Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ballon vs Kraan

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ballon vs Kraan

Hallo iedereen,

Ik ben zowel hier als in de wondere wereld van de fotografie een nieuweling. Ik heb mijn camera nu een paar dagen en vanavond kreeg ik de kans om deze foto's vanop mijn balkon te maken. Ik heb de camera gewoon op "auto" gedraaid, omdat ik nog niet genoeg ken van de instellingen, bovendien vliegt een luchtballon sneller dan je denkt

Foto 1:

Exif: (door camera zelf gekozen)
    Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 55,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
    Shutter Speed: 1/250 sec
    F-Number: F8,0
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/6

Foto 2:

Exif: (door camera zelf bepaald)

Camera Model: NIKON CORPORATION (NIKON D60)
    Lens Focal Length: 18,00 mm (18-55 mm F3,5-F5,6)
    Shutter Speed: 1/200 sec
    F-Number: F8,0
    ISO: 100
    Compensation: EV 0/6

Foto 1 vind ik zelf een geslaagde, omdat de twee onderwerpen mooi in beeld komen, de "arm" van de kraan geeft volgens mij een soort van beweging aan de ballon. Ik vind de foto wel wat donkerder dan de tweede.

Foto2 vind ik ook wel iets hebben, maar daar staan de onderwerpen misschien wat te ver uit elkaar om "gemakkelijk" te kijken. Ik heb rechts al een stukje gecropt omdat een stuk gebouw te zien was.

Wat denken jullie?

Bedankt!
    Jeroen
    ~~Zet de tijd voor Eeuwig stil~~
    Nikon D60 / Nikkor 18 - 55 / Nikkor 55 - 200

Re: Ballon vs Kraan

Jeroen, welkom in de nieuwe digitale wereld
    Maar dit zijn inderdaad twee snapshots, geen van de twee zeggen me iets of kunnen mijn aandacht houden.

Verder zou ik zeggen probeer eens enkele andere onderwerpen te fotograferen en werk een thema uit. Let vooral op de compositie. Nadien kan je op manueel gaan werken.
    Ik zou zeker niet van in het begin op manueel en met de compositie werken ter gelijker tijd. Compositie is het belangrijkste in de fotografie, het is de manier om een foto boeiend te maken.

Veel oefenen en posten, je zal hier veel goede tips krijgen.

Groet Flash
    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

De compositie van eerste foto heeft we iets, maar is nogal donker naar mijn smaak. Dat komt omdat de lichtmeter de instellingen gemaakt heeft op basis van de lucht, en niet op basis van de belichting van de ballon of de kraan. Een stop overbelichten lost dit op (maar dan moet je natuurlijk van de auto-stand af).

De tweede foto zegt me helemaal niets.

Blijven oefenen, veel lezen, en probeer je camera beter onder controle te krijgen door van de auto-stand af te gaan...
      www.elwee.net

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door elwee Bekijk bericht
        De compositie van eerste foto heeft we iets, maar is nogal donker naar mijn smaak. Dat komt omdat de lichtmeter de instellingen gemaakt heeft op basis van de lucht, en niet op basis van de belichting van de ballon of de kraan. Een stop overbelichten lost dit op (maar dan moet je natuurlijk van de auto-stand af).

De tweede foto zegt me helemaal niets.

Blijven oefenen, veel lezen, en probeer je camera beter onder controle te krijgen door van de auto-stand af te gaan...
        Bedankt voor de eerlijke mening Ik weet niet of het hier de gepaste plaats is om even door te gaan op die belichting. Is dat iets wat ik zelf zou moeten inschatten dat er 1 stop overbelicht zou moeten worden, of kan een D60 daar een aanwijzing voor geven dmv lichtmeter?
        ~~Zet de tijd voor Eeuwig stil~~
        Nikon D60 / Nikkor 18 - 55 / Nikkor 55 - 200

Comment

Iets inschatten is niet altijd even makkelijk, maar als je weet dat je een voorwerp tegen een heel lichte achtergrond (en een lucht is zo goed als altijd heel licht) gaat fotograferen, kun je er zowiezo van uitgaan dat op automatische stand, je onderwerp onderbelicht gaat zijn. Dus stopje overbelichten.

je kan natuurlijk je opnamen maken in Raw en daarna in de digidoka belichting wat bijregelen/finetunen.

greetz
          Nikon D200- 18-200 VR --- 50mm 1.4

Comment

Working...
          X