Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3 op een rij: editie 2

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 3 op een rij: editie 2

Heb het vandaag nog eens gebrobeerd. M'n kandelaars fotograferen.
    Ik heb nu gelet op:
    - Achtergrond
    - Kaarsjes aansteken
    - belichting met een bureaulampje
    - ...

Graag jullie commentaar
    Canon 300D met een flut-kitlens (tijd voor upgrade dus)

Re: 3 op een rij: editie 2

Ik mis integrale scherpte en ik vind de belichting zwak. De slagschaduw stoort.
    Door het verwijderen van de exif kan ik helaas niet direct de vinger op de wonde leggen.
    fotosite

Comment

Deze is al veel beter dan de vorige versie
      http://www.stes.be

Comment

Bedankt voor jullie reacties (en sorry voor mijn late reactie)

Exif was ik vergeten bij te zetten:
        Iso 100
        f/ 4/0
        1/25 sluiterstijd

@elsan: met slagschaduw, bedoel je dat licht in de benedenonderhoek?

Comment

belichting en compositie zijn nu al veel beter dan de eerste versie.
          Maar het blijft een redelijk saai plaatje he, qua onderwerp.

Comment

Wat leuk dat je er echt serieus mee bent doorgegaan! Dat is karakter tonen
            De sfeer van de foto is al VEEL beter en de kleuren zijn erg mooi, compo is ook veel beter. De slagschaduw is de schaduw op de muur van de achterste kandelaar....die is erg hard. Als je wat speelt met je bureaulamp kun je er voor zorgen dat die schaduw buiten je foto valt...of je zet nog eeb lampje erbij aan de rechterkant. Zet de lamp ook niet te ver weg...dan krijg je ook harde schaduwen.
            Dan de scherpte....waar zit die precies? Op het pootje van de achterste kandelaar? Alles lijkt wazig...probeer duidelijk scherp te stellen op bv de voorste kandelaar en bepaal je scherptediepte.
            Maar het is een duidelijke verbetering hoor

Comment

mss nog een tip qua compositie... zorg dat je kaarsjes echt recht staan (nu staan ze scheef) en verwijder de stickertjes van je kandelaars (of draai ze zo dat je ze niet op de foto ziet. Voor mij kan de slagschaduw wel, op voorwaarde dat je ze dan bij alle drie de kaarsen krijgt (hierdoor vergroot je volgens mij het dieptezicht, aangezien de schaduw van de voorste groter zal zijn dan die van de achterste)

Foto nemen op f8 of f11 (zelf even testen), zeker werken met statief en ook de zelfontspanner gebruiken ('t is toch een stilleven, dus dat loop niet weg)

grt,
              Raf
              Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Bedankt voor jullie reacties
                ik denk dat er zeker een editie 3 zal komen xD

@D_Reamzzz: een statief en draadontspanner, daar had ik ook al aan gedacht, helaas ben ik slechts 14 (bijna 15) en moet ik voor alle aankopen lang zagen bij m'n ouders (ik mag al blij zijn dat ik een (tamelijk oude) DSLR heb).

Kleiner diafragma's gaan niet, omdat er dan ofwel meer licht moet zijn (= sfeer weg), ofwel langere sluiterstijden (=onscherp) ofwel hogere iso's (maar bij een 300D veel te veel korrel). Die vaagheid komt denk ik nu door hoge sluiterstijd, zonder statief.

Comment

Working...
                X