gevoel dan wat anders. Die tweede is genomen vanop m'n (ingepakte) slaapzak, ik vreesde dus het ergste, maar toch niet. Enkel een zichzelf ontkledende man ontsierde het beeld, maar die Photoshopte ik vakkundig weg.

                Bij de derde foto gaat het om een waterkunstwerk dat aan het beursgebouw van Bordeaux staat. Ik weet de naam niet precies, maar het heeft drie standen: nevel (mist), water en droog. een plezier, dat kan ik je verzekeren. Het is dus niet bewerkt (die stipjes zijn de sproeiers/vernevelaars)

                Comment


                • #9
                  Re: Kijkjes van vakantie

                  Wegens de beperking van je toestel en het feit dat je geen techneut bent, heeft het geen nut om een uitleg te geven want die is er wel.
                  Dan moeten we het over een andere boeg gooien.
                  Ik ga ze bekijken als toerist
                  Gallerij kwa symetrie zit je goed.
                  Neem de mensen onderaan weg en je neemt de drukte en de vakantiesfeer weg.

                  Twee kom ik zo op terug

                  Drie, een mislukte getruckeerde foto, eerste indruk, als je niet weet dat het er in de werkelijkheid ook zo is.
                  Dame maakt de foto

                  Twee op dat zelfde strand heb ik in 1981 mijne mooiste avond meegemaakt die ik ooit op een strand heb meegemaakt. Het was dat zelfde effekt van door kunstlicht verlicht strand en de donkere zee. En dan.......... .
                  Bedankt voor de herrineringen want die zaten diep weg
                  Robby
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kijkjes van vakantie

                    Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                    Wegens de beperking van je toestel en het feit dat je geen techneut bent, heeft het geen nut om een uitleg te geven want die is er wel.
                    Dan moeten we het over een andere boeg gooien.
                    Ik ga ze bekijken als toerist
                    Gallerij kwa symetrie zit je goed.
                    Neem de mensen onderaan weg en je neemt de drukte en de vakantiesfeer weg.

                    Twee kom ik zo op terug

                    Drie, een mislukte getruckeerde foto, eerste indruk, als je niet weet dat het er in de werkelijkheid ook zo is.
                    Dame maakt de foto

                    Twee op dat zelfde strand heb ik in 1981 mijne mooiste avond meegemaakt die ik ooit op een strand heb meegemaakt. Het was dat zelfde effekt van door kunstlicht verlicht strand en de donkere zee. En dan.......... .
                    Bedankt voor de herrineringen want die zaten diep weg
                    Robby
                    't Is niet omdat ik geen techneut ben, dat ik er geen wil worden natuurlijk. Als je het niet erg vindt, zou ik je info graag tot mij nemen.
                    Ondertussen heb ik me wat geïnformeerd over ISO-waardes. De F-waarden begrijp ik nog niet goed, maar dat is voor morgen geloof ik.

                    Dus, als je't niet erg vindt, luister ik graag.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kijkjes van vakantie

                      Oorspronkelijk geplaatst door Truant Bekijk bericht
                      't Is niet omdat ik geen techneut ben, dat ik er geen wil worden natuurlijk. Als je het niet erg vindt, zou ik je info graag tot mij nemen.
                      Ondertussen heb ik me wat geïnformeerd over ISO-waardes. De F-waarden begrijp ik nog niet goed, maar dat is voor morgen geloof ik.

                      Dus, als je't niet erg vindt, luister ik graag.
                      Allee gedaan met den toerist uit te hangen
                      Ik vind het nu spijtig dat ik moet uitleggen wat er niet goed is aan de foto's omdat ik op het ogenblik de foto's goed vind voor de reden dat ik gegeven heb in mijn vorig comment?
                      Soms kan een foto door zijn stuntelige fouten en externe reden toch een mooi geheel vormen voor het doel dat ze gemaakt zijn.
                      Bekijk nu de foto van het strand Scherpte compo flairs strepen kleur enz
                      samengevat maar toch vind ik dit een goede foto maar dan voor persoonlijke reden;
                      Dus verlang nu niet van mij dat ik kritiek ga geven. Bederf mijn plezier niet aan deze foto's
                      Robby
                      Minder tijd achter de computer
                      Is meer tijd achter de camera

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kijkjes van vakantie

                        Zonde, Robby, maar ik zal het begrijpen.
                        De reden dat ik tips wil, is omdat de DSLR's erg goedkoop worden en ik er één wil aanschaffen. Het probleem is echter dat ik vaak dingen koop en ze later niet gebruik (koersfiets, videocamera, etc). Ik vind foto's nemen nog altijd leuk, maar mits tips wil ik mezelf verbeteren en dergelijke.
                        Ik wil natuurlijk ook zien hoe "goed" ik al ben en of het de moeite loont om nu al een DSLR te kopen of eerst wat te "oefenen" met de Minolta.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kijkjes van vakantie

                          Ik heb jarenlang een compactje gehad en vond het wel oke om foto's te schieten. Een paar maanden geleden was het ""onding" (want dat was het) stuk en heb ik een tweedehands Canon 10D gekocht (erg low budget )
                          Nu, door de DSLR, ben ik verslaafd geraakt aan fotografie....fotografie is WAUW met een DSLR
                          Als je het leuk vindt, wil je per pm wel wat uitleggen over F en A etc. Lekker in beginnerstaal, want dat ben ik ook.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kijkjes van vakantie

                            Dat zou ik erg leuk vinden, Monica

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kijkjes van vakantie

                              Voor mijn part moet dit niet prive, er zitten hier nog nieuwsgierige beginners op zoek naar tips

                              btw, mooie foto's, ik heb gehoord dat het begin van fotografie de compositie is, en deze vind ik van alle3 ver van slecht.

                              Alleen vind ik persoonlijk dat de toren links wat aandecht wegneemt van de vrouw/meisje.
                              Het idee is enorm mooi, de naturelle houding van het meisje op de speciale achtergrond
                              Moest het iets anders uitgewerkt zijn had ik een nieuwe achtergrond
                              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                              Comment

                              Working...
                              X