Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro Bloem Test

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro Bloem Test

Ik ben zoals velen nieuw op BD. Was allang op zoek naar een mogelijkheid om commentaar op je foto's te kunnen krijgen, zeker als beginnend amateur.
    BD lijkt mij dan ook de ideale manier.
    Bij deze probeer ik mijn eerste foto te plaatsen op BD.

Het is één van mijn eerste macrofoto's. De foto werd genomen met een Sony Alpha 350. De bloem werd tegen het zonlicht ingeplaatst omdat de het licht dan door de blaadjes schijnt en het onderwerp werd bijgelicht met een externe flitser met witte paraplu.
    In lightroom werd een IR-filter over de foto geplaatst om speciale effect te bekomen.

Graag commentaar a.u.b.

Last edited by Ratking; 13 mei 2009, 11:44.
    Sony DSLR A350, Carl Zeis 16-80mm/F3.5-4

Re: Macro Bloem Test

Het lukt blijkbaar niet om de foto te posten.
    tweede poging:

[IMG]http://foto.zita.be/Photos/Albums/Ph...Oq!Ecir5TJA!hY[/IMG]

Comment

Derde poging. Sorry mensen dit is de eerste keer dat ik met BD werk. Het is me uiteindelijk gelukt.
      Last edited by Ratking; 13 mei 2009, 11:46.

Comment

Ik ben geen macro-expert maar die hebben deze post blijkbaar gemist dus here goes...

Het lijkt mij dat de bloem, door het tegenlicht én het flitsen, teveel van zijn echte kleur en structuur verloren is. Ik denk dat je beter voor één van de twee belichtingen (en bijhorend effect) kiest, en anders toch zeker je flits compenseert zodat ze veel minder hevig flitst.

Wat wel goed zit imho zijn de compositie en de plaats van de scherpte.
        Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
        vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Wacko,

Bedankt voor je uitleg. Ik kan je volgen in het feit dat er idd structuur verloren is gegaan. Wat de kleuren betreft kan ik je niet goed volgen. De originele kleuren zijn veranderd door de filter. Hieronder dezelfde foto zonder toepassing van de IR-filter.

Hieronder een foto van dezelfde bloem maar slechts met één belichtingsbron, zonlicht.

Welke foto vind je beter?

Didier

Comment

De gele versie vind ik toch wel veel beter.
            Misschien rechts wel een stukje wegcroppen.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

ow ja, even de IR-filter in je uitleg over het hoofd gezien. Ik dacht dus dat ik te maken had met zo'n roze-paarse versie van de bloem...

Gewoon achterwege laten die filter, want niet alleen zijn de kleuren van je origineel mooier, ook het structuurverlies komt blijkbaar van de filter en niet van de combinatie flits-tegenlicht.

Bij de andere is het wit wat overbelicht en is het vooral ook spijtig van die knop voor de bloem.
              Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
              vroeger op dit forum bekend als wAckO

Comment

Ik vindt de 2de foto ( de 1ste van de 2foto's in 1 bericht ) de beste !
                Maar die aller eerste vind ik ook wel mooi hoor

Comment

Ik vind je eerste foto prachtig en het meest interessant. De andere foto's zijn waarschijnlijk technisch beter en je ziet er ook op dat het over een bloem gaat, maar de eerste foto heeft een abstracte en compositorische kwaliteit die ik meer apprecieer.

Comment

Allen bedankt voor jullie moeite en uitleg. Het is best interessant om verschillende meningen te kennen.

Gtrz

Comment

Working...
                    X