Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Net na zonsondergang

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Net na zonsondergang

Goeiedag,

Ik ben nieuw hier, en heb na jaren filmreflex, gisteren mijn eerste digitaal reflex aangeschaft. Het is een Pentax K-m geworden, omdat ik nog wat objectieven van mijn vorige filmreflex kan blijven verder gebruiken zo.

Heb gisteren een paar testshots gemaakt, en ik moet zeggen, er is werk aan de winkel....Het komt me voor dat het met een filmreflex toch 'makkelijker' was, of vergis ik mij ?

Maar ziehier een shot uit onze tuin, net toen de zon achter de maïs wegdook.

1/125 f/4.0 ISO200

Wat denken jullie ervan ?

Pentax K-m - Pentax K7

Gtrz

Re: Net na zonsondergang

Wel de lucht was gisteren echt zo Oranje en ik kan het weten.
    De compo daarintegen spreekt me zo niet dadelijk aan.Mis een beetje voorgrond.En als er dan geen eyecatcher is probeer dan de volgende keer wat verschillende belichtingen samen te voegen.
    Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier er mee.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Re: Net na zonsondergang

Allicht best je diafragma iets meer toedraaien. f/4 is haast volopen voor het kitobjectief (je gebruikte toch de DA18-55?), en dan ga je voor dergelijke opnames geen optimale resultaten krijgen. Je had m.i. genoeg licht voor 1/30s f/8. Mogelijk ook een ietsje meer licht binnenlaten want je fotografeerde tegenlicht (Ev +0.5 stops), dus 1/20s f/8. Bij 1/20s moet je wel SR even een fractie van een seconde tijd geven om het handje in de zoeker op te lichten en zo zeker te zijn van een gestabiliseerde opname.

Het is met een digitale reflex niet makkelijker of moeilijker dan met een filmreflex, toch niet als je met je filmreflex gewoon was dia's te fotograferen. Foto's is wat anders, daar had je bij film altijd met de ingreep van het fotolabo te rekenen, en die wilden soms de belichting bij afdruk wel wat bijregelen. Daardoor heb je soms een verkeerde indruk dat je in de filmdagen "betere" belichting kreeg.

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
      X