Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2x clematis + experimentje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 2x clematis + experimentje

De eerste is een detail van een clematisbloem en de tweede wat er ontstaat wanneer de bloem is uitgebloeid.

De tweede foto is denk ik niet scherp genoeg, maar hij was erg moeilijk te fotograferen. Ik denk ook dat de Sonylens dit net niet kan pakken omdat het onderwerp te klein is.
    Ik heb deze foto bewerkt met het unsharp masker.

Beide foto's heb ik op M stand genomen en Iso op 200 en 1/100 sec vastgezet.
    Ik kwam toen uit of f5,0
    Mijn Tamron macrolens is nog niet binnen dus deze zijn gemaakt met mijn kitlens van Sony

Bij de derde foto ben ik onder meer met de toverstaf in Photoshop lekker bezig geweest. Ik ben net begonnen om dit programma onder de knie te krijgen. Er was al een leuk kontrast tussen het donkere stammetje en het felgroen/gele blaadje van de gouden iep en ik heb geprobeerd om dat effect nog wat te versterken.

Ans, Nederland

Re: 2x clematis + experimentje

poeh....ik ben helemaal geen close up expert, maar geen reacties krijgen als je zo hard aan je foto's hebt gewerkt is ook knudde. Dus ik ga het proberen en hoop dat de pro's me corrigeren waar nodig is.

Foto nr 1: Ik vind de bloem zo flets ogen...er glanst niets. de kleuren zijn erg dof. De blaadjes zien eruit alsof er een laag stog op ligt. Tip: spuit de blaadjes een beetje nat voor je ze fotografeert.

Foto nr 2: leuk idee om de volgende stadium te fotograferen, maar deze foto is helaas niet scherp. De achtergrondkleur vind ik niet bij de bloem passen, misschien een gekleurd A4-tje achter de bloem houden?

foto nr.3: respect voor je enthousiasme, maar ik vind de bewerking echt niet mooi. Geef mij maar een onbewerkt fris puur natuur berkenblad.

Het valt ook niet mee met zo'n kitlens...ik hoop dat je veel plezier gaat beleven met de tamron macro. Ik heb hem ook en je kunt er hele leuke foto's mee maken!

Succes

Comment

Re: 2x clematis + experimentje

Monica, hartelijk bedankt voor je reactie, zat inderdaad toch wel te wachten op wat tips
      De grootbloemige clematisbloemen zijn inderdaad dof en vertikaal groeiend, dus druppeltjes water? Die blijven er denk ik niet op liggen, maar ik zal het vandaag eens uitproberen. Misschien meer een mist dan druppels. Dat zou het inderdaad wellicht iets meer "glans" en daardoor leven geven.

De tweede, daar heb ik er zoveel van genomen, maar ik kreeg ze maar niet scherp. Ik denk dat ik hiermee tegen de beperking van mijn kitlens aanloop. Nou ja, daar leer ik dan ook weer van. Ik ga het de komende week met mijn macrolens nog eens proberen. De achtergrond is een houten schutting en ik was echt niet op het idee gekomen om daar gewoon even een stuk papier op te bevestigen. Bedankt voor de tip!

En de derde....... tja wat zal ik daar zelf van zeggen. Misschien niet zo geslaagd Maar ik vond het gewoon leuk om met de foto te stoeien in Photoshop. Ook dat is weer een leerproces.
      Ans, Nederland

Comment

Working...
      X