Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie waakt er over het maïs?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie waakt er over het maïs?

    Deze maakte ik gisterennacht: een maisveld bij maanlicht. Ik had geen statief bij, maar de camera stond op een ronde balk die langs de weg staat. Ik heb dit genomen met 10s zelfontspanner. Ik vind zelf dat de lucht wat donker is. Wat vinden jullie van het feit dat die maan zo wazig en licht is? Volgens mij zie je ook aan de maan dat er beweging geweest is, misschien door het opklappen van de spiegel? (geen lock-up)



    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 32,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
    Shutter Speed: 30 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 200
    Compensation: EV 0/6

    Groeten,
    Jeroen
    ~~Zet de tijd voor Eeuwig stil~~
    Nikon D60 / Nikkor 18 - 55 / Nikkor 55 - 200

  • #2
    Re: Wie waakt er over het maïs?

    Leuk idee, jammer dat er geen enkel detail te bespeuren is in de mais.
    De lucht heeft ook een vreemde kleur, je witbalans zal niet geheel perfect ingesteld zijn. Al is het natuurlijk hondslastig om te doen... zonder licht.

    Comment


    • #3
      Re: Wie waakt er over het maïs?

      Het detail mis ik niet zo, maar ik krijg er een beetje een scheef gevoel bij, bij deze foto. Het lijkt wel alsof het een stuk uit een beeld is dat rechts verderloopt. Al bij al een leuke poging. Licht onder controle, maar ik denk dat de lijnen in deze wolken een beetje tegenwerken om er een rustig beeld van te maken. Ik mis dan ook een beetje een rustpunt, een aanknopingspunt in de foto, waar je op kan terugvallen, waardoor ik een beetje blijf dwalen in het beeld. Ik denk dat het komt doordat de silhouetten over heel de lijn dezelfde zijn. Zoiets werkt meestal beter met een skyline met een toren of zo in. Details in de voorgrond vind ik zelf niet zo belangrijk zoalng deze niet te prominent aanwezig is. Zo'n beeld gaat voor een stuk over sfeer. De dynamiek van een camera is nu éénmaal beperkt. Ga je er met licht en donker voorbij, dan krijg je silhouetten of uitgebrande partijen, en dan prefereer ik het eerste.
      Als je meer dynamiek wil, ga dan voor HDR, maar ik denk dat je dan heel veel sfeer, die er toch wel is, uit deze foto haalt.

      Comment


      • #4
        Re: Wie waakt er over het maïs?

        Ik zie plots wat je bedoelt met de onrust. De wolken lopen schuin ten opzichte van de lijn van de maïstoppen.
        ~~Zet de tijd voor Eeuwig stil~~
        Nikon D60 / Nikkor 18 - 55 / Nikkor 55 - 200

        Comment


        • #5
          Re: Wie waakt er over het maïs?

          Is dat de maan ?! Ik dacht echt dat het de zon was. Dus voor een foto met maanlicht
          vind ik het wel goed gedaan
          De onscherpe maan komt mi niet door de spiegel want de mais staat er wel scherp op.
          Ik denk dat de overbelichting van de maan de oorzaak is. Misschien had je spotmeting op de maan kunnen doen maar dan was de lucht weer veel donkerder geworden
          Mvg, Marc
          Sony A77II en A550, CZ 16-80, Sony 70-300 G, Sony 35 1,8 - 50 1,8 - 85 2,8
          http://fotos.mdlfoto.be/

          Comment


          • #6
            Re: Wie waakt er over het maïs?

            Oorspronkelijk geplaatst door Neoray Bekijk bericht
            Ik zie plots wat je bedoelt met de onrust. De wolken lopen schuin ten opzichte van de lijn van de maïstoppen.
            De maïstoppen lopen ook schuin, maar da's op zich het probleem niet, denk ik... heel de lijn is hetzelfde, dus geen punt van rust. Alle lijnen voeren naar rechts, naar buiten het beeld, en daaarom dat ik aangaf, dat er precies een stuk foto te kort is aan de rechterkant.

            Comment

            Working...
            X