Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginners Haas

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginners Haas

Hallo,

Ik ben een beginner en houd me al een weekje bezig met haasjes en konijntjes in het wild. Ik vind echter dat men foto's niet scherp genoeg zijn... maar weet eerlijk gezegd niet wat ik er aan kan doen, ligt het aan mij, aan de lens....
    [IMG][/IMG]

Voor zover ik er al iets van weet, neem ik een groot diafragma om de achtergrond "blur" te geven en max licht, ISO 100 om zo zuiver mogelijk te gaan indien ik wil croppen of zoomen, Witbalans ben ik nog niet toe gekomen om mee te spelen dus staat op auto, en met de sluitersnelheid regel ik de belichting. Probleen is die beestjes zijn snel dus zou ik misschien beter naar 1/400 of nog sneller moeten maar dan zit ik fout met men belichting. Advies zou welkom zijn.

Canon 350D
    Canon 75/300 1:4-5.6 III USM
    1/250
    F5.6
    ISO 100
    WB Auto
    gezoomt op max (300)
    Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
    Nu nog de kennis en het vakmanschap

Re: Beginners Haas

1/250 is meer dan snel genoeg wanneer ze stilzitten.

Comment

De meeste lenzen zijn het best in het midedenbereik. Max zoom is niet altijd haarscherp te krijgen
      Zo te zien zitten de beestjes vrij ver op de foto ook al heb je max gezoemd.
      Naarmate je zoom groter wordt wordt de oppervlakte die je fotografeerd steeds kleiner
      dus bij het minste beweging van de kamera zie je het beeld in de zoeker hevig verspringen. Daarom is het aangewezen om met een statief of een steun te werken
      Het is altijd aangewezen om met zo'n laag mogelijke iso te werken, maar dat wil niet zeggen dat je moet vasthouden aan iso 100. Verhoog gerust uw iso waarde als je daarmee een betere sluiterstijd of diafragma kunt bereiken. Het is beter een beetje ruis dan een onscherpe foto en zo snel zie je die ruis niet. Ruis onstaat niet alleen door een hogere iso waarde maar ook door een langere sluiterstijd.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Ja spijtig genoeg zijn die beestje op hun privacy gesteld en moet ik praktisch altijd op max zoom staan. Ga opnieuw op jacht gaan met kaliber ISO 200 en een snellere sluitertijd en zien wat er uit de bus komt.
        Dan had ik nog een vraag, ik zet de AF op het midden punt, zou het helpen hem te nemen over het hele veld ?

Alvast bedankt voor de tips
        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
          Dan had ik nog een vraag, ik zet de AF op het midden punt, zou het helpen hem te nemen over het hele veld ?

Alvast bedankt voor de tips
          Hou die AF maar op het middelste punt, de andere zijn veel minder accuraat, zeker voor bewegende onderwerpen
          Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

Als ik het zo zie denk ik dat je onscherpte voornamelijk komt door beweging met je camera.

Er zijn twee manieren om dat aan de pakken: sluitertijd verkorten zoals hiervoor al gezegd (desnoods ISO wat omhoog dus) en proberen camera stil te houden.

Het meest voor de hand liggende antwoord daarvoor in theorie is een statief of monopod, maar da's in de praktijk soms minder praktisch. Je kan ook proberen steun te zoeken bij een paaltje of een muur (maar midden in een wei zijn die natuurlijk niet altijd voorhanden.
            Een tip die mij daarbij wel heeft geholpen is de volgende: ondersteun bij het trekken je lens met de hand (doe je waarschijnlijk al, als je net gezoomd hebt is dat het natuurlijkste) en druk je toestel echt tegen je gezicht (wenkbrauw) aan bij het afdrukken. Even adem inhouden en je geeft op die manier al zelf wat meer steun aan je camera.
            Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
            vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wAckO Bekijk bericht
              Als ik het zo zie denk ik dat je onscherpte voornamelijk komt door beweging met je camera.

Er zijn twee manieren om dat aan de pakken: sluitertijd verkorten zoals hiervoor al gezegd (desnoods ISO wat omhoog dus) en proberen camera stil te houden.

Het meest voor de hand liggende antwoord daarvoor in theorie is een statief of monopod, maar da's in de praktijk soms minder praktisch. Je kan ook proberen steun te zoeken bij een paaltje of een muur (maar midden in een wei zijn die natuurlijk niet altijd voorhanden.
              Een tip die mij daarbij wel heeft geholpen is de volgende: ondersteun bij het trekken je lens met de hand (doe je waarschijnlijk al, als je net gezoomd hebt is dat het natuurlijkste) en druk je toestel echt tegen je gezicht (wenkbrauw) aan bij het afdrukken. Even adem inhouden en je geeft op die manier al zelf wat meer steun aan je camera.
              Ik zou het hier willen nuanceren ,adem inhouden is gedeeltelijk waar. Je moet inademen en dan voor de helft uitademen en dan stopt je met uitademen.
              Wat is het verschil, wanneer men zijn adem inhoud brengt men zijn lichaam in spanning
              wat trillingen veroorzaakt. Bij stoppen met uitademen blijft het lichaam ontspannen en is er al een groot gedeelte van de slechte lucht uit de longen verdwennen. Bij de adem in houden blijft de slechte lucht in de longen zittenmet alle gevolgen vandien. Doe de test en houd een paar keer achter elkaar de adem in voor 10 sekonden. Doe het zelfde door het uitademen in de helft te stoppen.
              Robby

Comment

Klopt Robby, zo doe ik het zelf inderdaad ook, al heb ik daar nooit zo bij stilgestaan...
                'k Had dus eigenlijk moeten zeggen 'even stoppen met ademen'.
                Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
                vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Hoi,

Ook een mogelijkheid is met behulp van een sterk koord :

bind de koord rond de lens van de camera, plaats ander uiteinde van de koord onder 1 van uw voeten, pas de lengte precies aan door meer of minder koort onder de voet te nemen, zodoende de camera op de juiste hoogte strak staat.
                  trek dan de koord zo strak mogelijk aan door sterk op de koord te staan en de camera ophoog te trekken ( koord moet al strak aangespannen zijn voordat ge de camera ophoog trekt)

door de camera nu omhoog te trekken en de koord strak met de voet tegen te houden, wordt de camera veel stabieler.

Hoop dat ik een beetje heb kunnen uitleggen
                  Jos
                  Site

Comment

Ja Josv, ik snap wat je bedoeld maar ik vrees een beetje voor men toestel, die beestjes lopen snel en veranderen van richting sneller dan de wind. Ik vrees dat ik op dat moment wel eens een close-up van moeder aarde zou kunnen maken met dat touw rond men voet. En dan nog het feit dat ik meestal gehurkt naar die beestjes sluip dan eventueel een paar shoots doe, het geluid van de spiegel is meestal genoeg dat ze het op een loopje zetten, op dat moment richt ik me op om mobieler te zijn en sneller te kunnen bewegen. Als dan dat touw rond men voet zit zou men lens wel eens op de grond kunnen liggen en het toestel in men handen.

Toch bedankt voor de tip.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Josv Bekijk bericht
                      Hoi,

Ook een mogelijkheid is met behulp van een sterk koord :

bind de koord rond de lens van de camera, plaats ander uiteinde van de koord onder 1 van uw voeten, pas de lengte precies aan door meer of minder koort onder de voet te nemen, zodoende de camera op de juiste hoogte strak staat.
                      trek dan de koord zo strak mogelijk aan door sterk op de koord te staan en de camera ophoog te trekken ( koord moet al strak aangespannen zijn voordat ge de camera ophoog trekt)

door de camera nu omhoog te trekken en de koord strak met de voet tegen te houden, wordt de camera veel stabieler.

Hoop dat ik een beetje heb kunnen uitleggen
                      Probleem is dat je dan rechtstaat en de hazen het hazenpad kiezen. Hoe doe je het dan met zoomen.
                      Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                        Probleem is dat je dan rechtstaat en de hazen het hazenpad kiezen. Hoe doe je het dan met zoomen.
                        Robby
                        Men kan het ook met een ander onderwerp gebruiken, het moeten niet alleen hazen zijn hé.

En het zoomen gaat het zelfde als zonder koord, de 2 handen zijn vrij. koordje wordt rond camera gebonden.

voeten zijn ook vrij, moest ge het hazenpad willen kiezen (onderwerp komt anchter u aan : reuze paashaas), touwtje zit onder uw voet, niet er rond.

Jos
                        Site

Comment

Je sluitertijd moet hoger, je moet voor 300mm in het veld minstens naar 1/300" en nog liever naar 1/500". Schieten met een telelens uit de hand is vooral een kwestie van oefenen en nog eens oefenen. Ik vergelijk het nog al eens met kleischieten :
                          richten, mikken en afdrukken. Vooral niet teveel tijd laten overgaan, je wordt allen maar instabieler uit de hand.
                          Camerasettings : AF middelste punt en je servo op continue of auto, naargelang je toestel, belichting : spotmeting of centrumgericht, je ISO op minimaal 200 ipv 100 en je sluitertijdsnelheid minimaal gelijk aan je lensopening vermenigvuldigd met de cropfactor
                          van je camera.
                          En vooral : oefenen...
                          fotosite

Comment

Ja sluitertijd hoger daar was ik al uit... maar de verlichting doet het niet altijd zoals gewild, vandaag nog een shoot gedaan op 200 ISO kon ik de sluitertijd optrekken naar 1/650 - 1/800 maar dat was zeer nipt. Die beestjes komen ook liefst uit rond valavond dus denk ik dat ik maar eens of het touwtje ga proberen of een "klein" mono pootje ga maken eventueel zou ik nog durven een batterygrip aanschaffen om het gewicht iets of wat te verhogen. Dat zorgt ook weer voor iets meer stabiliteit. Als men probleem blijft aanhouden misschien eens denken om een USM IS lens aan te schaffen of is die stabilisator overroepen? En zoals je zegt, blijven oefenen. Heb alvast weer wat opgestoken dankzij jullie.

Comment

Ik schiet met net hetzelfde apparatuur en merk ook dat wanneer ik volledig inzoom op 300 mm mijn foto's er minder scherp uitkomen. Daarom zijn deze tips ook heel bruikbaar voor mij!

Ik vraag mij net zoals jij af of de IS veel verschil zou uitmaken bij actiebeelden.
                              Canon EOS 350D - Canon EFS 18-55mm - Sigma 18-200mm 1:3.5-6.3 - Canon EF 75-300mm 1:4-5.6 III USM

Comment

Working...
                              X