Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

In de metro...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: In de metro...

    Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
    Omdat in showcase een stelletje dikke nekken zitten......
    Chris. Ik had zulke uitspraken zeker niet van jou verwacht.
    En of dat nu zo is of niet dat maakt iedereen voor zichzelf uit vind ik. Waar veel mensen samen komen daar heb je er bij uiteraard maar niet allemaal.
    Wat mijn voorganger hier aanhaalt doe ik ook.
    We weten allemaal wie er op beoordeling gaat en wie niet.Dat wijzen genoeg statisstieken uit..Maar stelletje dikke nekken in SC?
    Nu doe ik het weer he met in de bres te springen voor anderen terwijl ik dikwijls achteraf de deksel op mijn smoel krijg.
    Ik hoop dat dat deze keer ook niet zo is..En dit is geen persoonlijk verwijt hoor CHris want ik heb steeds een goede raad aan jou meningen en fotos die ik meestal doordacht en goed vind.Net zoals de deze.
    Dus begrijp me niet verkeerd als deze uitspraak bij mij in het verkeerde keelgat schiet want ik neem dat niet persoonlijk op..
    Nu de foto en de belichting zien er voor mij weer helemaal goed uit..Rekening gehouden met de lichtbak en de schaduwlichten eronder is dit voor mij een echte topper.
    Van omzettingen daar hou ik van en dit komt deze foto ten goede.
    Knap.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

    Comment


    • #17
      Re: In de metro...

      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Thx, voor je mening.


      Kijk, en daar begint het...
      De gevorderde fotografen komen hier niet kijken. De beginners moeten de beginners helpen... De gevorderden menen dat ze niet meer geholpen moeten worden, en komen enkel showen. Ze rekenen op reacties van anderen, maar anderzijds verneem ik en merk ik dat de reacties niet altijd geapprecieerd worden, toch zeker niet als ze negatief zijn.
      Ieder zijn ding, en per slot van rekening post ik waar ik wil. Waarschijnlijk hangt er een 60-40 versie van deze foto op onze volgende fototentoonstelling, of ik moest intussen een veel betere maken...
      Ik kan je niet meer ongelijk geven dan wat je nu net zegt. Ik denk dat je in showcase veel hardere kritieken krijgt dan in de beginnershoek. Als je zo laf bent om daar niet mee om te kunnen, is dat je eigen probleem (ik spreek over je, maar wil JOU hier niet over aanspreken, begrijp me niet verkeerd)

      Ik zeg gewoon dat ik me goed kan inbeelden dat veel mensen gezien het aanbod niet ALLE fora kunnen overlopen om anderen te proberen helpen. Ik zie gewoon graag goeie foto's, en men zou er van moeten uitgaan (hoewel het tegendeel hier bewezen wordt door jouw plaatjes ) dat er in SC of beoordeling betere platen staan dan in de beginnershoek...

      en trouwens, wie bepaalt welke foto goed is en wie niet...

      Ik vind jouw houding begrijpelijk als ik sommige threads bekijk, maar spijtig, want ik ben er zeker van dat velen dit mooie plaatje gemist zullen hebben Van die posters die in showcase gaan posten om dan op elk negatief punt ongegrond te beginnen antwoorden, krijg ik ook 't vliegend sch**t van, maar dat zul je op een forum nooit uit de weg kunnen gaan.

      Mocht ik mod zijn, ik zou een link naar deze post zetten in showcase, maar dan ben je als mod alweer niet meer objectief...

      Soit, hopelijk kom je nog van je negatieve gedachten af en kunnen de mensen je terug begroeten in de showcase fora
      2xZ6, 1xD7500, glas, licht

      Comment


      • #18
        Re: In de metro...

        mooie omzetting maar missch iets te druk voor 3 personen, krant en blikje in de aandacht te brengen.

        Maar je redenering snap ik niet:

        De gevorderde fotografen komen hier niet kijken. De beginners moeten de beginners helpen...
        en dan toch een halve pagina argumentatie dat je toch wel niet "zo'n beginneling bent" . en je beschrijving van je omzetting

        Mocht ik straks toekomen foto's te posten zou ik liever reacties krijgen van fotografen die al menige watertjes doorzwommen hebben dan van fotografen die er evenveel of minder van kennen dan ikzelf . Wat ik met die commentaar doe of vind is mijn eigen instelling.
        En wat die dikke nekken betreft.... dat lijkt me heel kort door de bocht.

        Op die manier beginnershoek gebruiken lijkt me als "éénoog koning in het land der blinden" te zijn en wordt fotobeoorderling totaal nutteloos.

        Comment


        • #19
          Re: In de metro...

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Wie de beginnershoek overslaat zegt niet zozeer, "ik heb er geen tijd voor", maar eerder "het interesseert me niet"
          Helemaal mee eens, maar ook hun goed recht...

          Verder:
          Ik ben nog maar sinds kort lid van het forum en durf eigenlijk ook niet goed te posten in de andere categorieën omdat ik vind dat het commentaar op je foto's aldaar dikwijls niet genoeg gedocumenteerd is. Als beginner leer je uit goed onderbouwde kritiek en aangereikte verbeteringen.

          Op de door mij aangemaakte topics werd ik dan ook telkens goed op weg geholpen door o.a Festinalente, Control-Z,bouk en nog een heleboel anderen, die ik niet allemaal bij naam ga noemen, maar die ik zeker wil bedanken voor het werk dat zij hierin steken.
          Last edited by Zicolas; 3 juli 2009, 09:55.

          Comment


          • #20
            Re: In de metro...

            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Omdat in showcase een stelletje dikke nekken zitten ...
            Ach, niet aan mij om daar over te oordelen.
            Wat me wel opvalt, dat nogal wat posters weing kritsich zijn op zichzelf en al heel snel "vanalles" in SC posten (zeker de laatste tijd).

            Ik meen dat slechts enkelen de volgende sticky lazen :

            Plaats hier (in SC) je beste foto's van ... welke je ter beoordeling wil tonen.

            Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling.
            Showcase is bedoeld voor de betere foto.
            Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.

            Wat kan helpen om te beslissen of je foto in Fotobeoordeling of in Showcase thuishoort is je af te vragen: Hoort deze foto thuis in mijn fotoalbum (fotobeoordeling) of is deze foto zo goed dat hij kan mee doen aan een foto-expositie (Showcase)?
            Bij twijfel post je best in Fotobeoordeling.


            Sorry, moest mij ook even van het hart ...

            On topic : sprekende foto

            greetz
            Cheeta
            Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
            flickr

            Comment


            • #21
              Re: In de metro...

              Het wil niet zeggen dat iedereen die alleen maar reageert op de beoordeling dat die het beter weet dat de mensen in SC met een dikke nek...Er zijn zo vele fotos uit de beoordeling die de HOF halen met 2 of 3 bewerkingen...
              Het is gewoon een persoonlijk keuze als je op beoordeling gaat beoordelen of niet..
              Ik wordt er gewoon niet goed van van zulke uitspraken..Is het nu fustratie of whatever...Mens ik doe hier niet aan mee hoor..
              Dit draadje lijkt weer alles behalve als over de foto te gaan uiteindelijk zoals al vele keren...Gewoon een foto beoordelen en zwijgen thats it..
              Ik heb ook wel eens een slechte dag maar om dan dadelijk heel BD te gaan afschieten...

              Foto is en blijft een kwalitatief hoogstandje..
              En nu zwijg ik er over.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #22
                Re: In de metro...

                hele mooie foto, maar de handtekening vind ik vreselijk... comic sans, bah
                Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                Comment


                • #23
                  Re: In de metro...

                  Eerst de foto: heerlijk evenwichtig plaatje. En heel knap afgewerkt.
                  Eén van de puntjes waar ik naar kijk als ik zeer kritisch een foto bekijk, is de aanwezigheid van storende beeldelementen (die ik "rommel" noem) die te vermijden waren. De fotograaf is hier wonderwel geslaagd in het vermijden van rommel. Hoewel er echte rommel onder de bank ligt, hoort die rommel bij het opgebouwde beeld. De naden in de achterwand staan recht en zijn mooi over het beeldvlak verdeeld, de bank is perfect gepossitioneerd....werkelijk naamgenoot, hang deze foto met een gerust hart op een fototentoonstelling. Je zal er gegarandeerd hoog mee scoren.

                  Daarnaast wil ik mijn naamgenoot ook in zijn keuze om in dit onderdeel te posten, een bemoedigend schouderklopje geven. Ik heb Chris hier zien beginnen op het forum, werkelijk zeer leergierig om zijn kennis van het fotograferen te vergroten en steeds zeer kritisch voor zijn eigen foto's. Ik heb hem ook pijlsnel vorderingen zien maken. En naarmate hij beter werd, met een gul hart zijn kennis weten delen. Ik heb mij zelfs vaak afgevraagd waar hij het geduld haalde om altijd weer opnieuw op dezelfde fouten te wijzen en geduldig uit te leggen hoe je die kon vermijden. Daarnaast heeft hij gepoogd om dit forum wat beter af te stemmen op de nieuwe en onervaren gebruiker door te pleiten voor een andere indeling, voor meer aandacht voor beginnershoek en fotobeoordeling. Steeds opnieuw zijn standpunten heel degelijk onderbouwend. Ook luisterend naar tegenargumenten en zoekend naar een constructieve oplossing.
                  Hij was daarin niet de enige, maar ondertussen hebben al velen hier stilletjes de spreekwoordelijke pijp aan maarten gegeven.
                  Ik vind het dan ook onterecht dat hij hier nu wordt afgeschilderd als een aandachtzoeker uit op gemakkelijk succes. De uitspraak "dikkenekken van SC" is te ongenuanceerd, want iedereen is vrij in zijn bijdrage. Indien je niet de tijd of de zin hebt om kennis te delen met minder ervaren fotografen en dit forum gebruikt als een "showcase", dan is dit voor mij geen enkel probleem. Mensen afschieten die zich enorm inspannen om hun kennis te delen en in alle oprechtheid kiezen om hun foto's in de beginnershoek te plaatsen, is er voor mij echter ook meer dan over. Ik begrijp zeer goed de uitspraak van Chris over "dikkenekken" nu hij zich zelfs moet verantwoorden omdat hij zijn "te goed voor beginnershoek" foto durfde plaatsen in die beginnershoek.

                  Dus Chris, ik hoop dat je je niet laat ontmoedigen door de negatieve uitlatingen en je blijft inzetten voor de beginnende en gevorderde fotograaf die zich niet te goed voelt om nog iets te leren.
                  Last edited by chris; 3 juli 2009, 13:12.
                  Geniet van foto's maken

                  Comment


                  • #24
                    Re: In de metro...

                    Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie reactie, en daarbij zeggen dat jullie allemaal voor een stuk gelijk hebben, en dan zie ik dat velen de essentie van het verhaal meehebben, en moet ik toegeven...
                    Mijn uitspraak over "dikke nekken" is inderdaad ongenuanceerd, en er over.
                    Een hekel punt van mij, door de jaren heen op dit forum, is het gemis aan interactiviteit. Het komt me dan hoog zitten als ik bepaalde uitspraken in showcase lees, die nota bene gemaakt worden door een fotograaf die er een, in mijn ogen, "matige foto" plaatst.
                    Er is een evolutie merkbaar, en die vind ik positief, dat sommigen in showcase ook al eens echte commentaar durven schrijven. Vroeger las je alleen "whaw" en "goeie foto" en de evolutie naar "echte" commentaar is positief.
                    Als je nu als beginner naar een foto kijkt, of als gevorderde, of iemand die heel veel foto's kijkt, dan krijg je een heel andere blik op foto's. Ik draai echter al even mee op dit forum en wil even meegeven, waarom deze foto perfect hier kan staan :
                    Stel nu, ik zet deze foto in showcase...
                    - Bij mensen en modellen waar hij wegkwijnt tussen het vrouwelijke schoon, en er bijna uitsluitend fotografen zitten die iets van fashion en beauty afkennen, die naar eigen zeggen toch niets over mijn foto kunnen zeggen. Het is nog steeds mijn favoriete rubriek op dit forum, omdat ik nu éénmaal graag mensen op een foto zie. Het is de favoriete rubriek van veel kijkers, maar dan m.i. om andere redenen (vleeskeuring).
                    - Bij zwart-wit waar hij niet veel bekeken gaat worden. De statistieken van Jos Vanhengel, zopas nog gemaakt, liegen er niet om.
                    In foto beoordeling worden foto's ook veel minder bekeken dan hier. Ik zie daar goeie foto's wegkwijnen, omdat ze amper bekeken worden. Soms zijn ze zo goed, dat niemand er commentaar op durft geven.

                    Ik vind het zelf totaal niet belangrijk waar een foto staat op dit forum, maar er staan er in showcase gewoon veel te veel die matig zijn. Met een vaak te milde kritiek wordt dit dan duidelijk gemaakt, of er wordt niet op gereageerd. Niemand trekt daar zijn conclusies uit, want de volgende matige post staat er enkele dagen later weer.
                    Waarom mensen daar posten is duidelijk : In de hoop commentaren te krijgen van mensen die iets kennen van fotografie en daar iets van bij te leren. Die mensen zie je elders op dit forum niet. M.a.w. m.i. gaat door de huidige forumstructuur en het forumgebruik, showcase ver aan zijn bedoeling voorbij. Men post daar omdat men meent dat enkel daar goede (lees afkomstig van de betere fotografen) commentaren gegeven worden.

                    Voila... nogmaals mijn twee centen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: In de metro...

                      Even een verduidelijking, want blijkbaar heb ik mijn begrip voor de terechte uiting van frustratie van Chris te ongenuanceerd weergegeven. Ik heb al gezegd dat zijn uitspraak te ongenuanceerd is, voor mij zijn alle posters in SC zeker geen dikkenekken. Anderzijds begrijp ik Chris als hij zich spreekwoordelijk boos maakt omdat hij ter verantwoording wordt geroepen omdat hij zijn "te goede" foto niet in SC maar in beginnershoek plaatst.
                      Voor mij is iedereen vrij in wat hij doet voor en op dit forum.
                      En verder mijn excuses voor het bevuilen van jouw topic Chris, tenslotte zijn we hier om over foto's te praten.
                      Geniet van foto's maken

                      Comment


                      • #26
                        Re: In de metro...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gerlind Bekijk bericht
                        ... en dan toch een halve pagina argumentatie dat je toch wel niet "zo'n beginneling bent" . en je beschrijving van je omzetting

                        Mocht ik straks toekomen foto's te posten zou ik liever reacties krijgen van fotografen die al menige watertjes doorzwommen hebben dan van fotografen die er evenveel of minder van kennen dan ikzelf . Wat ik met die commentaar doe of vind is mijn eigen instelling.
                        En wat die dikke nekken betreft.... dat lijkt me heel kort door de bocht.

                        Op die manier beginnershoek gebruiken lijkt me als "éénoog koning in het land der blinden" te zijn en wordt fotobeoorderling totaal nutteloos.
                        Beste Gerlind, geen idee hoe lang je op dit forum rondloopt, maar in mijn vorige post probeer ik het waarom, dat deze foto overal kan staan, toe te lichten, en je hebt gelijk, de uitpsraak was kort door de bocht. Maar... na twee jaar, voel ik me nog niet echt een gevorderde fotograaf. Ook ik heb nog enorm veel te leren, en stuur constant bij. Ik werk momenteel weer totaal anders, dan toen ik deze foto maakte, en ben nog constant zoekende naar de beste methode voor alle soorten fotografie.

                        IK heb zelf ook even getwijfeld waar ik hem zou posten, toegegeven, maar ik ben niet akkoord met je uitspraak
                        Mocht ik straks toekomen foto's te posten zou ik liever reacties krijgen van fotografen die al menige watertjes doorzwommen hebben dan van fotografen die er evenveel of minder van kennen dan ikzelf.
                        Wie zegt dat een goede fotograaf een foto goed kan beoordelen ? Willen die een foto wel beoordelen ? Die reacties van redelijk goeie fotobeoordelaars, heb ik trouwens elders al gehad, buiten dit forum.

                        Fotobeoordeling is inderdaad nutteloos, omdat ook daar die goede fotografen bijna niet komen. Het zijn vaak dezelfde mensen als hier die je daar tegenkomt.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Baviaantje Bekijk bericht
                        Ik denk dat je in showcase veel hardere kritieken krijgt dan in de beginnershoek. Als je zo laf bent om daar niet mee om te kunnen, is dat je eigen probleem (ik spreek over je, maar wil JOU hier niet over aanspreken, begrijp me niet verkeerd)

                        Soit, hopelijk kom je nog van je negatieve gedachten af en kunnen de mensen je terug begroeten in de showcase fora
                        Ik ben helemaal niet bang van HARDE kritieken, maar... denk je nu echt dat er in showcase "harde" kritieken gegeven worden ? Er wordt soms al eens een bemerking gemaakt over wat beter kan, en heel vaak in kleine lettertjes. Hier wordt een foto veel meer besproken, zelfs als er niet veel over te zeggen is, en de blikken die hier soms op foto's geworpen worden (verschillende meningen), zijn vaak interessanter dan die in showcase. Da's mijn mening daarover.

                        Waarom zou ik moeten teruggaan naar showcase, waar ik niet bepaald een "welkom"gevoel aan overhoudt ? Ik heb sowieso niet de intentie om hier nog heel veel foto's te posten, en dat heeft dan weer te maken met "de warmte" die dit forum soms kan uitstralen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: In de metro...

                          Bijzonder mooie compositie en goed omzetting naar zwart wit. De foto geeft een duidelijk tijdsbeeld weer. Het tijdsbeeld van het begin van de 21e eeuw. Volgens mij had de titel dan ook moeten zijn: de treinreis van het leven van een vrouw. Indien we lezen van rechts naar links dan staat er: ik heb iemand aan de lijn, waarom ben ik nog niet gebeld en waarom bellen ze toch?

                          Comment


                          • #28
                            Re: In de metro...

                            Het is een mooie foto hoor ,
                            neem me niet kwalijk dat ik niet mee volg aan de discussie.
                            een mix van allen samen zou mij goed uitkomen

                            oo, nog een vraagje.
                            is het erg dat ik / alle beginnelingen een mening geef aan foto's,
                            ook al staan ze in show case ? in elk geval : mij weerhoud het niet.
                            ieder zijn mening is waarden vol, de ene met al wat meer informatie van de andere.
                            (mijn hard springt altijd op als ik zie dat er mensen gereageerd hebben op mijn foto's)

                            Groeten Dimitri Van de Velde
                            Last edited by Dimitri VdV; 3 juli 2009, 18:25.

                            Comment


                            • #29
                              Re: In de metro...

                              Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Ik ben helemaal niet bang van HARDE kritieken, maar... denk je nu echt dat er in showcase "harde" kritieken gegeven worden ? .
                              Hier klikken - scrollen naar mijn reactie (nr 17).
                              Ik zou niet weten waarom een eerlijk kritiek (als die gefundeerd en beleefd is geformuleerd) niet zou kunnen ? Ik respecteer de fotograaf van dit draadje, hij heeft al bewezen dat hij weet waar de fotografische klepel hangt, maar als hij om de een of andere reden de mist ingaat, dan wil ik dat (soms) mogen zeggen. Veel (goede) fotografen gaan trouwens in meer of mindere mate goed om met gefundeerde kritiek (ook in dit voorbeelddraadje - zie TS's reactie vlak na mijn comment)...

                              Over je plaat : ik vind het leuk om naar te kijken.
                              Het is een tak van de fotografie die ik niet zo goed ken, maar waar ik hoe langer hoe meer in geïnteresseerd raak. Het boeiende aan dergelijke beelden is het verhalende, het vertellende. Je kijkt naar de interactie tussen het(de) onderwerp(en) en de omgeving. Je zoekt lijnen, verbanden, je dwaalt rond in het moment.
                              Met deze plaat is je dat meer dan gelukt
                              De linkse persoon sluit net de ogen op het moment dat je afdrukt - het levert de typische "dwaze snuit"-uitdrukking op die we allemaal kennen. In deze plaat stoort mij dit om een of andere reden...

                              Voor wat het waard is (van een dikke nek)
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment


                              • #30
                                Re: In de metro...

                                Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri VdV Bekijk bericht

                                oo, nog een vraagje.
                                is het erg dat ik / alle beginnelingen een mening geef aan foto's,
                                ook al staan ze in show case ? in elk geval : mij weerhoud het niet.
                                ieder zijn mening is waarden vol, de ene met al wat meer informatie van de andere.
                                (mijn hard springt altijd op als ik zie dat er mensen gereageerd hebben op mijn foto's)

                                Groeten Dimitri Van de Velde
                                Neen, hoor helemaal niet erg. Houd vooral een open blik en laat je niet opsluiten in een hokje. Volgens mij, maar da's een persoonlijke mening, leer je ook heel veel door een foto te becommentariëren.

                                Ik wens je in ieder geval nog veel nuttige reacties.
                                Geniet van foto's maken

                                Comment

                                Working...
                                X