Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's bij weinig licht...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Foto's bij weinig licht...

Ok heb dus mij lens toe gestuurd gekregen Sigma 50-150mm F2.8
    en even uit getest...

DSC_0508.jpg - EXIF Information
    Model NIKON D60
    Exposure Time 1/60 sec
    F-Number F2,8
    Exposure Program Aperture priority
    ISO Speed Ratings 1600
    Metering Mode Multi-segment
    Focal Length 90,0 mm

DSC_0515.jpg - EXIF Information
    Model NIKON D60
    Exposure Time 1/15 sec
    F-Number F2,8
    Exposure Program Aperture priority
    ISO Speed Ratings 1600
    Metering Mode Multi-segment
    Focal Length 50,0 mm

Re: Foto's bij weinig licht...

Bij de eerste foto mis ik echt scherpte.

waar stond je witbalans op trouwens?

al met al vind ik ze , niet geslaagd. niet rot bedoeld overgens .......ook ik sla flaters .

ach aldoende leerd men.
    vooral lekker door blijven schieten en laat ons je resultaat maar zien.

Comment

Het weinig licht is je wel gelukt mar het resultaat komt er toch nog niet uit, de eerste is niet scherp en de tweede heeft geen detail, om zo'n sfeer te bereiken zou ik toch met statief werken en afstandsbediening iso zo laag mogelijk en op manueel.Dan naar hartelust experimenteren en het resultaat zal veel beter worden
      Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
      www.cromagnonman.be

Comment

kijk! cromagnonman geeft een zinnig antwoord.(super)

ook ik zou blijven stoeien dus thnx weer wat geleerd

Comment

Ja ben er ook niet 100% tevreden over mer het was het beste dat ik er uitkreeg
          ik moet nog leren welke settings ik moet aan passen enzo...

maar als ik het op de MF stand zet krijg ik alleen zwarte foto's... enige tip omtrent de MF stand?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BenThijs Bekijk bericht
            maar als ik het op de MF stand zet krijg ik alleen zwarte foto's... enige tip omtrent de MF stand?
            Misschien verwar je Manuele Focus (MF) met de Manuele stand (M)? Als je manueel focust verandert de belichting niet, enkel de scherpstelling doe je dan zelf. In de M-stand zal je zelf de belichting instellen m.b.v. sluitertijd, diafragma en iso-waarde. Doe je dit verkeerd dan kan de foto onderbelicht/te donker zijn.
            about.me/stijnv

Comment

ahja sry daarvoor, met de M stand bedoel ik...

Comment

Voor zo'n foto's is een statief wel aangewezen want er was duidelijk minder licht dan nodig voor een 2.8.
                En toch is het mogelijk, kijk maar naar de nachtfoto's vwaarbij sluitertijden tot 30" gebruikt worden.
                Je probleem is alvast geweest dat je niet kon scherp stellen wegens te weinig licht.

PS: mij lens, sry....niet teveel turbotaal graag, zo'n soort forum is het hier niet, en ik hoop dat het nooit tot zoiets zal degraderen.

Comment

Onderaan in je zoeker staat een balkje met een waarde 0 tot +2 en -2. Door diafragma en sluitertijd (in laatste instanties de ISO's eventueel) te veranderen, kan je zorgen dat de aanduiding in het balkje, juist in het midden komt. Door daar mee te spelen, kan je de foto's gaan verduisteren en oplichten. de -kant levert een donkerdere foto af, de +kant een lichtere.

Deze twee foto's hebben m.i. vooral te weinig licht gehad. Om een juiste weergave te krijgen, ga je hier wel ietwat moeten onderbelichten, gezien de onderwerpen niet van de lichtste zijn.

De lichtmeter van het toestel gaat het beeld vergelijken met 18% grijs. Heb je een donkerder beeld, en wil je daarvan een realistische weergave, die niet grijs is, maar waar ook zwart in zit, ga je moeten onderbelichten. Hetzelfde met een licht onderwerp, dan ga je moeten overbelichten. Daarom is 't heel belangrijk dat je je licht juist meet en in sommige situaties vast zet. Licht juist meten kan met een grijskaart. Als je die waarde dan vastzet, heb je normalerwijze de correcte lichtweergave.

Hiervoor spreekt men ook van witbalans. Ook deze is te meten en vast te zetten met de grijskaart, of kan je instellen op de camera. Met de grijskaart, indien goed gemeten, geeft neutrale kleuren, niet altijd de beste.

Zo'n foto's als deze maak je best vanaf statief en kies voor heel lage iso-waardes, om ruis te vermijden, en voor een groot diafragmagetal (= klein diafragma) om voldoende scherptediepte (DOF)te hebben. Een statief gebruik je omdat je anders bewegingsonscherpte door het afdrukken krijgt. Regel daarvoor : sluitertijd = 1/brandpuntsafstand (rekening houdend met de cropfactor van je camera = x1,5).

Als je niet weet wat die termen allemaal willen zeggen... 'google' of de zoekfunctie op BD en je zal vinden.
                  Last edited by FestinaLente; 22 juni 2009, 02:50.

Comment

dank u voor de tips, helaas heb ik geen statief...

Comment

Working...
                    X