Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In de metro...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: In de metro...

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    De gevorderde fotografen komen hier niet kijken. De beginners moeten de beginners helpen... De gevorderden menen dat ze niet meer geholpen moeten worden, en komen enkel showen. Ze rekenen op reacties van anderen, maar anderzijds verneem ik en merk ik dat de reacties niet altijd geapprecieerd worden, toch zeker niet als ze negatief zijn
    Niet waar...maar ik begrijp wel waar je naartoe wil
    On topic : knappe plaat
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #32
      Re: In de metro...

      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
      Ik zou niet weten waarom een eerlijk kritiek (als die gefundeerd en beleefd is geformuleerd) niet zou kunnen ?
      Ik ook niet, maar hij wordt niet altijd geapprecieerd, zelfs niet als iedereen hetzelfde zegt... Ik zou hier ook een klik kunnen zetten, maar ga het laten.
      Er lopen heel wat fotografen rond in showcase, die daar foto's posten die niets met showcase te maken hebben. Eens daar gesetteld, blijft men daar, door het gemis aan veel en goeie reacties elders. Ik heb daar begrip voor, maar showcase gaat zo zijn doel voorbij, en de fotohoek wordt een warboeltje, i.p.v. een afgelijnd geheel waar de betere foto's op één plaats te vinden zijn, en de foto's ter verbetering elders.
      Zelfkritiek, en let wel, ik heb het ook moeten leren, is niet het sterk punt van veel fotografen op BD.
      Ik geef ook mijn eerlijke mening, en probeer deze te onderbouwen, en eigenlijk maakt het me niet uit wat iemand ermee doet.

      Wat je commentaar betreft...
      De linkse persoon sluit net de ogen op het moment dat je afdrukt - het levert de typische "dwaze snuit"-uitdrukking op die we allemaal kennen. In deze plaat stoort mij dit om een of andere reden...
      heb je gewoon gelijk. Het is voor mij HET minpuntje van deze foto. Misschien da 'k er nog wel andere ogen in ga shoppen .

      @Dimitri... gewoon heel veel foto's kijken en zeggen wat je denkt. Ik heb op de fotoclub ook al vaak gemerkt dat beginners ook zien wat er met een foto schort, of wat er goed aan is.

      @mexicano... Ken je de plaats op de foto dan, mits je weet waar ik naartoe wil ? Ik zat in het metrostel richting Heizel. Foto gemaakt net voor de deuren dichtgingen.

      En aan alle bijkomers... nog bedankt voor de reacties.

      Mvg

      Chris
      Last edited by FestinaLente; 3 juli 2009, 19:38.

      Comment


      • #33
        Re: In de metro...

        prachtige plaat Chris, topfotografie (m.i. een hofje)
        mvg Wilfried

        7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

        Comment


        • #34
          Re: In de metro...

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
          Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie, en daarbij zeggen dat jullie allemaal voor een stuk gelijk hebben, en dan zie ik dat velen de essentie van het verhaal meehebben, en moet ik toegeven...
          Mijn uitspraak over "dikke nekken" is inderdaad ongenuanceerd, en er over.
          Een hekel punt van mij, door de jaren heen op dit forum, is het gemis aan interactiviteit. Het komt me dan hoog zitten als ik bepaalde uitspraken in showcase lees, die nota bene gemaakt worden door een fotograaf die er een, in mijn ogen, "matige foto" plaatst.
          Er is een evolutie merkbaar, en die vind ik positief, dat sommigen in showcase ook al eens echte commentaar durven schrijven. Vroeger las je alleen "whaw" en "goeie foto" en de evolutie naar "echte" commentaar is positief.
          Als je nu als beginner naar een foto kijkt, of als gevorderde, of iemand die heel veel foto's kijkt, dan krijg je een heel andere blik op foto's. Ik draai echter al even mee op dit forum en wil even meegeven, waarom deze foto perfect hier kan staan :
          Stel nu, ik zet deze foto in showcase...
          - Bij mensen en modellen waar hij wegkwijnt tussen het vrouwelijke schoon, en er bijna uitsluitend fotografen zitten die iets van fashion en beauty afkennen, die naar eigen zeggen toch niets over mijn foto kunnen zeggen. Het is nog steeds mijn favoriete rubriek op dit forum, omdat ik nu éénmaal graag mensen op een foto zie. Het is de favoriete rubriek van veel kijkers, maar dan m.i. om andere redenen (vleeskeuring).
          - Bij zwart-wit waar hij niet veel bekeken gaat worden. De statistieken van Jos Vanhengel, zopas nog gemaakt, liegen er niet om.
          In foto beoordeling worden foto's ook veel minder bekeken dan hier. Ik zie daar goeie foto's wegkwijnen, omdat ze amper bekeken worden. Soms zijn ze zo goed, dat niemand er commentaar op durft geven.

          Ik vind het zelf totaal niet belangrijk waar een foto staat op dit forum, maar er staan er in showcase gewoon veel te veel die matig zijn. Met een vaak te milde kritiek wordt dit dan duidelijk gemaakt, of er wordt niet op gereageerd. Niemand trekt daar zijn conclusies uit, want de volgende matige post staat er enkele dagen later weer.
          Waarom mensen daar posten is duidelijk : In de hoop commentaren te krijgen van mensen die iets kennen van fotografie en daar iets van bij te leren. Die mensen zie je elders op dit forum niet. M.a.w. m.i. gaat door de huidige forumstructuur en het forumgebruik, showcase ver aan zijn bedoeling voorbij. Men post daar omdat men meent dat enkel daar goede (lees afkomstig van de betere fotografen) commentaren gegeven worden.

          Voila... nogmaals mijn twee centen.
          Chris ik versta het volledig en daarom was mijn eerste reactie helemaal niet persoonlijk op jou bedoeld maar tegen de gezelligheid op dit forum.Want in eerste plaats bekijken we toch iedereen zijn fotos en veroordelen en beoordelen ze... Of het nu op beoordeling is of op SC...Tja.Who cares..Maar jij hebt gelijk ergens dat er te weinig naar beoordeling gekeken wordt.
          Jij zult ook wel weten dat ik bijna op elke post probeer te reageren en dat er sommige zijn waar ik niet op reageer omdat er al een deskundige uitleg vertrekt is aan de TS..In mijn geval dan he?
          Ik heb zelfs van de week nog een draadje gestart waar ik een foto poste die ik zelf van SC Mensen en Modellen laten over zetten heb naar Reportage beoordeling.. Die werd 160 keer bekeken en maar 1 reactie...Dus op Showcase om veel reacties te krijgen... Posten in SC daat zijn al vele draadjes over geweest en telkens heb je daar toch twee windrichtingen....De pro,s en de contra,s..
          Ik zei nog in mijn eerste reactie dat ik zeker de deksel op mijn neus zou krijgen als ik zou reageren op "dikke nekken uit de sc"..En wat is gebleken...Het waren voorzichtige tegen reacties om je te beschermen terwijl ik je zeker niet aanviel...Maar de mensen moeten eens leren lezen vind ik..En ik heb een paar mensen een PM gestuurd om dat uit te leggen ...En inderdaad zoals mijn voorganger hier al zei..We kunnen ons maar beter bezig houden met fotos en het was zeker niet de bedoeling om deze fraai post te verfoeien met onzin...
          Nogmaals mooie foto en voor mij blijf jij 1 van de steunpilaren van BD
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #35
            Re: In de metro...

            Hoi hier ben ik dan......

            de foto : Over de thechnische kant van de foto spreek ik mij nooi uit, het intresseerd mij ook niet op hoeveel f, iso,.... de foto is genomen, voor mij telt enkel het resultaat.

            Hier ziet men 3 mensen, en zoals dikwijls : de stoelendans, er wordt weer een stoel tussengelaten, typisch voor de "mens" dus prima weergegeven.
            Dan de uitdrukking van de mensen, geheel in de verwachting, weinig spraakzaam, ieder in zijn eigen gedachte-vakje... ook weer typisch de "mens": dus prima weergegeven.

            Dan het belangerijkste punt van de foto (volgens mij dan), deze foto doet mij ook nadenken, van : wat denken deze mensen, waar zijn ze mee bezig ( neen geen jambers reportage hé )
            De ene persoon is aan't bellen, met wie,over wat, aan het gezicht te zien denk ik een vriendin, zomaar ff bellen ????
            de andere linkse dame denkt volgens mij, wat ga ik deze avond klaarmaken voor eten. en
            de middelste dame denkt volgens mij : hier zit ik weer, nog eens ff rondkijken, naar hetgene wat ik al elke dag zie, is dit het dan, is dit het leven...

            En zo kan ik nog een stukje doorgaan met mijn eigen denkwereld over deze 3 denkende vrouwen...

            Wil maar zeggen, de technische bagage van iso,f,belichting,lens... is van geen nut om dat te weten, resultaat van foto geeft dit automatisch,en is misschien wel genomen met verkeerde f of iso, om een bepaalde sfeer weer tegeven, die in de ogen van de fotograaf heel prima is.(dan moet men niet gaan zeggen, deze belichting,f-nr kan niet... )
            Natuurlijk hoe beter de bagage, als men er dan mee kan werken, hoe beter de foto wordt, hoe beter men de gezichtsuitdrukkingen, enz kan weergeven, wat zeker belangrijk is, maar moet men daarmee een foto beoordelen : NEEN

            Hier op forum word altijd naar die exif gevraagd, en als deze dan wordt gegeven, dan gaat men in discutie, ik vraag mij af, of al die thechneuten, kunnen zeggen, welke f-nr,iso,belichtingsnelheid de foto heeft zonder deze exif te kennen !!!!!

            Gevoelens die ik krijg bij elke foto is voor mij heel belangrijk, doet hij mij zelf nadenken, fantaseren. Of het nu gaat om een insect, macro,model,concert,dieren... speelt voor mij geen rol.

            Dus wat mij betreft, Zeer geslaagde foto

            -------

            Wat het forum betreft, beginnershoek, SC.... ik zou zeggen schaf heel die winkel af. Het maakt het alleen maar moeilijk voor de leden, en zeker beginnners, om te kiezen in welk "hokje" ze hun foto gaan plaatsen : angst voor dit, en als dat maar,...

            Maak onderdelen, per fotozicht, die dan nog verder worden uitverdeeld.
            vb. Model, kleur ,ZW, vrouw,man,kind,baby,studio,buiten,voorbijkomenden willekeurige mensen...

            Zorg dat ieder zijn hokje dadelijk en correct kan vinden waar de foto moet komen,

            maar begin niet zoals nu al een beoordeling te maken voor de foto op het forum komt

            grt
            Jos

            (mochten er taalfouten zijn, veel plezier met ze te verbeteren )
            Last edited by Josv; 4 juli 2009, 13:49.
            Jos
            Site

            Comment


            • #36
              Re: In de metro...

              Hiermee stelt Josv zich diametraal op tegenover Festina Lente en wat mij betreft ook tegen mij. De beginnershoek gaat primair over de techniek. De posters willen advies over de techniek die ze moeten gebruiken om uiteindelijk tot artistieke, interessante, etc. foto's te komen. Bij de beoordeling ligt de nadruk al minder op te techniek en bij de showcases gaat het met name om het doel waarvoor we het allemaal doen: een goede verantwoorde foto.
              Waar Festina terecht de vinger oplegt, is dat posters in de showcase zich veel meer zouden moeten bekommeren om de beginners. Niet alleen om kennis te delen, maar ook er zelf beter van te worden. Door het formuleren van 'adviezen' word je namelijk ook zelf gedwongen om telkens terug te gaan naar de essentie. Dat komt uiteindelijk ook je eigen werk ook ten goede.

              Comment


              • #37
                Re: In de metro...

                Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                Hiermee stelt Josv zich diametraal op tegenover Festina Lente en wat mij betreft ook tegen mij. De beginnershoek gaat primair over de techniek.
                Inderdaad, maar mijn camerainstellingen hier zijn eigenlijk een tikkeltje fout. Het was niet de enige foto die ik toen maakte in de metro. Net voordien had ik er nog enkele gemaakt, op een ietwat donkere plaats, waardoor mijn ISO-waarde nog zo hoog stond. In wezen was ISO 400 genoeg geweest, gezien de sluitertijd, waarbij 1/80ste genoeg was geweest, maar 't moest zo snel gaan, dat ik geen tijd had om te veranderen, en al een geluk dat ik mijn instellingen "veilig" op diafragma voorkeuze had staan, zodat er een gelukte foto uitkwam. De F4 gebruik ik zowat standaard, tenzij 't echt niet anders kan met de 17-55mm, omdat de focus en de scherpte dan veel beter is dan op F2,8.

                In wezen heeft Josv ook wel wat gelijk... het is het resultaat dat telt, maar mijn principe is dat je van een goeie foto, daarmee bedoel ik een technisch goed gemaakte foto, altijd een betere kan maken, terwijl dit veel moeilijker en soms ondoenbaar is, met een niet goed genomen foto. Basis is techniek, en da's net als al de rest... oefening.

                Comment


                • #38
                  Re: In de metro...

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Inderdaad, maar mijn camerainstellingen hier zijn eigenlijk een tikkeltje fout. (mijn ISO-waarde (In wezen was ISO 400 genoeg geweest gezien de sluitertijd (waarbij 1/80ste genoeg was geweest mijn instellingen ("veilig" op diafragma voorkeuze had staan,) De F4 gebruik ik zowat standaard, omdat (de focus) en de scherpte dan veel beter is dan op F2,8.
                  .................................................. .................................................. ..
                  en hier kan een beginner het mee doen, als hij of zij er een boekje (Wat en Hoe over fotograferen naast gebruikt!!)
                  dat je in beginnershoek plaatst OK, maar hou dan de discussie ook een beetje op het beginners niveau.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #39
                    Re: In de metro...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peterdep Bekijk bericht
                    Hiermee stelt Josv zich diametraal op tegenover Festina Lente en wat mij betreft ook tegen mij. De beginnershoek gaat primair over de techniek. De posters willen advies over de techniek die ze moeten gebruiken om uiteindelijk tot artistieke, interessante, etc. foto's te komen. Bij de beoordeling ligt de nadruk al minder op te techniek en bij de showcases gaat het met name om het doel waarvoor we het allemaal doen: een goede verantwoorde foto.
                    Waar Festina terecht de vinger oplegt, is dat posters in de showcase zich veel meer zouden moeten bekommeren om de beginners. Niet alleen om kennis te delen, maar ook er zelf beter van te worden. Door het formuleren van 'adviezen' word je namelijk ook zelf gedwongen om telkens terug te gaan naar de essentie. Dat komt uiteindelijk ook je eigen werk ook ten goede.
                    Waar Festina terecht de vinger oplegt, is dat posters in de showcase zich veel meer zouden moeten bekommeren om de beginners

                    Dit is dan ook wat ik bedoel, schaf de hokjes af van beginners en SC, plaats alles onder een noemer die te maken heeft met het beeld van de foto, steek de foto in zo een hokje, en het gevolg is dat iedereen die geintresserd is de foto gaat openen, omdat hij niet weet of het een beginner is of een prof. fotograaf, zodoende er beginnerfoto's ook worde bekeken, door mensen die nu alleeen maar naar SC gaan, en dan ook hun mening gaan uiten over de beginnnersfoto, al dan niet op techniek of onderwerp, of compo...

                    Maar ik zeg het nog eens ,zoals het forum nu is onderverdeeld, wordt er al een beoordeling geëist voor hij geplaatst word.

                    Ik geef toe ik plaats veel in SC, omdat een keuze moet maken bij waar ik de foto plaats, en in mijn opzicht van mijn gekoze foto is deze heel goed, de andere worden niet geplaatst,plaats alleen mijn beste.
                    Dus waar moet ik ze plaatsten ??????
                    dan maar SC want ik vind mijn foto prima (is waarschijnlijk verre van) maar op dat ogenblik is het 1 van mijn beste foto's , weet ik veel
                    Jos
                    Site

                    Comment


                    • #40
                      Re: In de metro...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Josv Bekijk bericht
                      Waar Festina terecht de vinger oplegt, is dat posters in de showcase zich veel meer zouden moeten bekommeren om de beginners
                      ...
                      Moeten ? Nee hoor, maar op één of ander manier zou er meer interactiviteit mogen zijn, en die zou eigenlijk aangemoedigd mogen worden.
                      De beginner wordt door de showcase fotograaf op zijn vingers getikt als hij commentaar geeft, meer nog... men zegt er bij dat ze beter geen beoordeling geven, enkel een mening.
                      De showcasefotograaf is vaak zoveel met fotografie bezig, dat hij geen tijd heeft om een beginner te komen helpen, zelfs al zou hem dat interesseren.
                      Men kan dit niet eisen van mensen, die hier in hun vrije tijd zitten, maar men kan het wel op één of andere manier aanmoedigen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Josv Bekijk bericht
                      Ik geef toe ik plaats veel in SC, omdat een keuze moet maken bij waar ik de foto plaats, en in mijn opzicht van mijn gekoze foto is deze heel goed, de andere worden niet geplaatst,plaats alleen mijn beste.
                      Dus waar moet ik ze plaatsten ??????
                      dan maar SC want ik vind mijn foto prima (is waarschijnlijk verre van) maar op dat ogenblik is het 1 van mijn beste foto's , weet ik veel
                      't Is inderdaad niet makkelijk en ik heb geen pasklare oplossing, en wil trouwens ook niet meer meewerken aan een oplossing. Dat hoofdstukje is afgesloten sinds ik in het hoekje van de azijnzeikers zit.

                      Misschien moeten er in de beginnershoek ook eens meer goeie foto's komen, en besproken worden op technisch gebied, wat meestal met goeie showcasefoto's niet gebeurt. Het kan m.i. leerzaam zijn voor iedereen... Trouwens, in de beginnershoek, deze week, staan meerdere foto's die perfect in showcase zouden passen. Het delen van hoe hij gemaakt is, kan voor iedereen leerrijk zijn.

                      Comment


                      • #41
                        Re: In de metro...

                        Ok,

                        We gaan het zaakje laten rusten.

                        ben blij dat ik mijn zegje gedaan heb, ligt eigelijk niet in mijn aard, ben nogal een stille genieter
                        Jos
                        Site

                        Comment


                        • #42
                          Re: In de metro...

                          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          Moeten ? Nee hoor, maar op één of ander manier zou er meer interactiviteit mogen zijn, en die zou eigenlijk aangemoedigd mogen worden
                          Het is een oud zeer
                          Beginnershoekje is er gekomen wegens te scherp commentaar volgens sommigen
                          Nu helpen beginners elkaar

                          Ik kom hier af en toe loeren en soms geef ik ook wel eens commentaar
                          Ik hou er dan wél rekening mee dat dit het Beginnershoekje is en zal daarom geen te scherpe kritieken geven...anderzijds ook niet de fouten doodzwijgen

                          Probleem voor Fotobeoordeling is nog steeds dat er teveel SC toegelaten wordt : wie maakt nu in hemelsnaam elke dag drie topplaten ? (enkelen uitgezonderd)
                          Beperk dit tot 1 foto per dag en Beoordeling herleeft (met 3 per dag als limiet)
                          Canikon 40D - D200, D300

                          Comment


                          • #43
                            Re: In de metro...

                            Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                            Het is een oud zeer
                            Beginnershoekje is er gekomen wegens te scherp commentaar volgens sommigen
                            Nu helpen beginners elkaar

                            Ik kom hier af en toe loeren en soms geef ik ook wel eens commentaar
                            Ik hou er dan wél rekening mee dat dit het Beginnershoekje is en zal daarom geen te scherpe kritieken geven...anderzijds ook niet de fouten doodzwijgen

                            Probleem voor Fotobeoordeling is nog steeds dat er teveel SC toegelaten wordt : wie maakt nu in hemelsnaam elke dag drie topplaten ? (enkelen uitgezonderd)
                            Beperk dit tot 1 foto per dag en Beoordeling herleeft (met 3 per dag als limiet)
                            Amen

                            Ben ook van die mening..Dit is ondanks mijn eerste reactie een boeiende post geworden waar iedereen beter zou bij stilstaan..Want ik begrijp nu wat Chris bedoeld met "Dikke nekken in Sc" wat zeker zo niet bedoeld was door hem..
                            Dus..Zand erover en laat ons allemaal gewoon wat kritischer zijn op wat je post..
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

                            Comment


                            • #44
                              Re: In de metro...

                              Mooi beeld! Ruis is zeker positief Chris! Mooi.
                              ::: Flickr :::

                              Comment


                              • #45
                                Re: In de metro...

                                Is dit niet de ziekte van veel fora?
                                Soms loopt één en ander niet altijd zoals we het zouden wensen....

                                *Een goede fotograaf is niet noodzakelijk een goed criticus en een goed criticus is niet altijd een goed fotograaf.
                                *Hier op het forum heb je natuurlijk ook de prof's en daarnaast de amateurs. Op zich al moeilijk omdat de enen professioneel en dus zeer veel bezig zijn met fotografie. Andere amateurs die naast beperkte middelen ook heel dikwijls minder tijd hebben. En ja ,soms worden er hier foto's getoond die de gewone amateur kunnen ontmoedigen.

                                Verschil in mening moet kunnen vind ik. Kritiek moet kunnen (en voor mijn part zelfs harde) Alleen moet het altijd vriendschappelijk blijven!
                                Frustraties zullen er ook altijd zijn. Daar moet je mee leren leven.

                                Uit ervaring met andere fora weet ik dat dergelijke reacties voor een forum zeer nefast kunnen zijn. Dus ... Bijleggen en verder gaan met dit forum dat alleen al om de fantastische foto's die hier gepost worden de moeite waard is.
                                Wat hier met dit forum bereikt wordt vind ik subliem! Hier worden regelmatig foto's gepost die in de hoogste regionen thuishoren. Knap van alle moderatoren en mensen die zich inzetten om dit waar te maken!

                                Comment

                                Working...
                                X