Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Actiefoto's Handbal

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Actiefoto's Handbal

Ik heb 2 maanden geleden mijn allereerst fototoestel aangekocht, onmiddelijk een DSLR , door een blessure kan ik niet meespelen met mijn ploeg, daarom hou ik mij vooral bezig met fotografie.

Hieronder vind je enkele foto's van afgelopen match.

Wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt
    Last edited by pwortre; 5 mei 2009, 18:05. Reden: extra foto
    Canon EOS 450D 18-55, 55-250, 70-200, speedlite 450EXII, speedlite SB-26, T2D triggers

Re: Actiefoto's Handbal

Ikheb zelf hanbal gespeeld en vind dit een geweldige foto qua compo. Ik heb daar zelf dikwiils zo gehangen.
    Je hebt hier het zaligste moments van een speler vastgelegd. Tussen dit en een halve sek moet hij gaan beslissen hoelang hij nog gaat wachten om te werpen, waar hij gaat werpen, welke beweging hij gaat maken om de keeper op het verkeerde been te zetten, hoe hij na het werpen gaat terecht komen zonder zich pijn te doen en dat allemaal voor dat hij met zijn lichaam de grond in de cirkel raakt, binnen de halve sek. Waanzin als je dit soort foto's ziet. Aan de mouw van zijn werparm te zien heeft hij al wat meegemaakt.
    Mooie expressie in de gezichten
    Onderste foto spijtig van de scherpte maar zeer moeilijk om in de gegeven lichtomstandigheden en de snelheid van het spel en het gebrek aan echt profesioneel matriaal (niet te betalen) op het juiste moment af te drukken.
    Bij de eerste heb je dat wel goed gedaan en neem dan de kleine onvolmaaktheden er graag bij.
    Bedankt voor het opgraven van oude herinneringen
    Robby
    Minder tijd achter de computer
    Is meer tijd achter de camera

Comment

Alvast bedankt Robby, jammer dat er zo weinig reacties komen !

k'heb eens rondgekeken op dit forum, en ben er zeker van dat er wel iets aan te merken valt op deze foto's.
      Zojuist heb ik een 3de foto toegevoegd van die match, hopelijk gaan er nu reacties volgen

mvg Ruben
      Canon EOS 450D 18-55, 55-250, 70-200, speedlite 450EXII, speedlite SB-26, T2D triggers

Comment

Joehoe....sorry, ik heb dit topic gemist
        Ik weet niets, maar dan ook echt helemaal NIETS van sportfotografie, maar dit zijn spectaculaire beelden om naar te kijken. Vooral de eerste foto pakt mij enorm....daar zit zoveel expressie en kracht in. Prachtig moment
        De tweede....super moment....misschien net te lange sluitertijd voor deze heftige aktie? Hoe kan ik nu zeggen...de compo is niet helemaal 100%....dit gaat zo snel.
        De derde: was ie raak? Mooi moment....maar wint het ook niet van de eerste foto.

Wat voor sluitertijden gebruik je voor dit soort opnames?

Comment

Mooie actiefoto's voor een binnensport...wat vaak erg moeilijk vast te leggen is.

Volgens mij heb je wel geflitst of niet? Vinden de spelers het flitsen niet vervelend?
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

je kunt zien dat je zelf de sport beheerst. De mooie momenten eruit gepakt

De afwerking kan beter. Rode ogen weghalen bij de 2e en de witbalans corrigeren door deze iets warmer te maken.

Als je de exif in de foto laat dan is er nog meer van te zeggen. (flitsen liever niet, maar het moet ook kunnen zonder....)

Smaakt wel naar meer
            Last edited by KCfoto; 5 mei 2009, 22:08.
            Groetjes, KC
            www.sportbeelden.com

Comment

Ik heb geen idee met wat voor camera en lens je fotografeert, maar de flitsen in deze foto's vind ik persoonlijk niet mooi.

Als je apparatuur het toestaat, neem dan een hogere ISO waarde, en probeer zonder flits.

Comment

Hieronder vind je de sluitertijden, maar kweet niet of je er veel mee kan maken. Mijn eerste foto's trok ik met het ingebouwde flitsje, maar aangezien ik enkel mooie beelden had van personen die dichtbij stonden, ben ik op zoek gegaan achter een alternatief.

Mijn Pa had een analoge nikon spiegelreflex met nikon flitser sb26 . Kheb dit type eens opgezocht en bleek "deels compatibel" te zijn met de canon EOS 450D.

Het enigste wat de flitser doet is flitsen op de ingestelde parameters van de flitser, dus beide toestellen communiceren niet echt met elkaar. Maar dit vind ik een goedkoop tijdelijk alternatief voor mijn flitsprobleem.

Blijkbaar wordt hier op het forum afgeraden om met flits te trekken vanwege het storend effect. Ik heb dit eens nagevraagd aan de spelers, en blijkbaar is dit niet zo storend als ze hier beweren.

Een professionele fotograaf van een krant komt ieder jaar ook enkele foto's trekken, dit gebeurt ook altijd met flits, kverstaat niet echt

Foto 1
                f/5
                1/200 sec

Foto 2
                f/5
                1/200 sec

foto 3
                f/5
                1/200 sec

parameters flitser
                f/5
                1/200 sec

Alvast bedankt voor uw reply !

Comment

Zalig moment, alleen voor die keeper.
                  Ga me dan toch wagen aan opmerkingen al is het met pijn in het hart
                  Voor mensen die niets van de sport kennen, ontbreekt er eigelijk een deel van het doel zodat ze weten over wat het gaat , bij de derde.
                  Je zit met schaduwen die wat storen.
                  Bij de laatste had je beter wat gewacht zodat zijn de bal beter zichtbaar was.
                  Of je kan naar de andere zijde van het veld gaan,mits toestemming te vragen, omdat de meeste spelers toch rechtshandig zijn Zie tweede foto.
                  Je moet ook eens naar de witbalans kijken want de spelers hebben nogal een bleke kleur en dat zou juist het tegenovergestelde moeten zijn.
                  Je kunt ook in RAW werken en alles daarna bijstellen
                  Maar zoals gezegd met pijn in het hart.
                  Robby

Comment

Bij mijn zaalsport (korfbal) gebruik ik de flits nooit...voor spelers niet superirritant, maar vaak vindt juist de tegenstander het niet prettig als andere mensen wel flitsen...

Maar de verlichting in sportzalen is meestal van een dusdanig slechte kwaliteit dat flitsen wel een uitkomst kan bieden...hier zou ik proberen minder hard of indirect (diffusor) te flitsen en de witbalans op flitsen te zetten voor wat natuurlijkere kleuren.

Wel een typische "beste stuurman..." opmerking, want moet mijn eerste zaalsport foto waar ik tevreden mee ben nog maken
                    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Je hebt manueel geflitst en dat is gewoon goed gedaan. Ik neem aan dat je diafragma maximaal stond op F5

Ik ben ook benieuwd naar je witbalans instelling. Als je flitser niet met de camera praat dan kan dat ook fout lopen.

Flitsen bij sport wordt om verschillende redenen vermeden:
                      - Bij sommige sporten is het echt wel storend
                      - De reflecties op de sportkleding kan hinderlijk oplichtende streepjes geven
                      - Het gebruik van het aanwezige licht geeft een natuurlijker effect.
                      - Als je met bijv 200mm werkt heb je nog kans op rode oogjes
                      - De flitser laad niet snel genoeg bij om een serie van 10 foto's te maken in enkele seconden.

In sportzalen is het vaak heel lastig om met het aanwezige licht te werken. Je hebt dan een lichtsterk objectief (1.4 t/m 2.8) en een camera die het op ISO 1600 of hoger nog goed doet nodig (en dat kost een paar centen en is dan vaak nog niet genoeg)
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KaleFietsbel Bekijk bericht
                        Ik heb geen idee met wat voor camera en lens je fotografeert, maar de flitsen in deze foto's vind ik persoonlijk niet mooi.

Als je apparatuur het toestaat, neem dan een hogere ISO waarde, en probeer zonder flits.
                        Ik fotografeer met EOS 450D, met telelens 55-250 en flits met een niet full compatibele flitser sb26 voor nikon

In het begin trok ik zonder flits, maar door de lage belichting en hoge isowaarde verkreeg ik ofwel veel ruis ofwel onscherpe foto's. (Ben geen voorstander van bewegingsonscherpte)

Persoonlijk vind ik de foto's met flits veel scherper

Toch bedankt, kzal toch eens uw raad opvolgen en opnieuw zonder flits proberen

mvg Ruben

Comment

Wat het flitsen betreft voor de spelers. Dit werkte voor mij niet storend en voor andere ook niet omdat ik daarover weinig of niet heb horen klagen.
                          Op deze momenten ben je zo gefocust dat op dat moment de wereld zou vergaan ,je het niet zou opmerken.
                          De flitsen komen van opzij. als er iemand vlak achter het doel zou staan en flitsen op het moment dat je werp dan zou dat mischien storen. Maar ik nodig iedereen uit om achter of naast het doel te komen staan om de ballen te trotseren die tegen 150 km per uur op u afkomen
                          Robby

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                            Bij mijn zaalsport (korfbal) gebruik ik de flits nooit...voor spelers niet superirritant, maar vaak vindt juist de tegenstander het niet prettig als andere mensen wel flitsen...

Maar de verlichting in sportzalen is meestal van een dusdanig slechte kwaliteit dat flitsen wel een uitkomst kan bieden...hier zou ik proberen minder hard of indirect (diffusor) te flitsen en de witbalans op flitsen te zetten voor wat natuurlijkere kleuren.

Wel een typische "beste stuurman..." opmerking, want moet mijn eerste zaalsport foto waar ik tevreden mee ben nog maken
                            Goeie opmerking zal er zeker rekening mee houden !

Met dank Ruben

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
                              Wat het flitsen betreft voor de spelers. Dit werkte voor mij niet storend en voor andere ook niet omdat ik daarover weinig of niet heb horen klagen.
                              Op deze momenten ben je zo gefocust dat op dat moment de wereld zou vergaan ,je het niet zou opmerken.
                              De flitsen komen van opzij. als er iemand vlak achter het doel zou staan en flitsen op het moment dat je werp dan zou dat mischien storen. Maar ik nodig iedereen uit om achter of naast het doel te komen staan om de ballen te trotseren die tegen 150 km per uur op u afkomen
                              Robby
                              Mijn opmerking had niet het achterliggende argument dat er iemand last van zou hebben.

Ik vind de uitstraling van een flits zoals hier gebruikt niet mooi, da's alles.

Comment

Working...
                              X