Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner

Hallo allemaal,

Ik heb vorige week een Canon A200 gekregen met de standaard kitlens.
    Ik heb via marktplaats een minolta AF 75-300 erbij gekocht.

Ik volg dit forum al enigfe tijd en vindt het zeer interessant en leerzaam.

Ben de laatste dagen wat aan het fotograferen geslagen en ben benieuwd wat de op- en aanmerkingen zijn. Ik hoop er wat van te leren.

Met welk programma kan ik het beste foto's bijsnijden en/of een gedeelte uitsnijden, waarbij ik het weer kan opslaan met de exif informatie ?

Alvast bedankt voor de informatie.

Groeten,

Peter

Exposure time, sec: 1/100
    F number: 6,30
    ISO speed rating: 100

Exposure time, sec: 1/200
    F number: 9,00
    ISO speed rating: 100

Exposure time, sec: 1/1000
    F number: 5,60
    ISO speed rating: 400

Re: Beginner

opnamen hebben alle een opfrisser nodig, zijn wat povertjes van kleur.
    zou het ook bij een enkel onderwerp houden, voor het kijkgemak.
    laatste een geslaagd ballet.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Reactie op het gezicht van die keeper is goud waard

Comment

Ik zou je toestel nog eens goed bekijken

Volgens mij zitten de kleuren toch redelijk goed hoor, op foto nr. 1 en 3 merk je dat ze bij bewolkt weer gemaakt zijn en dan zijn kleuren minder fel, maar flets zou ik ze zeker niet noemen.
        Op de tweede vind ik zelfs dat de fabriek heel mooi afsteekt tegen de donkere lucht.

Al bij al zeer geslaagde beginnersfoto's, hier toch een paar 'muggezifterijtjes' om je een paar aandachtspunten te geven waar je een volgende keer op kan letten:
        - foto 1: de scherpte ligt op de neus van de hond, en de ogen worden al weer wat onscherper. Bij dierenfoto's is het regeltje dat de scherpte voornamelijk op de ogen 'moet' liggen. Je kan daar natuurlijk bewust van afwijken om op iets anders meer de aandacht te trekken maar naar mijn gevoel is scherpte op de ogen in deze foto toch ook gewenst. Diafragma iets kleiner (groter getal) voor grotere scherptediepte en als de sluitertijd dan te lang wordt toch maar de ISO een beetje omhoog...
        - foto 2: de foto helt een beetje naar links, dat kan je corrigeren bij het bijsnijden.
        - foto 3: beetje spijtig van die ene die net een beetje uit de foto springt. Ik zou bij sportfoto's iets ruimer cadreren, je kan beter achteraf nog een beetje bijsnijden dan omgekeerd...

Voor het bijsnijden: ik werk met photoshop elements maar ik heb hier ook al tips over gratis programma's gelezen. Ik kan je niets aanraden omdat ik er geen ervaring mee heb maar misschien iemand anders wel en anders kan je de zoekfunctie even gebruiken.
        Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
        vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Hartelijk dank voor jullie reacties.
          Ik neem de tips mee voor de volgende foto's.

Comment

Ik zou je camera ook nog eens heeeeel goed bestuderen...met name het merkje

Foto 2 en 3 zeker geslaagd voor beginnersfoto's...de derde enkel nog wel wat opfrissen (is nu wat flets en donker)
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
              Ik zou je camera ook nog eens heeeeel goed bestuderen...met name het merkje
              ja,,,leuk hè.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                opnamen hebben alle een opfrisser nodig, zijn wat povertjes van kleur.
                zou het ook bij een enkel onderwerp houden, voor het kijkgemak.

grt,bouk.
                Hier ben ik het wel mee eens.
                De tweede is nog behoorlijk, maar de eerste en de derde zijn gewoon te donker.
                Als je het histogram van beiden bekijkt zie je dat de curves zich helemaal links situeren.
                Kleine correctie van de levels lost dit zo op.
                Beide opnamen zijn ook veel te flets van kleur : witbalans staat hier te koud.
                Het valt me op dat alledrie de foto's krak dezelfde witbalans hebben : 5000° Kelvin en
                een +10 verschuiving magenta. Die eerste mag bevoorbeeld rustig naar 6500°, dan krijg je de volle kleuren van zo'n prachthond tot zijn recht.
                fotosite

Comment

Iedereen bedankt voor de reacties.

Haha, ik zie nu ook pas na een weekje vakantie dat het een Sony A200 is. Jullie zijn wel scherp .

Ik bekijk mijn foto's met photoshop lightroom, daar zie ik inderdaad ook een histogram, maar begrijp niet hoe je deze moet of kan lezen. Heb al wel gezocht op internet maar het wordt me niet echt duidelijk.

Kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen ??

Alvast bedankt voor de moeite.

Comment

Zeker niet slecht voor een beginner.

Bij de voetbalfoto was het perfect geweest als dat hoofd en de weg van de bal ermee in verwerkt zaten. Maar dat is een kwestie van geluk en ervaring. Heb me zelf nog niet aan sportfoto's gewaagd.
                    Flickr: http://www.flickr.com/photos/tim-nikond40x/
                    Blog: timnikondfortyx.tumblr.com/

Comment

Foto 2 staat precies niet horizontaal. Loopt omhoog naar rechts.
                      Bij foto 3 krijg je het gedacht dat "nummer 7" daar nog een serieuse trap gaat uitdelen :-)

Comment

Working...
                      X