Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zou ik wel durven? HDR?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zou ik wel durven? HDR?

Ik ben zelf voorstander van foto nr 2 (nice job X-off), een kwestie van smaak zeker? Meer bewerking was IMHO een meerwaarde bij deze compo.

Having said that: goed uit de startblokken gekomen TS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
      Ik denk ook dat je iets te weinig stops tussen de 3 foto's hebt genomen. Ik vermoed 0,-1 en +1.
      Als je meer verschil neemt (0,-2 en +2 bv.), dan is het effect ook veel groter.
      Ik zou niet snel -2 / 0 / +2 instellen hoor, dit is trouwens helemaal niet nodig om een dramatischer effect te krijgen (als je dit al wilt), dit hangt volledig af van je instellingen in photomatix.

Als je het al nodig moest vinden om extreem ver te bracketen, doe dit dan in meerdere stappen ( -2 / -1 / 0 / +1 / +2)
      Mijn foto's
      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
        Ik zou niet snel -2 / 0 / +2 instellen hoor, dit is trouwens helemaal niet nodig om een dramatischer effect te krijgen (als je dit al wilt), dit hangt volledig af van je instellingen in photomatix.

Als je het al nodig moest vinden om extreem ver te bracketen, doe dit dan in meerdere stappen ( -2 / -1 / 0 / +1 / +2)
        Mijn bracketing stond op +1 / 0 / -1 .

Ik heb HDR vooral gebruikt om de ware kleuren, toen aanwezig, te proberen terug te halen. Door de opstartende straatverlichting was er een zeer rode gloed in de raw en die wou ik weg.
        Hierbij de originele, onbewerkte versie:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door X-off Bekijk bericht
          Ik heb even de vrijheid genomen om je foto te (mis)bruiken.
          Als je wil dat ik ze weg haal, zeg je het maar.
          DIT is wat ik onder hdr versta... Ik weet niet of dat ook JOUW bedoeling was/is?
          (Ik had helaas niet de originele ter beschikking. Vandaar de wat bizarre kleuren en beperktere bewerking. )

Sorry als het DAT is wat jij onder hdr verstaat... heb je nog een heel lange weg te gaan. Dit is allesbehalve de hoge range die bedoeld was om eruit te halen.
          Behalve de idd bizarre kleuren vind ik dat er geen diepte vanuit de graafmachine gaat, zeker niet meer als op de orginele foto die gepost is.
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
            Sorry als het DAT is wat jij onder hdr verstaat... heb je nog een heel lange weg te gaan. Dit is allesbehalve de hoge range die bedoeld was om eruit te halen.
            Behalve de idd bizarre kleuren vind ik dat er geen diepte vanuit de graafmachine gaat, zeker niet meer als op de orginele foto die gepost is.
            Graag verwijs ik naar mijn 2de antwoord in dit topic, verder ga ik hier niet op ingaan.
            Daarvoor zijn hier al meer dan genoeg 'hdr-discussies' gevoerd.

Het was enkel mijn bedoeling om de TS zoveel mogelijk info te geven. Wat ie er mee doet, beslist ie zelf.
            Ik heb een fotografisch geheugen... alleen het afdrukken geeft soms problemen.

Comment

ik vind het anders wel geslaagd de versie van X-off gezien hij vertrokken is vanuit de foto wat er staat en het is toch de bedoeling om mensen die iets nieuw proberen,deze op weg te helpen

grtjs,

jeannot

Comment

heel mooi
                http://www.stes.be

Comment

Ik zie enkel dat er nog heel veel zijn die het verschil tussen HDR en tonemapping niet kennen. De techniek van HDR wordt toegepast om een hoger dynamisch bereik te krijgen. M.a.w. je gaat door verschillende belichtingen over elkaar te gooien in één foto, meer detail kunnen halen uit zowel de lichte als de donkere partijen. Tonemapping is sleuren aan de schuivertjes, waardoor er kleuren en contrasten uitkomen die in het origineel beeld niet in zitten. Laat me zo stellen... het maakt een beeld anders dan het in werkelijkheid is.

De originele foto wordt er m.i. beter op door de HDR. Het wolkendek wordt dramatischer, zonder te overdrijven en er komt overal meer detail in.
                  Voor alle drie de versies is iets te zeggen... Die van X-off neigt echter meer naar een tekening dan naar een foto. Smaken verschillen daarover, en terecht, maar ik weet wel dat het voor beginners vaak whaauw is.
                  Ik ben eigenlijk helemaal uitgekeken op dergelijke HDR's, omdat vaak tonemapping gebruikt wordt om het beeld "goed" te maken, terwijl het beeld al zou moeten gemaakt zijn op het moment van afdrukken, maar da's strikt persoonlijk.

Op zich vind ik dit geen slechte foto, die ik zeker niet zou croppen. Als je de kraan alleen fotografeert, haal je m.i. een belangrijk deel van het beeld weg, en da's de omgeving, en die speelt m.i. toch ook mee in deze foto, het waar en waarom die kraan daar staat.

Comment

Working...
                  X