Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Eerste foto met de EF-S 10-22 USM. Bewolkte dag, uit de hand. Kasteel van Annevoie.
EXIF: 10mm - ISO 400 - F 8 - 1/1600s met canon 40D
Te fletse kleuren? Onderwerp verticaal beter centreren? Wat denken jullie?
Ik had het iso op 100 gezet, en een kleinere sluitertijd genomen
Da's zeker een optie... slechts 1/30ste is vereist. Valt het echter op dat hij op ISO 400 genomen is ?
De moderne camera's laten perfect toe overdag om op ISO 400 te fotograferen zonder ruis.
't Is geen slechte, maar ik zou er bovenaan nog wat af durven doen en gaan voor een verticaal ook centrale compo. Nu gaat door de helling van het gebouw veel aandacht naar boven. Dat haal je voor een stuk weg door daar te croppen. Misshcien ook een ander moment van de dag of andere omstandigehden, zodat je meer zon/schaduw spel op de gevels krijgt... 't is maar een idee.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Da's zeker een optie... slechts 1/30ste is vereist. Valt het echter op dat hij op ISO 400 genomen is ?
De moderne camera's laten perfect toe overdag om op ISO 400 te fotograferen zonder ruis.
Het gaat erom of er over nagedacht is. Indien iemand ISO 400 gebruikt bij een sluitertijd van 1/1600 sec, heeft hij er waarschijnlijk niet over nagedacht. Uitgangspunt voor een opname is ISO 100. Die ISO-waarde uitsluitend verhogen indien het nodig is. Overigens is f/8 in deze wel een goede keuze.
De kleuren hebben naar mijn mening een kleine oppepper nodig. Dat is mogelijk door Niveaus van lucht en aarde apart in te stellen (grenswaarden instellen).
Het gaat erom of er over nagedacht is. Indien iemand ISO 400 gebruikt bij een sluitertijd van 1/1600 sec, heeft hij er waarschijnlijk niet over nagedacht. Uitgangspunt voor een opname is ISO 100. Die ISO-waarde uitsluitend verhogen indien het nodig is. Overigens is f/8 in deze wel een goede keuze.
De kleuren hebben naar mijn mening een kleine oppepper nodig. Dat is mogelijk door Niveaus van lucht en aarde apart in te stellen (grenswaarden instellen).
Tja... sta me toe van niet akkoord te zijn. Ik merk geen verschil tussen een foto genomen op ISO 100 of op ISO 400 op mijn camera, die als standaard ISO 200 heeft. Ik vind dat eigenlijk niets om over na te denken, behalve wanneer de sluitertijd echt belangrijk wordt, waarbij ik wil zeggen, dat je hem echt wil verlengen. Bij deze opname maakt het m.i. niet veel uit.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Tja... sta me toe van niet akkoord te zijn. Ik merk geen verschil tussen een foto genomen op ISO 100 of op ISO 400 op mijn camera, die als standaard ISO 200 heeft. Ik vind dat eigenlijk niets om over na te denken, behalve wanneer de sluitertijd echt belangrijk wordt, waarbij ik wil zeggen, dat je hem echt wil verlengen. Bij deze opname maakt het m.i. niet veel uit.
In zijn algemeenheid heb je gelijk. Bij beoordelingen had ik die opmerking niet gemaakt. Dit is wel de beginnershoek en we praten hier over basis vaardigheden.
Het gaat erom of er over nagedacht is. Indien iemand ISO 400 gebruikt bij een sluitertijd van 1/1600 sec, heeft hij er waarschijnlijk niet over nagedacht. Uitgangspunt voor een opname is ISO 100. Die ISO-waarde uitsluitend verhogen indien het nodig is. Overigens is f/8 in deze wel een goede keuze.
De kleuren hebben naar mijn mening een kleine oppepper nodig. Dat is mogelijk door Niveaus van lucht en aarde apart in te stellen (grenswaarden instellen).
Ik dacht ISO400 omdat het bewolkt is en zo aan sluitertijd win, of klopt die redenering niet dan?
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Da's zeker een optie... slechts 1/30ste is vereist. Valt het echter op dat hij op ISO 400 genomen is ?
De moderne camera's laten perfect toe overdag om op ISO 400 te fotograferen zonder ruis.
't Is geen slechte, maar ik zou er bovenaan nog wat af durven doen en gaan voor een verticaal ook centrale compo. Nu gaat door de helling van het gebouw veel aandacht naar boven. Dat haal je voor een stuk weg door daar te croppen. Misshcien ook een ander moment van de dag of andere omstandigehden, zodat je meer zon/schaduw spel op de gevels krijgt... 't is maar een idee.
1/30ste met de losse hand
Ruis, het verschil ga je zien als je vergroot. Maar of je het bij dit formaat gaat zien, ben ik het met festinalente eens.
Is het ook niet dat bij een langer sluitertijd je ook meer ruis krijgt. Dan zou het wel kunnen dat de ruis bij iso 400 1/1600 het zelfde is als bij ISO 100 1/400. Trouwens de analoge filmrolletjes die je nu koopt zijn gewoonlijk ISO 400
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Ik dacht ISO400 omdat het bewolkt is en zo aan sluitertijd win, of klopt die redenering niet dan?
Het verhogen van de ISO-waarde is een noodgreep. Het uitgangspunt is ISO 100.
Je gebruikte een 10 mm lens. Zoals Festina Lente al aangaf is voor die brandpuntsafstand een sluitertijd van 1/30 sec meer dan voldoende. Je hebt duidelijk gekozen voor een diafragma van f/8 (in dit geval een uitstekende keuze). Bij dat diafragma had je de camera een sluitertijd kunnen laten kiezen:
- Indien die sluitertijd sneller was dan 1/30 sec, had de foto genomen kunnen worden.
- Is die sluitertijd langer dan 1/30 sec, dan was het tijd om de ISO te verhogen (tot je bij 1/30 sec aangekomen bent).
Het verhogen van de ISO-waarde is een noodgreep. Het uitgangspunt is ISO 100.
Je gebruikte een 10 mm lens. Zoals Festina Lente al aangaf is voor die brandpuntsafstand een sluitertijd van 1/30 sec meer dan voldoende. Je hebt duidelijk gekozen voor een diafragma van f/8 (in dit geval een uitstekende keuze). Bij dat diafragma had je de camera een sluitertijd kunnen laten kiezen:
- Indien die sluitertijd sneller was dan 1/30 sec, had de foto genomen kunnen worden.
- Is die sluitertijd langer dan 1/30 sec, dan was het tijd om de ISO te verhogen (tot je bij 1/30 sec aangekomen bent).
1/30ste met de losse hand
Ruis, het verschil ga je zien als je vergroot. Maar of je het bij dit formaat gaat zien, ben ik het met festinalente eens.
Is het ook niet dat bij een langer sluitertijd je ook meer ruis krijgt. Dan zou het wel kunnen dat de ruis bij iso 400 1/1600 het zelfde is als bij ISO 100 1/400. Trouwens de analoge filmrolletjes die je nu koopt zijn gewoonlijk ISO 400
Robby
Basisregel : sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
Brandpuntsafstand is hier 1/10de x de cropfactor = 1/16.
In principe is 1/15de genoeg. Een beetje veiligheidsmarge... 1/30ste, 1 stop verschil.
Ik heb verschillende haarscherpe fisheyefoto's met trage sluitertijden... Zoals deze op 1/25ste, uit de hand gemaakt.
Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLenteBekijk bericht
Basisregel : sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
Brandpuntsafstand is hier 1/10de x de cropfactor = 1/16.
In principe is 1/15de genoeg. Een beetje veiligheidsmarge... 1/30ste, 1 stop verschil.
Ik heb verschillende haarscherpe fisheyefoto's met trage sluitertijden... Zoals deze op 1/25ste, uit de hand gemaakt.
Hier ga je toch echt op het randje van de afgrond lopen. Je bewering kan mischien theoretisch juist zijn,maar er is een verschil tussen een foto die scherp is of een foto waarvan je het gevoel hebt dat ze scherp is (zie theorie DOF).Uiteindelijk is een foto maar op één plaats scherp en dat is in de focus van de lens. Als er dan nog beweging in het compo zit dan gaat het helemaal verkeerd ( wat natuurlijk ook afhangt van het behoogde effekt). Bij je fishey foto is het water alles behalve scherp (Bewegingsonscherpte maar ik weet dat dit de bedoeling was) en als je vergroot zullen de personen ook niet scherp zijn en ik denk de rest ook niet al lijkt het zo.
Wat de ruis betreft kan ik je volgen, maar hier in de "Beginnershoek moeten we toch streven naar een zo laag mogelijke ISO waarde en een zo kort mogelijke sluiterstijd in functie met wat je wil bereiken. Volgens mij zijn er weinig mensen die een zo'n vaste hand hebben om te fotograferen uit de losse hand op 1/15
Robby
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Hier ga je toch echt op het randje van de afgrond lopen. Je bewering kan mischien theoretisch juist zijn,maar er is een verschil tussen een foto die scherp is of een foto waarvan je het gevoel hebt dat ze scherp is (zie theorie DOF).Uiteindelijk is een foto maar op één plaats scherp en dat is in de focus van de lens. Als er dan nog beweging in het compo zit dan gaat het helemaal verkeerd ( wat natuurlijk ook afhangt van het behoogde effekt). Bij je fishey foto is het water alles behalve scherp (Bewegingsonscherpte maar ik weet dat dit de bedoeling was) en als je vergroot zullen de personen ook niet scherp zijn en ik denk de rest ook niet al lijkt het zo.
Wat de ruis betreft kan ik je volgen, maar hier in de "Beginnershoek moeten we toch streven naar een zo laag mogelijke ISO waarde en een zo kort mogelijke sluiterstijd in functie met wat je wil bereiken. Volgens mij zijn er weinig mensen die een zo'n vaste hand hebben om te fotograferen uit de losse hand op 1/15
Robby
Een foto in groothoek op 10mm heeft zelfs op F2,8 een enorme scherptediepte. Het hangt er van af natuurlijk, net als bij een gewone lens, waar je focust. Maar als je je focus ietwat naar achter legt, is er helemaal geen probleem om het totale beeld scherp te hebben;
Ik loop helemaal niet op het randje... dit is een vuistregel in de fotografie, die PERFECT toepasbaar is. 1/brandpuntsafstand = sluitertijd.
Met mijn 18-200VR heb ik al scherpe foto's gemaakt op 18mm (27mm) op 1/8 van een seconde uit de hand. Je doet 4 stops winst door de VR... 1/30 --> 1/15 --> 1/8 --> 1/4
En dat gaat dus perfect, zolang je onderwerp niet beweegt.
Dit is geen theorie, dit is pure praktijk.
Comment