Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3x zelfde besjes totaal verschillend

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 3x zelfde besjes totaal verschillend

Praktisch windstil en bewolkt vanmorgen dus geoefend met een trosje Krentenboom besjes.
    Ik heb bij deze eerste foto scherp gesteld op de voorste bes en de rest onscherp en de achtergrond verdween.

De tweede heb ik een hoger diafragma ingesteld en daardoor is de achtergrond meer aanwezig, maar de twee blauwe besjes zijn nu alletwee scherp.

De derde daar heb ik de witbalans op bewolkt gezet en de kleuren zijn daardoor correct.
    Andere diafragma en sluitertijd dan de eerste foto en dat alles bij elkaar levert een totaal ander plaatje op. Deze komt dus meer overheen met de werkelijkheid.

Iso100, f2,8, 1/30s, witbalans auto

Iso 100, f7.0, 1/10s witbalans auto

Iso 100, f8, 1/8s, witbalans op bewolkt gezet.
    Last edited by anscreatief; 26 juni 2009, 13:59. Reden: 3e foto geplaatst
    Ans, Nederland

Re: 2x zelfde besjes totaal verschillend

hoe kom je aan 1/30 met f2.8en 1/8 sec met een F8? Was het donker buiten? lijkt me zeer traag.

Ik ben voorstander van foto 1 met F8 Dan zou je inderdaad dat ene besje ook scherp hebben.
    Maar dat is ieder zijn smaak hé.

groeten

Tim
    http://www.flickr.com/photos/timpirotte/ commentaren welkom !

Comment

Re: 2x zelfde besjes totaal verschillend

Oorspronkelijk geplaatst door mottiti Bekijk bericht
      hoe kom je aan 1/30 met f2.8en 1/8 sec met een F8? Was het donker buiten? lijkt me zeer traag.

Ik ben voorstander van foto 1 met F8 Dan zou je inderdaad dat ene besje ook scherp hebben.
      Maar dat is ieder zijn smaak hé.

groeten

Tim
      Bedankt Tim voor je reactie. Ik heb inmiddels een derde foto geplaatst. (zie de tweede foto)
      Op deze foto heb ik een diafragma van f7.0 gebruikt. En dan is het interessant om de verschillen te zien met die van f2,8. De achtergrond is meer aanwezig qua kleur. Ik wilde een egale achtergrond vandaar de eerste foto op 2,8, maar ja, dan wordt zo'n bes ook onscherp.

Vanmogen heb ik zo'n 60 foto's van die besjes gemaakt, telkens met andere instellingen. Ik heb mijn camera pas en het is mijn eerste digitale spiegelreflex dus ik moet nog alles ontdekken en uitproberen.

Maar ik heb vanmorgen wel weer veel geleerd.
      Ans, Nederland

Comment

Re: 3x zelfde besjes totaal verschillend

(Als starter ben ik hier ook nog maar pas en heb zelf nog geen foto's geplaatst - durf nog niet)
        De derde foto vind ik het mooist omdat daar de besjes het mooist gekadreerd staan.
        Zelf zat ik vanmorgen aan een tomaat te denken en hoe moeilijk het is om daar wat van te maken - dat was me nog niet gelukt (ik had er drie) door de ronde vorm, dat is wel een beetje te vergelijken met de besjes. Ik zou zelf mijn Dof laten afhangen van het effect op de hele foto. Bytheway 60 foto's van 1 stel besjes is een goed gemiddelde hoor.
        Met de Gr. van Mevr. HapSnap - Panasonic G1 + LX5

Comment

wat me ook opvalt, is 3 keer dezelfde bes en 3 keer verschillende kleur.

En mis wat scherpte
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HapSnap Bekijk bericht
            (Als starter ben ik hier ook nog maar pas en heb zelf nog geen foto's geplaatst - durf nog niet)
            De derde foto vind ik het mooist omdat daar de besjes het mooist gekadreerd staan.
            Zelf zat ik vanmorgen aan een tomaat te denken en hoe moeilijk het is om daar wat van te maken - dat was me nog niet gelukt (ik had er drie) door de ronde vorm, dat is wel een beetje te vergelijken met de besjes. Ik zou zelf mijn Dof laten afhangen van het effect op de hele foto. Bytheway 60 foto's van 1 stel besjes is een goed gemiddelde hoor.
            Bedankt voor je reactie.
            Nu ik wat langer naar de drie foto's kijk begin ik de derde ook de mooiste te vinden
            Drie tomaten, ja dat wordt dan een stilleven. Misschien wordt het interessanter als je een van de tomaten doorsnijdt?
            Ans, Nederland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anscreatief Bekijk bericht
              Bedankt voor je reactie.
              Nu ik wat langer naar de drie foto's kijk begin ik de derde ook de mooiste te vinden
              Drie tomaten, ja dat wordt dan een stilleven. Misschien wordt het interessanter als je een van de tomaten doorsnijdt?
              Had ik gedaan maar het zag er niet uit ook nog op een sneetje brood gedaan met wat kaas erbij - test2 op een mooie glazen fruitschaal met een banaan plus waterspatten erop, werd ook niks. Het werd wel een foto maar meer 1 uit een reclamekrantje. Nu denk ik aan plakjes tomaten (ik heb net weer nieuwe) als ik eruit ben zal ik hem tonen
              Een tomaat is ook te groot voor een macro hé? Zal ik een doperwtje proberen? (Dat is niet echt grappig bedoeld - lachen mag wel). Je ziet het nog wel - let op HapSnap...
              (Eerst deed ik alleen borden met eten vandaar die naam)

Comment

Had ik gedaan maar het zag er niet uit ook nog op een sneetje brood gedaan met wat kaas erbij - test2 op een mooie glazen fruitschaal met een banaan plus waterspatten erop, werd ook niks. Het werd wel een foto maar meer 1 uit een reclamekrantje. Nu denk ik aan plakjes tomaten (ik heb net weer nieuwe) als ik eruit ben zal ik hem tonen
                Een tomaat is ook te groot voor een macro hé? Zal ik een doperwtje proberen? (Dat is niet echt grappig bedoeld - lachen mag wel). Je ziet het nog wel - let op HapSnap...
                (Eerst deed ik alleen borden met eten vandaar die naam)
                Tja, je moet bij tomaten ook niet denken aan eten
                Het wordt inderdaad al snel reclame, misschien cherrytomaatjes? Die zijn klein
                Ik ben ook zo aan het zoeken, want alleen bloemen en insecten..... Ik wil van de winter toch ook binnen gaan fotograferen. En dan wil ik me meer gaan bezighouden met het spelen met licht. Daar kun je ook prachtige dingen mee doen. Gister heb ik een plak komkommer onder een lamp gelegd, op zijn zij, en toen een macrofoto genomen. Te gek wat je dan ze zien krijgt
                Ans, Nederland

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anscreatief Bekijk bericht
                  ... Gister heb ik een plak komkommer onder een lamp gelegd, op zijn zij, en toen een macrofoto genomen. Te gek wat je dan te zien krijgt
                  Wat een goed idee! Leuk hé dat zoeken - mijn man doet ook vooral insecten / bloemetjes dus wil ik wat anders - ik heb al wat voorwerpjes en zit ook met licht, vorm en kleur te spelen het worden dus meer kunstfoto's - hoop ik. Nog een idee is om de tomaat open te snijden en pas na een week of wat de foto te gaan maken.

Comment

Een tomaat is ook te groot voor een macro hé? Zal ik een doperwtje proberen?
                    Doe een stapje achteruit et voila

Comment

Working...
                    X