Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rabarberbloem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rabarberbloem

    Hoihoi!

    Gisteren heb ik na lang sparen mijn d90 met 18-105kitlens binnengekregen! Was wel even wennen met een toch wel andere lichtmeting en ontzettend veel instelmogelijkheden dan dat ik gewend was met mijn bridge! maar wat een kwaliteit komt eruit!!!!

    Hierbij één van mijn eerste foto's (reeds 800 gemaakt )

    Rabarberplantje


    EXIF
    1/60
    F14
    105MM
    ISO 200
    WB: FLASH
    ingeflitst met 0.0 compensatie
    Picture control: VIVID


    Waar ik vooral mee zit is dat de scherptediepte erg snel zichtbaar is, dit ben ik niet gewend met mijn vorige camera. er zit redelijk veel DOF in naar mijn mening ondanks de F14.

    Hoe kan ik de DOF verkleinen en meer totale scherpte krijgen?
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

  • #2
    Re: Rabarberbloem

    Volgende keer zonder flash. Er is niet ingeflitst, maar vrij zwaar geflitst. Als de flash het licht moet maken, dan valt het op. Inflitsen zou niet mogen opvallen. Het éne maakt schaduwen, het andere werkt ze weg. Inflitsen veronderstelt dat er genoeg licht is.
    Een beetje een rommelige compo. Probeer je onderwerp te isoleren, of door licht, of door scherpte of door compositie en vermijd vooral al wat stoort op de achtergrond om een goeie foto van je onderwerp over te houden.

    Comment


    • #3
      Re: Rabarberbloem

      Volgende keer zonder flash. Er is niet ingeflitst, maar vrij zwaar geflitst. Als de flash het licht moet maken, dan valt het op
      Bedankt hoor festinaLente......mopje

      In ieder geval een goede keuze van de camera.


      Scherptediepte word bepaald door de verhouding van de brandpuntsafstand (tot de tweede) en de F-waarde (laat ons even de crop waarde vergeten).

      Dus wens je meer scherptediepte gebruik een grote f waarde en een kleine brandpuntsafstand. Op de foto zit je op 100mm (eigenlijk ongeveer 150mm).

      Beter de brandpuntsafstand verkleinen en wat dichter toestappen naar het object.

      De beste zoomlens zit in je benen.

      Groeten Flash
      Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

      Comment


      • #4
        Re: Rabarberbloem

        Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
        In ieder geval een goede keuze van de camera.
        Inderdaad... NIkon heeft twee camera's die hun geld meer dan waard zijn, en ik heb ze beide .

        Comment


        • #5
          Re: Rabarberbloem

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Volgende keer zonder flash. Er is niet ingeflitst, maar vrij zwaar geflitst. Als de flash het licht moet maken, dan valt het op. Inflitsen zou niet mogen opvallen. Het éne maakt schaduwen, het andere werkt ze weg. Inflitsen veronderstelt dat er genoeg licht is.
          Een beetje een rommelige compo. Probeer je onderwerp te isoleren, of door licht, of door scherpte of door compositie en vermijd vooral al wat stoort op de achtergrond om een goeie foto van je onderwerp over te houden.
          Hmm Hoe kan ik dan beter 'inflitsen' met de d90, welke instellingen? met mijn oude camera kon ik heel eenvoudig de flitsharder of zachter zetten zonder dat de foto echt veranderde. Met de d90 heb ik ook ondervonden hoe ik de flash kan dimmen(flash indrukken en rearwheel draaien) maar dan wordt de foto meteen donkerder...
          Wat is de gouden tip hierin?

          compo kan inderdaad beter, was me hiervan bewust maar ging me even om het scherptediepte verhaal toch bedankt voor de tips

          Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
          In ieder geval een goede keuze van de camera.
          Was een lange zoektocht van een maand en honderden uren mediamarkt! uiteindelijk lag de d90 het best in de hand en snapte ik direct het beste! heb echt geen spijt van me aankoop!



          Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht

          Scherptediepte word bepaald door de verhouding van de brandpuntsafstand (tot de tweede) en de F-waarde (laat ons even de crop waarde vergeten).

          Dus wens je meer scherptediepte gebruik een grote f waarde en een kleine brandpuntsafstand. Op de foto zit je op 100mm (eigenlijk ongeveer 150mm).

          Beter de brandpuntsafstand verkleinen en wat dichter toestappen naar het object.

          De beste zoomlens zit in je benen.
          Ok helder! Dit merkte ik bij mijn vorige camera alleen op 432mm:P even wennen aan de grotere sensor denk ik. Dichter toestappen zal niet gaan omdat ik met de minimale scherpstelafstand zit. Zal dus rond de 40 worden en dan wat croppen om de meer scherpte te krijgen! Duidelijk
          Last edited by tomklerks; 24 juli 2009, 22:18.
          Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
          My flickr My site

          Comment


          • #6
            Re: Rabarberbloem

            Het staat eigenlijk al een beetje in mijn tekst...
            Je moet zorgen dat de flash het licht niet moet maken.
            Gebruik je de interne flitser ? Dat geeft beperkingen qua richting, qua sluitertijden, qua instellingen.
            Voor macro's met de interne flitser, gebruik ik een doorschijnend filmroldoosje, waar een uitsnede in gemaakt is, dat ik over de flash schuif om het licht diffuser te maken. Dit doe ik ook voor andere foto's tot op ongeveer 3 meter afstand.
            Dus... zorg dat je een correct belichte foto hebt, met een sluitertijd en diafragma ingesteld, zoals hij zonder flash zou gemaakt worden. Flash op tweede gordijn. Ik zet mijn flash meestal op -0,7 te invulflitsen, want ik wil niet dat de flash opvalt en ook niet dat ze te veel licht gaat maken.
            Wat doe je zo... de foto maken, zoals hij gemaakt zou zijn zonder flits, maar je gaat de schaduwen oplichten, zodat je overal nog detail hebt.
            Met de externe flitser en de D90 heb je heel wat mogelijkheden, zoals het gebruik van de commanderstand van de camera. Daar kan je gaan spelen met interne en externe flits tegelijk, wat nieuwe creatieve mogelijkheden geeft. Flitstechnieken zijn eigenlijk helemaal niet zo makkelijk en niet op 123 uitgelegd. Ik ben er redelijk gedreven in, maar geen expert.

            Comment


            • #7
              Re: Rabarberbloem

              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              Voor macro's met de interne flitser, gebruik ik een doorschijnend filmroldoosje, waar een uitsnede in gemaakt is, dat ik over de flash schuif om het licht diffuser te maken. .
              word dat nog steed gebruikt?
              þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
              Freelance bedrijfsfotograaf
              klikerdeklik hier voor mijn website!

              Comment


              • #8
                Re: Rabarberbloem

                Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                word dat nog steed gebruikt?
                Zit toch altijd in mijn fototas, en 't werkt nog ook.

                Comment


                • #9
                  Re: Rabarberbloem

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Het staat eigenlijk al een beetje in mijn tekst...
                  Je moet zorgen dat de flash het licht niet moet maken.
                  Gebruik je de interne flitser ? Dat geeft beperkingen qua richting, qua sluitertijden, qua instellingen.
                  Voor macro's met de interne flitser, gebruik ik een doorschijnend filmroldoosje, waar een uitsnede in gemaakt is, dat ik over de flash schuif om het licht diffuser te maken. Dit doe ik ook voor andere foto's tot op ongeveer 3 meter afstand.
                  Dus... zorg dat je een correct belichte foto hebt, met een sluitertijd en diafragma ingesteld, zoals hij zonder flash zou gemaakt worden. Flash op tweede gordijn. Ik zet mijn flash meestal op -0,7 te invulflitsen, want ik wil niet dat de flash opvalt en ook niet dat ze te veel licht gaat maken.
                  Wat doe je zo... de foto maken, zoals hij gemaakt zou zijn zonder flits, maar je gaat de schaduwen oplichten, zodat je overal nog detail hebt.
                  Met de externe flitser en de D90 heb je heel wat mogelijkheden, zoals het gebruik van de commanderstand van de camera. Daar kan je gaan spelen met interne en externe flits tegelijk, wat nieuwe creatieve mogelijkheden geeft. Flitstechnieken zijn eigenlijk helemaal niet zo makkelijk en niet op 123 uitgelegd. Ik ben er redelijk gedreven in, maar geen expert.
                  Ik ben zelf niet van de filmrolgeneratie :P heb die doorschijnende rolletjes dus helaas niet Ik heb net nog even lopen rommelen met de interne flitser.
                  Ik krijg de flits wel getemd maar steeds bleef er slagschaduw komen. Uiteindelijk de flits op SLOW gezet. In het begin gaf dit onscherpte, ISO omhoog gegooid entoen een redelijk resultaat.
                  Ik heb een SB-600 nog op mijn verlangslijstje staan. Die komt als ik de camera goed onder de knie heb

                  Bedankt voor de tips! Welliswaar ging het niet meer helemaal om de foto maar ik ben weer goed op weg geholpen



                  (geen RAW bewerking of Picture control, kleuren zijn dus niet denderend)
                  Camera: Nikon D90
                  Exposure: 0.008 sec (1/125)
                  Aperture: f/8.0
                  Focal Length: 62 mm
                  ISO Speed: 2500
                  Exposure Bias: -2.7 EV
                  Flash: On, SLOW -0.7EV
                  Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                  My flickr My site

                  Comment

                  Working...
                  X