Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Color

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Color

    Oorspronkelijk geplaatst door Joeri De Grande Bekijk bericht
    haha, wist ik wel , maar wilde een commentaar erop van iemand zoals jij met ervaring zat, zodat ik ook kan bijleren. Daarmee dat ik dit beetje uitlokte
    Nja, ervaring zat... ik mis soms ook nog hoor, wel minder en minder .

    Regeltje is eigenlijk simpel...
    Het diafragma bepaalt mee je scherptediepte. Een klein diafragmagetal geeft een kleine scherptediepte. De sluitertijd moet gelijk zijn aan 1/brandpuntsafstand (rekening houdend met de cropfactor van je camera). Kom je er niet met je sluitertijd, op het diafragma dat je gekozen hebt, kan je twee dingen doen : willens/nillens, spijts dat je niet de gewenste scherptediepte gaat hebben, kiezen voor een kleiner diafragmagetal (grote diafragma dus), en inboeten op scherptediepte, of je kan de ISO's verhogen.
    Ten allen tijde de ISO's zo laag mogelijk houden, omdat dat het beste beeld geeft. De ISO's verhogen, (analoog waren het ASA's die de filmgevoeligheid aanduidden, maar een film met ISO 400 vertoonde ook een korrel) is spelen met de lichtgevoeligheid van de sensor. Daar waar diafragma en sluitertijd eigenlijk geen uitstaans hebben met de sensor, maar gewoon het beeld bepalen dat op die sensor geprojecteerd wordt.
    Een sensor gevoeliger maken wil eigenlijk zeggen dat hij ook ruisgevoeliger gaat worden. Op de standaardwaarde, bij de meeste DSLR's is dat 100, en bij sommige Nikons 200, ga je het beste beeld hebben. Daarom is het belangrijk om de ISO's zo laag mogelijk te houden, maar, zoals eerder al gezegd, rekening houdend met de sluitertijd.

    Comment


    • #17
      Re: Color

      Bedankt voor je uitleg FestinaLente. Ik ken de driehoeksverhouding wel tussen shutter, aperture en ISO maar niet het regeltje voor de minimale shutterspeed.

      Dat ga ik nu eens proberen toe te passen.

      Ik heb gisteren nog een nieuwe lens gekocht (van hier op het forum, thx cubalistic): de Sigma 18-50mm f2.8 EX DC HSM Macro. Een hele mond vol, en best wat gewicht in glas ook, maar ik heb het vermoeden dat die lens me heel wat plezier zal opleveren. Er is wel een héél groot verschil tussen 2.8 en 5.6 als maximum aperture! Dat geeft toch wat meer vrijheid.

      Comment


      • #18
        Re: Color

        Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
        Bedankt voor je uitleg FestinaLente. Ik ken de driehoeksverhouding wel tussen shutter, aperture en ISO maar niet het regeltje voor de minimale shutterspeed.

        Dat ga ik nu eens proberen toe te passen.

        Ik heb gisteren nog een nieuwe lens gekocht (van hier op het forum, thx cubalistic): de Sigma 18-50mm f2.8 EX DC HSM Macro. Een hele mond vol, en best wat gewicht in glas ook, maar ik heb het vermoeden dat die lens me heel wat plezier zal opleveren. Er is wel een héél groot verschil tussen 2.8 en 5.6 als maximum aperture! Dat geeft toch wat meer vrijheid.
        Is inderdaad een verviervoudiging van je sluitertijd en geeft extra mogelijkheden. Veel plezier alvast ermee .
        Het regeltje van de sluitertijd geldt natuurlijk enkel voor het bevriezen van beelden. Als je onscherpte wil, hoef je je er niet aan te houden .

        Comment

        Working...
        X