Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Voetbal met D90+18-200VR lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Voetbal met D90+18-200VR lens

Hallo,

Ik ben absolute beginner en een beetje aan het oefenen met de D90 + 18-200VR lens. Ik zou een poging willen wagen om mijn keeper ( zoon ) te fotograferen met statief zittend schuin voor de goal ( in de tuin ). Welke instellingen zouden best geschikt zijn. Ik vond al op de site hier F/4 S = 1/800 en AF-C. Alle tips zijn meer dan welkom.

Kurt

Re: Voetbal met D90+18-200VR lens

Als we nu nog een foto te zien krijgen kunnen we beoordelen
    Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
    www.cromagnonman.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KurtGalens Bekijk bericht
      Hallo,

Ik ben absolute beginner en een beetje aan het oefenen met de D90 + 18-200VR lens. Ik zou een poging willen wagen om mijn keeper ( zoon ) te fotograferen met statief zittend schuin voor de goal ( in de tuin ). Welke instellingen zouden best geschikt zijn. Ik vond al op de site hier F/4 S = 1/800 en AF-C. Alle tips zijn meer dan welkom.

Kurt
      Moeilijk te zeggen hé Kurt, als je de omstandigheden niet kent, bv. op welke afstand zal je van je zoon verwijderd zijn, wil je wat beweging zien, dan vrees ik dat 1/800 sec een wat korte sluitertijd zal zijn, wil je werken op f4.0 en 1/800 sec., dan zal je afhankelijk van het beschikbare licht met je iso moeten gaan spelen, kies bv. diafragmavoorkeur, en werk op f5.6 of 8.0, zo heb je een wat diepere scherpte, en verder exerimenteren zou ik zeggen.

Het grote voordeel op digitaal, is dat je altijd in je exif kan zien met welke instellingen een foto werd gemaakt, en dat je verschillende isowaarden kan instellen, zo kan je veel uit eigen ervaring leren, doe de moeite om eens in je exif te gaan zien met welke instelling een betere of slechtere opname werd gemaakt.
      Als je vroeger op film wilde experimenteren, was je vooreerst gebonden aan de isowaarde van je film, en moest je alles opschrijven, tenzij je een datarug had zitten die de opname instellingen in de rand van je film ging zetten, dat kon bij een paar toestellen van Nikon, maar niet iedereen wilde dan 12.000 befkes uitleggen voor zo een rug.

Ik bedoel maar, dat iedere opnamesituatie anders is, en dat het zeer moeilijk is om zomaar te kunnen zeggen hoe je een toestel moet instellen, zonder dat je de opnamesituatie kent.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cromagnonman Bekijk bericht
        Als we nu nog een foto te zien krijgen kunnen we beoordelen
        Dat wil ik heel graag doen hoor als ik ook nog vind hoe jullie dat doen. Even een 5Mb foto uploaden ? of hoe gaat dit precies in zijn werk hier ? . Bij mij staat onderaan dat ik geen bijlagen mag toevoegen.

Toch al bedankt voor de reacties...

Comment

Dit zal je al een pak verder helpen

Comment

je hebt nu hierboven inderdaad de goeie link met de gepaste uitleg om een foto online te plaatsen, nu moet je, als je op het forum staat en je ziet de show foto’s boven aan, dan zie je in een grijze balk net er onder : “FORUM” eronder “ CAMERAS EN ACCESOIRES” , wel scroll nu eens naar onder tot je bij “OVERIGE FORUMS” komt, daar zie je “test forum” staan, wel het is altijd interessant eerst eens een foto op het test forum te plaatsen, hier plaats je foto’s als het ware in het klad, als dit lukt, dat kan je met de zelfde moeit een foto plaatsen op de echte forum, stel dat je het niet doet en je hebt een aantal missers kan je anders wel eens een boze reactie krijgen, zo van, doe je dit met opzet! (zelf meegemaakt) gelukkig zijn er ook mensen zoals je ziet die je graag helpen met nuttige tips
            een eenvoudige en makkelijk te vinden uitleg voor beginners staat er nog tekort op dit toffe forum.
            groeten Erwin

Comment

Erwin, Leen, Allen...

Hartelijk dank voor jullie richtlijnen, ik heb het principe absoluut door nu. Alleen heb ik voorlopig enkel de foto op picasaweb staan dat niet direct linkt in het forum. Met deze link

http://picasaweb.google.nl/kurt.gale...eat=directlink

kunnen jullie alvast de foto beoordelen. Ik heb de handschoenen en de bal niet scherp, de instellingen waren s : 1/400 ISO 200 en F/5 ... De jongeman keepert gelukkig beter dan zijn vader foto's maakt, maar daar wordt aan gewerkt

Bedankt,
              Kurt

Comment

Misschien even deze beknopte handleiding lezen.

Je hebt het adres van een webpagina ingegeven. Dat werkt niet. Je moet het adres van de foto zélf hier invoegen.

Foto verwijderd wegens niet begrepen.
                Last edited by Jos Vanhengel; 17 juni 2009, 22:55.
                Vriendelijke groet,

Jos

Comment

ik fotografeer nog niet zo lang, dus technisch oordelen is nog niet voor mij, maar het ziet er wel ok uit, de foto’s die ik op het forum geplaatst heb zijn via Tinypic en dat werkt prima, anders moet je de info van (boven) Jos eens proberen, volgens de reacties die ik gelezen heb moet het toch ook werken, t’is soms zoeken in het begin,
                  groeten Erwin

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Erwin VdK Bekijk bericht
                    ik fotografeer nog niet zo lang, dus technisch oordelen is nog niet voor mij, maar het ziet er wel ok uit, de foto’s die ik op het forum geplaatst heb zijn via Tinypic en dat werkt prima, anders moet je de info van (boven) Jos eens proberen, volgens de reacties die ik gelezen heb moet het toch ook werken, t’is soms zoeken in het begin,
                    groeten Erwin
                    ok bedankt ! met de info van jos zal het wel lukken voor de volgende, nu de fot er staat ben ik benieuwd naar enige kritiek, opmerkingen, laat ze maar komen

Mijn settings waren ; 1/400 ISO 200 en F/5 ; ik zou graag de handschoenen en de bal haarscherp willen krijgen.

Groeten,
                    Kurt

Comment

zeker en vast de goal al recht zetten!
                      En het gezicht van de keeper ... ook in beeld brengen.
                      En de foto croppen
                      ... en verder oefenen
                      "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
                        zeker en vast de goal al recht zetten!
                        En het gezicht van de keeper ... ook in beeld brengen.
                        En de foto croppen
                        ... en verder oefenen
                        hoe kan je het gezicht van de keeper erop zetten als ie naar de bal kijkt?
                        het doel moet er helemaal op staan, is toch beetje lastig croppen?

Ik vind het knap dat je iemand in actie er nog zo scherp op krijgt!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pauline Bekijk bericht
                          hoe kan je het gezicht van de keeper erop zetten als ie naar de bal kijkt?
                          het doel moet er helemaal op staan, is toch beetje lastig croppen?

Ik vind het knap dat je iemand in actie er nog zo scherp op krijgt!!
                          OK Pauline ... het is een 'schitterende foto'!
                          "Just do it !"

http://jr52.be/index.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Misschien even deze beknopte handleiding lezen.

Je hebt het adres van een webpagina ingegeven. Dat werkt niet. Je moet het adres van de foto zélf hier invoegen.

Foto verwijderd wegens niet begrepen.
                            OK, begrepen !

Laat me toe het nog eens te proberen,...

iso800 - 1/400 - f/6.3 ( in de stand A )

iso800 - 1/500 -f/6.3 ( ook stand A )

Deze keer heb ik iets meer statische voetballer geprobeerd omdat dit gemakkelijker is dan de "zwevende" keeper. De lichtomstandigheden waren niet ideaal maar dat zijn ze op het moment van een echte wedstrijd ook niet altijd. Jullie commentaren en kritiek zijn zeer welkom, ben hier om te leren...

Mvg,
                            Kurt

Comment

Working...
                            X