Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Na een paar gevulde zondagen, vandaag nog eens een paar insecten proberen te schieten.
Weer veel wind (bij ons toch).
Alvast bedankt voor't kijken!
Gr,
Last edited by hilde; 9 augustus 2009, 17:37.
Reden: foto aangepast
Goed, beter, best... mooie reeks. Tweede misschien iets dichterbij halen en uit het midden, maar verder weinig op te zeggen in de beginnershoek. Achtergrond is altijd belangrijk, en die is 't best in de derde... mooi egaal, en geen storende elementen. Heel mooie derde vind ik het.
Last edited by FestinaLente; 9 augustus 2009, 17:55.
Je had geluk bij de derde, als zo'n waterjuffer netjes dwars wil landen, maar met F10 zo weinig scherp...daar is iets anders mis gelopen.
Dan is je tweede de beste...
Ik probeer m'n macro's altijd op 100 - of iets meer.
En mijn reactie daarop...
ISO 100 vind ik schier onmogelijk voor macro's, die je best niet neemt bij kraakhelder weer.
Bij macro's, omdat je kortbij werkt is een klein diafragma (groot getal) vereist, om toch wat scherptediepte te halen, waardoor je sluitertijd automatisch gaat verkleinen.
F8 is heel vaak veel te weinig, zeker als je je onderwerp tot op 10cm gaat benaderen.
Macro's vereisen nu eenmaal een klein diafragma. Zie die laatste, die perfect zou zijn, als de staart van het diertje ook volledig scherp zou zijn. Ik heb al vaak ondervonden dat F16 soms nog te weinig is als je echt vlakbij werkt met een macrolens, en dan praat ik over rond de 10cm. Als je ISO100 aanhoudt, ga je vaak in de knoei komen met je sluitertijden, toch zeker als het ideaal macroweer is, dus niet in de felle zon op 't midden van de dag. Nu is het het best dat je een statief of monopod sowieso gebruikt.
De derde is de beste maar jammer dat die er niet helemaal opstaat. Nog een iets kleiner diafragma en hij is perfect. Let ook op de achtergrond, die is namelijk bij de derde het beste maar in de eerste wel druk...
mooie derde hou wel van die beperkte DOF
proficiat met je verjaardag vandaag
Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/
Onscherpte die drie mooie compo's om zeep helpen.
Neem de theorie van de DOF door. Hoe kleiner het diafragma hoe groter het gebied is waar alles scherp lijkt.
Door de onscherpte verliezen de kleuren ook veel van hun kracht.
Zorg dat je die scherpte goed krijgt en je hebt schitterende foto's, klaar voor de SC.
Robby BB
Last edited by robbydorine; 2 november 2009, 17:10.
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Eens met Robby. Voldoende scherptediepte blijft altijd een lastig iets bij macrofotografie. Voeg daarbij een beetje wind en het is bijna onmogelijk om scherpe foto's te krijgen zonder de ISO waarde op te schroeven.
Comment