Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd, voetbalfoto half schaduw

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hulp gevraagd, voetbalfoto half schaduw

Hallo, ik heb toch wel jullie hulp nodig hoe ik het beste een voetbalwedstrijd kan fotograferen waarbij de ene helft in de zon en de andere helft in de schaduw ligt.

1. Moet je in het zongedeelte of schaduwgedeelte gaan zitten. Ik zit meestal aan de lange zijde op 20 meter van de cornervlag.

2. Heb de sluitertijd vast staan op 1/800 en 1/640, of kan ik beter diafragma vast zetten ?

3. Hoe kan ik de lichtmeting het beste zetten ?

4. Hoe kan ik de witbalans het beste zetten, of in RAW fotograferen ?

Graag jullie antwoord want ik ben vanavond echt niet tevreden met de resultaten.

Camera model: DSLR-A200
    Exposure time, sec: 1/800
    F number: 5,60
    ISO speed rating: 400
    Lens focal length, mm: 120,0

Exposure time, sec: 1/640
    F number: 5,60
    Lens focal length, mm: 140,0

Exposure time, sec: 1/640
    F number: 5,00
    Lens focal length, mm: 90,0

Alvast bedankt voor de hulp.

Re: Hulp gevraagd, voetbalfoto half schaduw

Zon in de rug, en dus met het licht mee fotograferen, gaat hier de beste beelden opleveren.

Comment

1. Inderdaad zon in de rug (in ieder geval van achter)
      2. Zo klein mogelijk diafragma om onderwerp te isoleren van achtergrond met een sluitertijd van 1/125 sec (met een ISO-waarde die dit mogelijk maakt)
      3. Spot of nadruk op het midden
      4. Witbalans in geen geval op AWB, maar maak gebruik van één van de standaard instellingen (zon of schaduw). Het mooiste is om de witbalans in te stellen met een grijskaart (maak daar een gewoonte van). Altijd in RAW fotograferen

Comment

Bedankt voor de reacties.

Ik had de zon wel in de rug, maar van opzij. ik had dus beter in het zonnige gedeelte kunnen zitten. Nu zat ik in het schaduwgedeelte.

Is een sluitertijd van 1/125 niet te lang voor sportfotografie, krijg je dan geen bewegingsfotos ?

Moet de Lichtmeting op spot (puntmeting) staan voor de beste belichting in dit geval, of moet hij daar altijd op staan bij voetbalfoto's ? Ik heb hem altijd op meervlaks staan.

bedankt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter62 Bekijk bericht
          Bedankt voor de reacties.

Ik had de zon wel in de rug, maar van opzij. ik had dus beter in het zonnige gedeelte kunnen zitten. Nu zat ik in het schaduwgedeelte.

Is een sluitertijd van 1/125 niet te lang voor sportfotografie, krijg je dan geen bewegingsfotos ?

Moet de Lichtmeting op spot (puntmeting) staan voor de beste belichting in dit geval, of moet hij daar altijd op staan bij voetbalfoto's ? Ik heb hem altijd op meervlaks staan.

bedankt
          Als hij op meervlaks staat maarkt hij een gemiddelde meting van de gehele opervlakte.
          Probeer met spot of center meting en vergrendel de belichting.
          En auto witbalance afzetten zoals mijn voorganger al aangaf.
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter62 Bekijk bericht
            Dat is een keuze. Sommige fotografen willen beweging uitbeelden, anderen opteren voor hele scherpe foto's en kiezen dan voor snelle sluitertijden.

Comment

Working...
            X