Op verzoek leg ik nog eens uit hoe ik aan een zwarte achtergrond kom.
Ik maak geen gebruik van PS of welk ander programma.
Belangrijk is dat je een goed statief hebt.
Als eerste stel ik de bloem (orchidee, ik heb gelijk maar de moeilijkste kleur orchidee hiervoor uit gekozen) voor het raam. Hierbij krijg ik mooi wat tegenlicht waardoor de bloem vanachter wordt opgelicht. Dit laatste is bij een orchidee zeer belangrijk.
Het resultaat is foto 1.
Vervolgens schuif ik een zwarte plaat voor het venster en wel zodanig dat de bloem toch nog licht van achteren krijgt.
Foto 2.
Nu moet ik zorgen dat de bloem wat verder van de zwarte plaat komt te staan. Hoe verder ik van de zwarte plaat weg ben hoe mooier de achtergrond ook wordt.
Foto 3
Heel vaak licht ik de bloem ook nog van achteren op met een flits of lamp.
Op deze wijze wordt de achtergrond nog zwarter.
Je ziet dat je voor een goed resultaat geen PS of andere dure programma’s nodig hebt.
Het moet toch veel meer voldoening geven wanneer je een goede foto met je camera kunt maken.
Letwel een digitale bewerking behoort nu eenmaal bij digitaal fotograferen.
Mijn voorbeelden zijn gemaakt met de D700 + 60mm macro, ze zijn niet gecropt en buiten de verkleining en kader heeft er geen extra bewerking plaatsgevonden.
De WB is overigens ingesteld m.b.v. de grijskaart.
Ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit.
Deze slechte weersdagen zijn ideaal voor zoiets.
Mvg
Antoine
Ik maak geen gebruik van PS of welk ander programma.
Belangrijk is dat je een goed statief hebt.
Als eerste stel ik de bloem (orchidee, ik heb gelijk maar de moeilijkste kleur orchidee hiervoor uit gekozen) voor het raam. Hierbij krijg ik mooi wat tegenlicht waardoor de bloem vanachter wordt opgelicht. Dit laatste is bij een orchidee zeer belangrijk.
Het resultaat is foto 1.
Vervolgens schuif ik een zwarte plaat voor het venster en wel zodanig dat de bloem toch nog licht van achteren krijgt.
Foto 2.
Nu moet ik zorgen dat de bloem wat verder van de zwarte plaat komt te staan. Hoe verder ik van de zwarte plaat weg ben hoe mooier de achtergrond ook wordt.
Foto 3
Heel vaak licht ik de bloem ook nog van achteren op met een flits of lamp.
Op deze wijze wordt de achtergrond nog zwarter.
Je ziet dat je voor een goed resultaat geen PS of andere dure programma’s nodig hebt.
Het moet toch veel meer voldoening geven wanneer je een goede foto met je camera kunt maken.
Letwel een digitale bewerking behoort nu eenmaal bij digitaal fotograferen.
Mijn voorbeelden zijn gemaakt met de D700 + 60mm macro, ze zijn niet gecropt en buiten de verkleining en kader heeft er geen extra bewerking plaatsgevonden.
De WB is overigens ingesteld m.b.v. de grijskaart.
Ik zou zeggen probeer het gewoon eens uit.
Deze slechte weersdagen zijn ideaal voor zoiets.
Mvg
Antoine
Comment