Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

flower power

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• flower power

ik heb ook men eerste bloem geschoten . ik vond het zelf niet simpel om de juiste hoek te zoeken enzo ...

maar ik ben toch blij met het eerste resultaat .

mvg bart

Re: flower power

Leuke eerste foto van een bloem. Wat mij aan de foto opvalt, is het harde licht. Uit de Exif blijkt dat je de foto genomen hebt omstreeks 12.30 uur. Dat is eigenlijk niet zo'n goed tijdstip voor een foto van een bloem. Dat doe je meestal aan het begin van de morgen of de avond. Je kunt het wel om het middaguur zo'n foto maken, maar dan moet je de bloem in de schaduw brengen (bijvoorbeeld door een witte parasol of een scherm dat geen kleurzweem geeft in je foto).

Het tweede dat opvalt, is de achtergrond. Die kun je veel zachter maken door naar een grote lensopening te gaan. Ik zou zeggen omtreeks 1 diafragma kleiner dan de grootste opening van je lens. Gebruik dan wel de mogelijkheid van diafragmavoorkeur (en niet op de automaat zoals nu).
    Ik weet niet of een Canon 300D de mogelijkheid heeft om een kleiner diafragma te kiezen dan ISO 100. Indien je camera dat toelaat, breng dan die ISO nog verder naar beneden (naar 50).
    Overigens zou ik een volgend keer geen gebruik maken van AWB. Stel gewoon de witbalans in op één van de standaard instellingen. Indien je met een grijskaart overweg kan, gebruik die dan om de witbalans in te stellen.
    De foto is behoorlijk scherp. Het kan zijn dat je een statief gebruikt hebt, maar in soort gevallen is het vastzetten van je camera op een statief of ergens anders op (bijvoorbeeld een zak zand of bonen) altijd aan te bevelen.

Nu de foto zelf. Probeer een volgend keer de bloem volledig op de foto te krijgen. Met volledig bedoel ik ook dat aan alle zijden van de bloem voldoende ruimte is tot de rand van de foto.
    Last edited by Peterdep; 4 juli 2009, 22:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
      Leuke eerste foto van een bloem. ...
      En de rest van het commentaar, daar kan niets meer aan toegevoegd worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
        Ik weet niet of een Canon 300D de mogelijkheid heeft om een kleiner diafragma te kiezen dan ISO100.
        Even te diep in het glas gekeken?

Groeten
        Flickr

Comment

Working...
        X