Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Wat de ruis betreft moet je al goed kijken hoor ( ik dan toch ).
Mooie kleuren en compo.
Misschien, ik zeg wel misschien het plafond iets meer uitlichten om meer detail te krijgen naar achter toe ?
ik heb een tijdje zitten kijken om iets te kunnen aanmerken (slecht karakter) maar ik vind nauwelijks iets. Schitterende plaat, mooie lijnen, prachtige lichtval.
Nou ja, als het dan toch moet; ik zou proberen dat "iets" tussen de 2e en 3e zuil en tussen 3e en 4e zuil weg te klonen. Dan is ie voor mij perfect.
Ik sta waarschijnlijk nog minder ver dan jij. Maar ik vind hem goed.
Ik heb waarschijnlijk nog geen goed oog voor zulke details, want ik zou niet weten waar je ruis ziet...
Ben jij van Oostende trouwens?
Euh nee van het Pajottenland bij Brussel. Maar voor het werk zit ik overal in Vlaanderen en dan neem ik vaak m'n cameraatje mee om 's middags of 's avonds wat te schieten.
Mooie compo, goede kleuren. Voor mij is dit een geslaagde foto
Even muggeziften; was misschien beter als de eerste kolom er volledig opstond (mist nu het bovenste)
De plafond zit voor mij wel goed, is wel wat donkerder maar heeft toch detail. Dus dat zit goed.
Groeten Flash
Goed dat je het zegt, ik heb in feite deze foto wel 10 keer gemaakt telkens iets vooruit of achteruit. maar als ik de kolom er volledig op zet, dan staat er alweer een andere kolom half op... met 17mm kom ik wat te kort. Daarom heb ik een 10-22 aangeschaft maar die was er toen nog niet
ik heb een tijdje zitten kijken om iets te kunnen aanmerken (slecht karakter) maar ik vind nauwelijks iets. Schitterende plaat, mooie lijnen, prachtige lichtval.
Nou ja, als het dan toch moet; ik zou proberen dat "iets" tussen de 2e en 3e zuil en tussen 3e en 4e zuil weg te klonen. Dan is ie voor mij perfect.
Groeten, Bert
Klopt, dat iets zijn bloembakken en die zijn best storend in de foto. Zal eens wat fotosjop aanleren...
Mooi plaatje met mooie kleuren, maar we zijn hier in de beginnershoek. Dus wat kunnen we leren van dit plaatje.
Je begint zelf over het vergeten van een statief en ruis. De ruis komt van een hoge ISO-waarde, maar we kunnen constateren dat je ruimte genoeg had om de ISO-waarde terug te brengen. Ten eerste heb je een lens met een brandpuntsafstand van 17 mm. Dat betekent dat je met gemak je sluitertijd van 1/640 naar 1/125 sec had kunnen terugbrengen (snel genoeg om uit de hand te fotograferen). Dat is toch ruim 2 stops. Stops die je had kunnen gebruiken om de ISO terug te brengen naar 100. Weg ruis.
Nu de compositie. Aan de rechterzijde zie je ook een rij zuilen. Een stap naar links en die zuilen hadden een mooi element in je compositie kunnen zijn. De onder en bovenzijde van de zuilen links vormen een lijn. Een lijn die in de hoekpunten van je foto hadden kunnen eindigen. Dat is overigens nog steeds mogelijk door te croppen achter de eerste paar zuilen. Het is wel jammer dat je het niet gezien had bij het nemen van de foto.
Dit zijn een paar kritische kanttekeningen die niets afdoen aan de kwaliteit van je foto. Het zijn tips voor de toekomst.
Mooi plaatje met mooie kleuren, maar we zijn hier in de beginnershoek. Dus wat kunnen we leren van dit plaatje.
Je begint zelf over het vergeten van een statief en ruis. De ruis komt van een hoge ISO-waarde, maar we kunnen constateren dat je ruimte genoeg had om de ISO-waarde terug te brengen. Ten eerste heb je een lens met een brandpuntsafstand van 17 mm. Dat betekent dat je met gemak je sluitertijd van 1/640 naar 1/125 sec had kunnen terugbrengen (snel genoeg om uit de hand te fotograferen). Dat is toch ruim 2 stops. Stops die je had kunnen gebruiken om de ISO terug te brengen naar 100. Weg ruis.
Nu de compositie. Aan de rechterzijde zie je ook een rij zuilen. Een stap naar links en die zuilen hadden een mooi element in je compositie kunnen zijn. De onder en bovenzijde van de zuilen links vormen een lijn. Een lijn die in de hoekpunten van je foto hadden kunnen eindigen. Dat is overigens nog steeds mogelijk door te croppen achter de eerste paar zuilen. Het is wel jammer dat je het niet gezien had bij het nemen van de foto.
Dit zijn een paar kritische kanttekeningen die niets afdoen aan de kwaliteit van je foto. Het zijn tips voor de toekomst.
Dat bespaart een hoop schrijfwerk... ik kan 't niet beter verwoorden.
Bedankt Peterdep, ik had ISO 400 gekozen omdat het vrij donker was maar zoals jij het uitlegt begrijp ik nu dat ik beter eerst start met ISO 100 en dan naga wat de sluitertijd is. Kom ik niet toe, dan pas naar 200 gaan enz...
Bedankt Peterdep, ik had ISO 400 gekozen omdat het vrij donker was maar zoals jij het uitlegt begrijp ik nu dat ik beter eerst start met ISO 100 en dan naga wat de sluitertijd is. Kom ik niet toe, dan pas naar 200 gaan enz...
Op 17mm heb je in principe niet meer dan 1/30ste nodig om een scherpe foto te maken van een stilstaand onderwerp. (17 x cropfactor( = 1,6) = 27,2 --> 1/30ste (1/brandpuntsafstand))
Comment