Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mais veld + Photoshop

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Mais veld + Photoshop

Graag jullie mening.

Exif : http://erikgodderis.smugmug.com/phot...ImageKey=BXxyh
    Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //
    http://fotoalbum.godderis.be

Re: Mais veld + Photoshop

Vrij koel de kleur van de mais, en ik vind de donkere vlek bovenaan rechts te veel doorwegen op het geheel. Niet slecht, ik vind het ook niet echt goed, maar de natuur zie ik persoonlijk liever natuurlijk. Anderen, het merendeel hier op BD, ziet het allemaal liever anders. DE fotografie is niet meer zo belangrijk, de bewerking wordt wel belangrijk, en voor mij is 't een beetje een omgekeerde wereld aan 't worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Vrij koel de kleur van de mais, en ik vind de donkere vlek bovenaan rechts te veel doorwegen op het geheel. Niet slecht, ik vind het ook niet echt goed, maar de natuur zie ik persoonlijk liever natuurlijk. Anderen, het merendeel hier op BD, ziet het allemaal liever anders. DE fotografie is niet meer zo belangrijk, de bewerking wordt wel belangrijk, en voor mij is 't een beetje een omgekeerde wereld aan 't worden.
      Wat die bewerking betreft...ik kan U daar 100% in volgen. Een goeie foto moet uit het fototoestel rollen. Maar soms wil de natuur niet mee, en moet de lucht wat dramatischer en de kleuren wat intenser om de sfeer die je mist tot zijn recht te laten komen.
      Deze foto heb ik eerlijk gezegd genomen met in de gedachte een nabewerking te doen.
      Het resultaat was voor mij 50% bevredigend. "50%", omdat men altijd naar beter streven, want anders blijf je ter plaatse trappelen.
      Nikon D7200 / 105mm f/2.8G AF-S VR Micro // Nikon AF-S Nikkor 200-500mm // Nikon AF-S DX Nikkor 16-80mm F2.8-4E ED VR //AF-S 10-24mm f/3.5-4.5 DX G ED//SB900 //

Comment

Ik lees zojuist nog deze comment in een ander topic:
        Overigens zie ik dat wel meer op dit forum. Donkere luchten schijnen belangrijker te zijn dan het hoofdonderwerp.
        Dat heet dan "dreigend", ik snap overigens niet wat er zo mooi aan is.
        En ik denk dat de ene de andere aansteekt op dit forum, het is hier werkelijk een tic aan het worden.
        Ik volg FestinaLente als hij zegt dat het de omgekeerde wereld is.

Wat deze foto betreft, met de koele kleur van de mais heb ik minder problemen, de compositie is eenvoudig maar niet slecht, de lucht is te donker, de wolken te grijs.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Ik lees zojuist nog deze comment in een ander topic:

Dat heet dan "dreigend", ik snap overigens niet wat er zo mooi aan is.
          En ik denk dat de ene de andere aansteekt op dit forum, het is hier werkelijk een tic aan het worden.
          Ik volg FestinaLente als hij zegt dat het de omgekeerde wereld is.

Wat deze foto betreft, met de koele kleur van de mais heb ik minder problemen, de compositie is eenvoudig maar niet slecht, de lucht is te donker, de wolken te grijs.
          Voor mij heeft het iets surrealistisch. Dat is de reden van mijn publicatie hier.

Comment

Het origineel

Comment

Ik vind de mais er in de bewerkte versie beter belicht uit zien.
              De lucht in de onbewerkte versie is te flauw, te licht. Maar in de bewerkte versie heb je overdreven. Het zou iets tussen de twee in moeten zijn naar mijn idee.
              Ik vermoed dat een opname met een grijze verloopfilter hier al een groot stuk van de oplossing had geleverd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                DE fotografie is niet meer zo belangrijk, de bewerking wordt wel belangrijk, en voor mij is 't een beetje een omgekeerde wereld aan 't worden.
                Ik ben pas een goede twee maanden bezig met fotografie... enfin, ben aan het liegen, mijn vader was fotograaf, ik heb als kind meer uren in een donkere kamer doorgebracht dan menig hedendaags beroepsfotograaf. Met de jaren begin je meer en meer op je vader te lijken zegt men soms, men geeft gelijk. Het begon recentelijk te kriebelen, ik moest, ja moest een fototoestel hebben. Toen ik de pa vertelde over mijn digitale reflex camera keek hij er nog niet eens naar, hij besteedde meer aandacht aan de wegwerp filmcamera van mijn zus. Sign of the times, meegaan met je tijd zeg ik dan. Uiteindelijk doet fotoshop nog steeds wat zij deden in de donkere kamer.... maar vlugger, makkelijker toe te passen en vooral goedkoper.... Maar zoals de pa vroeger altijd zij, je kunt er niet uithalen wat er niet inzit. fotoshop zal nooit een foto kunnen maken, hooguit hem wat beter presenteren, of zoals in de meeste gevallen (ook de mijne) zal de maker een potentieel goede foto vlugger naar de vaantjes helpen. Fotoshop en aanverwanten kunnen volgens mijn persoonlijke opinie echter nog steeds niet tippen aan de donkere kamer. Het shoppen op zich is geen nieuwe technologie, het is oude technologie in een nieuw jasje en door de grotere toegankelijkheid volgt er enorme golf van algemeen en massaal misbruik, ook door mezelf.

Ik heb echter één ding geleerd in de korte tijd dat ik hier aanwezig ben op dit forum, als je de nieuwe technologie gebruikt moet je ook de goede kennen om de nieuwe beter te begrijpen en beter te kunnen analyseren, daar gaat het verkeerd, het is een wet waar ik ook tegen beter weten in zondig... een foto zal nooit goed zijn zonder het juiste diafragma, de juiste sluitertijd en een goede compositie, hoe hard je ook je best doet.

Sommige statements van fotoshop 'experts' op dit forum doen me dan ook weer enorm lachen, zoals dit onderwerp: http://forum.belgiumdigital.com/f7/l...ng-269358.html

Dit is duidelijk geen digitale bewerking, maar een toepassing van het fresson proces. Gemaakt van een filmrolletje dus, zes uur werk, en maar een zevental mensen op deze aard***** kunnen er ééntje maken. Laat ze maar proberen die fotoshop experts, ik vrees dat ze nog niet eens in de buurt van een goede imitatie zullen komen.....
                NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Voor het overgrote deel akkoord met Kiuma.

een foto zal nooit goed zijn zonder het juiste diafragma, de juiste sluitertijd en een goede compositie, hoe hard je ook je best doet.
                  Hier nog even een opmerking. Wat is het juiste diafragma, de juiste sluitertijd? Degene die technisch gezien een foto zo optimaal mogelijk maakt.
                  Maar, een foute sluitertijd en fout diafragma kunnen toch nog een zeer goede foto opleveren.
                  En dan komen we bij meer subjectieve aspecten van de foto zoals belichting, kleurzwemen, compositie, inhoud.
                  In de laatste gevallen (foto technisch niet in orde) kan men dus toch artistieke foto's bereiken.
                  Met dat probleem dat iedereen zijn mislukte foto's artistiek kan gaan noemen, want het is immers een subjectief gegeven.

Comment

resultaat van de eerste vind ik wel geslaagd, zou alleen de helft van de voorgrond eraf halen.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

De foto is in elk geval voer voor discussie. En dat is hier toch de bedoeling. Op die manier kunnen we iets bijleren.
                      Ik zal een nieuwe poging doen en het resultaat posten.
                      Ik heb inderdaad misschien iets overdreven.

Comment

Volgens mij moet een foto goed uit de camera rollen. Misschien de instellingen wat aanpassen zodat de lucht er toch natuurlijker uitziet of een andere foto nemen en deze dumpen?
                        Waarom nog je best doen met instellingen op de camera als je ze toch achteraf bewerkt.
                        Is een fotograaf dan een photoshopper geworden?
                        WFJ

Comment

Bracketing was hier misschien een oplossing geweest

Comment

Ik volg de meeste commentaren hierboven.

Zoals jullie al wel gemerkt hebben heb ik een hekel aan al die overbewerkte foto's die we hier over onze hoofden heen krijgen.
                            Lichte bewerkingen zijn een zegen ,dat was ook zo in de donkere kamer. Al die overbewerkingen een vloek.
                            Eerst leren fotograferen zit er minder en minder in. Nu ja met het digitale geweld komt het ook op geen foto of honderd. Vroeger met de filmpjes dachten we wel een tijdje na voor we afdrukten. Nu wordt er achteraf geselecteerd en aangepast. De omgekeerde wereld dus.
                            Sedert ik digitaal bezig ben betrap ik mezelf ook op een veranderende houding.
                            Een foto wordt op de eerste plaats gemaakt door de persoon achter de camera bij het afdrukken.
                            Het bewerken is de tekorten zoveel mogelijk verbeteren of zo zou het moeten zijn.

Annekdote: Verleden week nog becommentarieer ik een bilboard in aanwezigheid van de dochter van mijn broer. Achteraf blijkt zij het model te zijn ... ik met het schaamrood op de wangen. Nu goed . Voor dergelijke toepassingen is de herkenning van het model misschien minder belangrijk.

Toch pleit ik ervoor om op de eerste plaats het camerawerk te laten primeren en de bewerkingen zo klein mogelijk te houden.

De foto nu: De bewerking is beter dan het origineel. Het origineel is dan ook nietszeggend en flets.

Comment

Working...
                            X