Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Mijn jongste model....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Mijn jongste model....

    Een foto met mijn jongste en enige model, mijn dochter.



    Ik heb wel enkele vraagjes...

    De groenere kleur en de noise zijn door mij toegevoegd. Kan dit in dit geval?

    Waar ik altijd mee zit bij portretten is wat te doen met licht reflectie in de ogen? Bewerken jullie dat? Zo ja, hoe? Als iemand bereid is zijn kennis te delen tenminste. Of laten jullie het zoals het is, zoals ik momenteel doe?

    Niet dat ik opzoek ben naar perfectie.... maar beter kan altijd. Alle advies, kritiek welkom.
    NicoSansen.com - FLICKR

  • #2
    Re: Mijn jongste model....

    Zet misschien je originele opname er ook eens bij, dan kunnen we vergelijken.
    Ik hou niet zo van sepia, ik vind het meestal geen verbetering. In dit geval maakt het haar lippen nogal bleekjes en haar ogen wat geel, dat geeft een beetje de indruk dat ze ziek is. Ik denk dat in dit geval gewone kleuren of neutraal zwart/wit beter is.

    Comment


    • #3
      Re: Mijn jongste model....

      Vooreerst, een leuke foto in een leuke compo. Scherpgesteld op het voorste oog, wat meestal ook het best is. De haarpluk hangt daar dan weer voor, en daardoor krijg je een beetje het gevoel dat de foto niet helemaal scherp is. Laat ze echter gerust hangen, ze hoort er m.i. bij.

      Wat de kleur betreft, da's smaak... de éne houdt van "naturel", de ander ziet liever bewerkingen. Daar doe je mee wat je zelf wil en mooi vindt.

      Wat het lichtpuntje betreft... haal het weg, en je haalt meteen ook een stuk leven uit de ogen. Dan heb je daar van die donkere bolletjes staan, en dat maakt het zeker niet mooier. Licht staat voor leven, ook in de ogen.

      Comment


      • #4
        Re: Mijn jongste model....

        Oorspronkelijk geplaatst door phaida Bekijk bericht
        Zet misschien je originele opname er ook eens bij, dan kunnen we vergelijken.
        Ik hou niet zo van sepia, ik vind het meestal geen verbetering. In dit geval maakt het haar lippen nogal bleekjes en haar ogen wat geel, dat geeft een beetje de indruk dat ze ziek is. Ik denk dat in dit geval gewone kleuren of neutraal zwart/wit beter is.
        Het origineel zonder enige bewerking:



        Een zwart-wit omzetting:



        Het is en blijft natuurlijk persoonlijke smaak, over de lippen kan ik je volgen. De ogen zijn voor mij persoonlijk dan weer ok..... ik ga weer aan de slag. Thanx voor de tips!
        NicoSansen.com - FLICKR

        Comment


        • #5
          Re: Mijn jongste model....

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Vooreerst, een leuke foto in een leuke compo. Scherpgesteld op het voorste oog, wat meestal ook het best is. De haarpluk hangt daar dan weer voor, en daardoor krijg je een beetje het gevoel dat de foto niet helemaal scherp is. Laat ze echter gerust hangen, ze hoort er m.i. bij.

          Wat de kleur betreft, da's smaak... de éne houdt van "naturel", de ander ziet liever bewerkingen. Daar doe je mee wat je zelf wil en mooi vindt.

          Wat het lichtpuntje betreft... haal het weg, en je haalt meteen ook een stuk leven uit de ogen. Dan heb je daar van die donkere bolletjes staan, en dat maakt het zeker niet mooier. Licht staat voor leven, ook in de ogen.
          Dank je voor je immer altijd opbouwende kritiek.... .
          NicoSansen.com - FLICKR

          Comment


          • #6
            Re: Mijn jongste model....

            Alles is gezegd door Chris. Scherpte ligt goed maar door het haar valt dit niet zo op. De zwart-wit versie draagt mijn voorkeur. Leuk model en leuke compo

            Comment


            • #7
              Re: Mijn jongste model....

              Oorspronkelijk geplaatst door mipstoo Bekijk bericht
              Alles is gezegd door Chris. Scherpte ligt goed maar door het haar valt dit niet zo op. De zwart-wit versie draagt mijn voorkeur. Leuk model en leuke compo
              het eerst vind ik de beste van de drie (natuurlijk zijn zo'n dingen personelijke smaak)

              de reflectie in de ogen , zoals festina al zei hou dat erin...

              in fotografie mogen weinig dingen reflecteren maar ogen moeten een lichtpuntje hebben :-)



              de zwart-witte versie vind ik het minst

              hoewel zwart wit meestal mijn favo is...
              deze oogt overbelicht, dus hem iets donkerder maken dan creeer je meer drama
              :-)
              þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
              Freelance bedrijfsfotograaf
              klikerdeklik hier voor mijn website!

              Comment


              • #8
                Re: Mijn jongste model....

                Ik ben al een paar keer komen kijken, de eerste mja weet het toch niet, dan de updat de original dacht ik wauw das al veel beter, dan toch maar wat verder scrollen en toen kwam de Z/W versie, man man man wat een plaat
                Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
                www.cromagnonman.be

                Comment


                • #9
                  Re: Mijn jongste model....

                  oogjes hadden wat scherper gemogen, maar ga zeker voor het origineel.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Mijn jongste model....

                    De groenere kleur en de noise zijn door mij toegevoegd. Kan dit in dit geval?

                    Waar ik altijd mee zit bij portretten is wat te doen met licht reflectie in de ogen? Bewerken jullie dat? Zo ja, hoe? Als iemand bereid is zijn kennis te delen tenminste. Of laten jullie het zoals het is, zoals ik momenteel doe?
                    Het is al gezegd;maar ik ga het nog eens op mijn manier zeggen:

                    1. Ik vind dit een heel spontane en goede foto
                    2. Groene kleur en noise liggen mij hier niet bij deze opname, maar dat is smaak en dat is subjectief. Dus doen wat jij graag ziet. Persoonlijk vind ik d update het best (naturel)
                    3. Die reflecties noem ik pret lichtjes, niet weghalen . Ze geven leven en spirit aan je foto. Doe je ze weg en je hebt een doodse foto. Natuurlijk kan het zijn dat je in sommige gevallen wat te veel reflectie hebt, met een clonestempel kan je dat aanpassen.
                    4. Veelal worden de ogen wat gebleek, dan kan je in CS door CNTRL-J (laag aanmaken), afbeelding-curven omhoog trekken, masker plaatsen op de laag. Doorschilderen op de ogen met penseel. Daarna laag optie bleken, daarna dekking aanpassen , zo rond de 30 -50 procent. Een laag maken en klaar. Er zijn zeker nog andere methodes, maar ik gebruik deze.

                    Groeten Flash
                    Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                    Comment


                    • #11
                      Re: Mijn jongste model....

                      Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
                      het eerst vind ik de beste van de drie (natuurlijk zijn zo'n dingen personelijke smaak)

                      de reflectie in de ogen , zoals festina al zei hou dat erin...

                      in fotografie mogen weinig dingen reflecteren maar ogen moeten een lichtpuntje hebben :-)



                      de zwart-witte versie vind ik het minst

                      hoewel zwart wit meestal mijn favo is...
                      deze oogt overbelicht, dus hem iets donkerder maken dan creeer je meer drama
                      :-)
                      Ik had ook wel iets voor de eerste in het begin maar na langer kijken en de foto gewoon te worden gaat er toch veel detail verloren. De meeste mensen, ook hier thuis en mijn vriendenkring hebben een duidelijke voorkeur voor de zwart-wit omzetting.

                      Over de zwart-wit omzetting, zwart-wit fotografie is mijn absolute favoriet. Maar hier heb ik bewust gekozen voor de donkere partij haar en het blekere gezicht. Ik heb me laten leiden door persoonlijke voorkeur. Ik vond de standaard omzetten van elements, shop en gimp maar niks in dit geval.

                      Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
                      Ik ben al een paar keer komen kijken, de eerste mja weet het toch niet, dan de updat de original dacht ik wauw das al veel beter, dan toch maar wat verder scrollen en toen kwam de Z/W versie, man man man wat een plaat
                      Dank je, moet zeggen dat ik hem na een paar keer te kijken ook wel begon te smaken!

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      oogjes hadden wat scherper gemogen, maar ga zeker voor het origineel.
                      grt,bouk.
                      Dank je voor je commentaar, ik had scherp gesteld op het linkse oog. Maar ja, dat haar in het rechter oog hé, of meer waarschijnlijk, uw dierbare zal weer bewogen hebben zeker....

                      Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                      Het is al gezegd;maar ik ga het nog eens op mijn manier zeggen:

                      1. Ik vind dit een heel spontane en goede foto
                      2. Groene kleur en noise liggen mij hier niet bij deze opname, maar dat is smaak en dat is subjectief. Dus doen wat jij graag ziet. Persoonlijk vind ik d update het best (naturel)
                      3. Die reflecties noem ik pret lichtjes, niet weghalen . Ze geven leven en spirit aan je foto. Doe je ze weg en je hebt een doodse foto. Natuurlijk kan het zijn dat je in sommige gevallen wat te veel reflectie hebt, met een clonestempel kan je dat aanpassen.
                      4. Veelal worden de ogen wat gebleek, dan kan je in CS door CNTRL-J (laag aanmaken), afbeelding-curven omhoog trekken, masker plaatsen op de laag. Doorschilderen op de ogen met penseel. Daarna laag optie bleken, daarna dekking aanpassen , zo rond de 30 -50 procent. Een laag maken en klaar. Er zijn zeker nog andere methodes, maar ik gebruik deze.

                      Groeten Flash
                      Dank je voor je eerlijke en oprechte commentaar en je tip gaat copy-paste in mijn map van 'uiterst bruikbare tips'.
                      NicoSansen.com - FLICKR

                      Comment

                      Working...
                      X