Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rozes after the storm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rozes after the storm

Als beginneling heb ik even de rozen trachten vast te leggen, na een zware regenbui, dit zijn tevens mijn eerste shots met mijn nieuwe cam.
    Alle nuttige tips zijn welkom
    Alvast dank voor uw tijd!

Lena

---------------------------------------------------------------
    Don't blame the Canon, blame the canonnier!!!
    www.lenafotografie.be

Re: Rozes after the storm

waaaauw!!
    canon eos 450D + EF-S 18-55 IS Kit
    canon EF 70-300mm F4.5-5.6 IS USM

Comment

een prachtige reeks
      nr 1 het wit mooi onder controle
      nr 2 is mooi scherp
      nr 3 is de beste uit deze reeks
      mooie nabewerking
      Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
      Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

Comment

Leuke composities. Persoonlijk zou ik de bloemen iets van van terzijde vastleggen. In de tweede foto mis ik het sprankelende witte van de eerste opname.

Comment

Zeer mooi

Hoort volgens mij niet in de beginnershoek thuis

Voorkeur voor nr 3 en 2

nr1 vind ik iets minder
          Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
          Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Proficiat met je nieuwe camera. 't Lijkt mij een degelijk toestel.

Met deze camera kan je op vier manieren het licht meten:

Oorspronkelijk geplaatst door Canon
            • Evaluative 35-zone (linked to AF points)
            • Partial 9% at center
            • Spot 4% at center
            • Center-weighted average
            Probeer optimaal gebruik te maken van deze mogelijkheden en lees daarom eerst het betreffende hoofdstuk in de gebruiksaanwijzing. Fotograferen is voornamelijk "schrijven met licht".

De exif van de foto's vermeldt geen lichtmeetmethode. Jij hebt waarschijnlijk op de keuzeknop één van de programma's gekozen. Die hebben elk een voorgeprogrammeerde instelling van de lichtmeting (zie handleiding).

Foto 1 is bijna overbelicht. Dat kan je het best zien in de rechterhelft van de foto, de randen van de bovenliggende bloemblaadjes zijn nog nauwelijks zichtbaar. Ze worden opgeslorpt door het achterliggend wit.
            Details die door overbelichting verloren gaan, kunnen niet teruggehaald worden in fotobewerking.
            Het onderwerp in deze foto is beeldvullend. Via meerpunts lichtmeting (evaluative) zal de software hier de ideale gemiddelde waarde berekenen.

Foto 2 is onderbelicht. Hetgeen wit zou moeten zijn is door gebrek aan licht grijs geworden (sluitertijd: 1/3200" ).
            Het onderwerp is hier niet beeldvullend, maar bestrijkt ongeveer de helft van het beeld. De achtergrond is onbelangrijk, het onderwerp moet perfect belicht zijn.
            Hier lijkt mij de "deelmeting" met het grootste oppervlak (center-weighted average) aangewezen.

Foto 3 is volgens mij correct belicht, maar mist de gestoken scherpte die bij dit soort beelden noodzakelijk is. De oorzaak zou bij de bewerking kunnen liggen of aan een objectief dat niet z'n beste prestaties levert bij F11.

Voor standaard situaties - en als het snel moet gaan - zijn de voorgeprogrammeerde standen erg handig. Maar zoals je hier ziet, is het resultaat in minder gewone situaties (bijvoorbeeld: veel wit) meestal een compromis om toch nog een aanvaardbaar resultaat te hebben.
            In moeilijke (licht)omstandigheden en voor het betere werk zal je zelf keuzes moeten maken en de camera een beetje moeten helpen.

Het zelf kiezen van de lichtmeetmethode zal waarschijnlijk alleen kunnen bij "sluitertijd voorkeur" (Tv), "diafragma voorkeur" (Av) of in de volledig manuele stand (M). Raadpleeg de gebruiksaanwijzing.

Gelukkig kost experimenteren in dit digitale tijdperk alleen een beetje geheugenruimte.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

1 en 2 bewaren als "aandenken"

3 mag iedereen zien Lena
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

het spijt me zeer, maar ik vind het alsof ik tegen een rouwkaart aan zit te kijken, heel somber, heel donker. het lijntje langs je naam werkt ook niet echt mee..

Comment

Dank allen voor het bekijken en de raadgevingen

Jos: dank voor de nuttige tips, Wat de sluitertijd betreft, ik was écht volop aan het experimenteren hoor, wat hij kan en wat het nog geeft ( en had die ff heel hoog gezet omdat er ook veel wind was en die wou ik te snel af zijn ) Ik heb wel de voorgeprogrammeerde instellingen nog niet gebruikt en wil die niet gebruiken ook omdat ik mezelf nu verplicht om het "goed" te leren doen (gelijk de échte hier )
                  Vandaag opnieuw geprobeerd (echter zonder de druppels, jammer, het was droog weer vandaag )
                  Voor Theo: kus voor de korte bondige eerlijke, en toch bemoedigende beoordeling

Lena
                  www.lenafotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lena shoot Bekijk bericht

Vandaag opnieuw geprobeerd (echter zonder de druppels, jammer, het was droog weer vandaag )
                    Probeer eens een plantenspuit. Dan bepaal jij wanneer het regent.

Comment

Weet ik wel dat ik die kan nat maken
                      wou gewoon even als enige klagen over droog weer
                      toch dank voor de tip hoor
                      www.lenafotografie.be

Comment

Working...
                      X