Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpte in de vroege avond, HELP

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Onscherpte in de vroege avond, HELP

Heb vanavond foto's gemaakt van een voetbalwedstrijd. Wedstrijd begon om half 8 en het was iets bewolkt weer, maar toch vrij licht.

Ik heb allemaal onscherpe foto's. Heb de instelling automatische diafragma op 4,5 staan maar de sluitertijd haalt nauwelijks 1/200. Bijna allemaal minder.
    Als ik op een zonnige dag foto's van voetbal maakt haal ik makkelijk 1/500 tot 1/1000.

Wat kan ik hier aan doen. Ik heb een sony A200 met minolta 75-300mm lens 4,5-5,6.

amera Model: SONY (DSLR-A200)
    Lens Focal Length: 100,00 mm (AF75-300mm F4.5-5.6(D))
    Shutter Speed: 1/60 sec
    F-Number: F5,6
    ISO: 400

Re: Onscherpte in de vroege avond, HELP

Hoe donkerder het is, hoe groter je diafragma opening of hoe langer je sluitertijd moet zijn. Als je al tegen je maximum diafragma zit kun je enkel nog meer licht "binnenhalen" door een langere sluitertijd te gebruiken. maw als je geen onderbelichte foto's wilt hebben kun je alleen met een kortere sluitertijd werken.

Oplossingen:
    - iso omhoog (maar ik zie dat je al aan iso 400 zit en hoger als dat zou ik echt niet gaan mbt ruis)
    - lichtsterke lens kopen, zodat je een grotere diafragma opening kunt gebruiken en je dus een hogere sluitertijd kunt hanteren.
    - Statief kopen

Trouwens over de onscherpe voet moet je jezelf niet zoveel druk maken, het creëert een gevoel van beweging.

edit: ik zie net aan je exif dat je een sluiter gebruikt 1/60 bij 100 mm dit vraagt ook om onscherpte. Probeer voor je sluitertijd altijd de regel 1/aantaal mm te hanteren om bewegingsonscherpte van jezelf te voorkomen.

Succes ermee

Alex

Comment

Oplossingen:
      - iso omhoog (maar ik zie dat je al aan iso 400 zit en hoger als dat zou ik echt niet gaan mbt ruis)

als je aan je grootste diafragma-openingen zit en nog te langzame sluitertijden hebt, dan MOET de iso maar omhoog he.
      Beter een beetje ruis dan bewogen foto's, als je dat niet wil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht

als je aan je grootste diafragma-openingen zit en nog te langzame sluitertijden hebt, dan MOET de iso maar omhoog he.
        Beter een beetje ruis dan bewogen foto's, als je dat niet wil.
        Maar hij kon zijn sluitertijd nog een stuk hoger nemen, aangezien de foto tegen het randje van overbelicht zit (de lucht is zelfs al uitgebrand). Dus voor deze foto had ik gewoon de sluiter omhoog gegooid van de iso afgebleven en dan thuis eventuele onderbelichting eruit halen.

Groeten

Alex

Comment

Bedankt voor jullie reacties.

Ik had ook al geprobeerd op diezelfde avond om de sluitertijd vast te zetten op 1/250 maar dan werden de foto's wel heel erg donker.
          Je kunt dan nog wel iets bewerken in Lightroom, maar dan zijn de foto's in ieder geval wel scherp.
          Misschien had ik toch de ISO handmatig op 800 moeten zetten.

Ik ga het vanavond weer eens proberen.

Bedankt

Peter

Comment

Is het niet verstandiger om bij aktiefoto's JUIST de sluitertijd in te stellen en het diafragma daar van af te laten hangen (als je liever niet in de m-stand fotografeert?)
            Ook met deze lens kun je makkelijk scherpe beelden krijgen, onder deze omstandigheden.
            Je zegt dat je hem op automatisch diafragma had staan. Ik denk dat je toestel op volledig automatisch stond (automatic exposure) want het diafragma is geen 4.5 zoals je aangeeft, maar 5.6.
            Daarnaast kun je je foto iets extra belichten als je de foto nabewerkt.

Zorg iig dat je sluitertijd hoog genoeg is om het gezicht en lijf scherp te krijgen...bewegende ledematen maken de foto juist mooi (snelheid in foto)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter62 Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie reacties.

Ik had ook al geprobeerd op diezelfde avond om de sluitertijd vast te zetten op 1/250 maar dan werden de foto's wel heel erg donker.
              Je kunt dan nog wel iets bewerken in Lightroom, maar dan zijn de foto's in ieder geval wel scherp.
              Misschien had ik toch de ISO handmatig op 800 moeten zetten.

Ik ga het vanavond weer eens proberen.

Bedankt

Peter
              probeer eens de M stand: sluitertijd 1/120 en diafragmagetal 4.5. Volgens mij hoef je niet omhoog te gaan met de ISO.

Comment

Vooralsnog zou ik me niet al te druk maken over ruis.

Uit je instellingen blijkt dat je al behoorlijk kijk hebt op het technische deel. Je kiest heel bewust een eigen instelling voor de witbalans en gebruikt de diafragmavoorkeur keuze. Ingesteld is de grootste lensopening (kleinste diafragmagetal) en je loopt nu tegen sluitertijden op die onscherpe foto's leveren. Overigens is bewegingsonscherpte (als gevolg van de beweging van je onderwerp) in een foto niet erg. De één kiest voor bewegingsonscherpte (ongeveer 1/125 sec) en de ander gaat voor messcherpe foto's (bij ongeveer 1/600 tot 1/800 sec). Dat is een zeer persoonlijke keuze. Afhankelijk van de keuze zal de ISO uitgangswaarde opgehoogd dienen te worden tot de door jou gewenste sluitertijd mogelijk wordt.
                Naar ik aanneem, gebruik je een monopod. Doe je dat niet, dan zou ik je toch in overweging willen geven zo'n eenpoot aan te schaffen. Een dergelijke uitgave is nooit weg en maakt het leven langs de lijn veel aangenamer.

Zodra je het technische deel onder de knie hebt, zou ik mij gaan richten op het onderdeel compositie. De compositie van de foto zoals die geplaatst is, is niet slecht. Je hebt terecht voor een lage opstelling van de camera gekozen en het onderwerp niet centraal geplaatst. Er is ruimte in de richting waar de bal heengaat. Wat een beetje stoort, is die streep die van een voetballer zien uiterst rechts. Probeer te voorkomen dat je dergelijke opnamen maakt of corrigeer dat achteraf door te croppen.

Om plezier in het maken van foto's van voetballen te krijgen, is het natuurlijk gewenst dat je veel opnamen maakt. Opnamen die interessant zien. De ervaring leert dat je de mooiste opnamen maakt op ongeveer 12 tot 16 meter van een cornervlag. Het moeilijkst is het kiezen van de juiste cornervlag en de zijde van de cornervlag. Daarvoor heb je spelinzicht nodig en dan heb ik niet over het spelinzicht van een speler, maar dat van een fotograaf. Daarbij speelt een rol op welk kwadrant van het veld de meeste actie te verwachten. Wat ook voor de keuze van belang is, is de stand van de zon.

Indien je dit alles onder de knie hebt en er nog steeds plezier in hebt, eerst dan zou ik een lichtsterke lens gaan overwegen. Een lens die je ook nog kan gebruiken indien er voor een (nog) betere camerabody gekozen wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht

als je aan je grootste diafragma-openingen zit en ...
                  Sorry hoor Grootse diafragma opening, hoe bedoel je dit nu ?
                  klein getal of groot getal voor F ? het is soms zo verwarrend aangezien die omgekeerd werken.

zal eens zeggen wat ik denk: hoe groter uw F waarde hoe kleiner uw opening.
                  dus bij F 2.5 zou je de grootste diafragma opening moeten hebben.

maar dit stookt dan met wat iemand zij van een nieuwe lens te kopen
                  lichtsterke lens kopen, zodat je een grotere diafragma opening kunt gebruiken en je dus een hogere sluitertijd kunt hanteren.
                  => grotere diafragma openining, dus een kleiner getal ?
                  hoe kan je nu nog kleiner gaan dan 2.5 ? je kan toch niet negatief gaan he ?
                  het zal toch niet aan die 2.5 verschil liggen ?

Ben ik nu fout wat de deafragma openingen betreft ?
                  sorry voor al mijn vragen.

Groetjes Dimitri Van de Velde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri VdV Bekijk bericht
                    => grotere diafragma openining, dus een kleiner getal ?
                    hoe kan je nu nog kleiner gaan dan 2.5 ? je kan toch niet negatief gaan he ?
                    het zal toch niet aan die 2.5 verschil liggen ?

Ben ik nu fout wat de deafragma openingen betreft ?
                    sorry voor al mijn vragen.
                    Er zijn lichtsterke (tele-)lenzen vanaf f/1.2 (misschien nog wel grotere). Ik zou niet aanraden om daar vooralsnog aan te denken, want die kosten een vermogen

Comment

Maakt dit dan ze een verschil F 1.2 of 2.5 ?
                      Groeten Dimitri Van de Velde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri VdV Bekijk bericht
                        Maakt dit dan ze een verschil F 1.2 of 2.5 ?
                        Groeten Dimitri Van de Velde
                        Dat kan het verschil zijn tussen ruis en niet ruis, dat kan het verschil zijn tussen scherp en niet scherp, en dat kan het verschil zijn tussen een juiste DOF en geen DOF. Overigens speelt dit voornamelijk bij weinig licht.

Comment

Dank je
                          groetjes

Comment

@Peterdep,

Dank je voor je heldere uitleg.

Ik heb inderdaad een monopod, maar bij deze wedstrijd was ik hem vereten (had nogal haast).
                            De compositie van deze foto is niet goed inderdaad, maar heb deze even gekozen om mijn probleem te laten zien.

Heb gisteren weer wat fotos gemaakt en het ging een stuk beter. Ik heb de iso op 800 gezet en hiermee haalde ik sluitertijden van 1/500 en sneller.

Bedankt voor je info.

Bij onderstaande foto was het nog redelijk licht en had ik de ISO nog op automatisch staan. Toen ik onder de 1/500 kwam heb ik de iso op 400 en daarna op 800 gezet.

Camera Model: SONY (DSLR-A200)
                            Lens Focal Length: 300,00 mm (AF75-300mm F4.5-5.6(D))
                            Shutter Speed: 1/500 sec
                            F-Number: F5,6
                            ISO: 160

Comment

Heel mooi nu en op het juiste moment gedrukt en een mooie compositie...

Wie heeft gewonnen?

Groeten,

Michel

Comment

Working...
                              X