Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste keer raw gebruikt ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste keer raw gebruikt ...

    Vreemd topic title, maar goed, zo is het. Ik ben nu een klein jaartje bezig met fotografie, en heb pas vandaag de eerste keer een volledig kaartje gevuld met RAW's ipv met JPGs. Ik moet zeggen, het is me HEEL goed bevallen. Nadien inderdaad wat werk, maar een paar lightroom tutorials hebben me op de rails gezet en ik begrijp nu ook hoe het komt dat de raw's zo "flets" waren en nooit echt van het scherm afsprongen.

    Zoals steeds, hoor ik graag opbouwende kritiek en daarbij aansluitend dus ook wat ik kan/moet/zal doen om betere beeldjes af te leveren



    1/200e # f/5.6 # 165mm # ISO 400



    1/320e # f/5.6 # 165mm # ISO 400



    1/500e # f/6.3 # 500mm # ISO 320

    Groetjes,
    Koen
    2xZ6, 1xD7500, glas, licht

  • #2
    Re: Eerste keer raw gebruikt ...

    Vind de onderwerpen te centraal staan.
    Bij de eerste stoort ook die heldere vlek rechts onder in de foto. Een beetje meer naar links gekadreed was die eraf gevallen en had het uiltje ook meer ruimte in zijn kijkrichting.
    Over de kleuren heb ik ook een beetje mijn twijfels.
    perman
    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

    Comment


    • #3
      Re: Eerste keer raw gebruikt ...

      Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
      Vind de onderwerpen te centraal staan.
      Bij de eerste stoort ook die heldere vlek rechts onder in de foto. Een beetje meer naar links gekadreed was die eraf gevallen en had het uiltje ook meer ruimte in zijn kijkrichting.
      Over de kleuren heb ik ook een beetje mijn twijfels.
      mee eens en dan vooral de laatste zin.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Eerste keer raw gebruikt ...

        Ik vind het leuk dat jullie antwoorden, maar specifieer dan aub ook es wat jullie bedoelen. Ik ben een beginnertje die pas begint allerlei zaken te ontdekken. Een antwoord als "aan de kleuren heb ik men twijfels" is nogal onhandig om nadien beter te proberen doen... Kan goed zijn dat het aan m'n scherm ligt bijvoorbeeld. Zeg aub tenminste hoe jullie ze ervaren. Te rood, te blauw, te groen, te donker, te licht, te weinig contrast, etc

        In verband met te centraal, daar kan ik me perfect in vinden, daar had ik niet echt op gelet toen ik deze plaatste. Het zijn volledige platen op 12mpix die gewoon resized zijn in PS om hier te posten. Maw: er is wel iets ruimte om te gaan croppen, maar het zoals aangegeven natuurlijk altijd beter om bij het schieten de correcte kadrage te proberen maken. Ik dacht dat ik daar al wat meer op lette, maar ik zondig er nog aan

        Mvg,
        Koen
        2xZ6, 1xD7500, glas, licht

        Comment


        • #5
          Re: Eerste keer raw gebruikt ...

          over het algemeen iets te rood, zeker de laatste twee, bij de eerste valt het wel mee, al had ik daar wat meer algehele scherpte van het beest willen zien.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Eerste keer raw gebruikt ...

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            over het algemeen iets te rood, zeker de laatste twee, bij de eerste valt het wel mee, al had ik daar wat meer algehele scherpte van het beest willen zien.
            grt,bouk.
            thx

            Ik heb hier twee schermen voor m'n neus staan en op het ene ziet het er prima uit, op het andere is 't wat aan de rode kant. Ik moet dringend die monitors zien te kalibreren of een tweede ZELFDE kopen als die ene.

            Bij die eerste heb ik in LR al moeten een huzarenstukje opvoeren om iets toonbaar te krijgen. Omdat dat zo goed gelukt was, was ik daar fier op, maar jij hebt uiteraard het ding op zich niet gezien, en ik begrijp dus ook je reactie rond de onscherpte Ik moet misschien wat meer uitleg zetten bij de volgende reeks die ik neerpoot

            Iig: bedankt, ik ga proberen het wat minder rood te maken

            Mvg,
            Koen
            2xZ6, 1xD7500, glas, licht

            Comment


            • #7
              Re: Eerste keer raw gebruikt ...

              probeer je scherm te kalibreren. Als je geen hardware wil kopen om te kalibreren, kan je ook handmatig je scherm proberen bijstellen. Zoek maar eens op google... er zijn genoeg sites die dat behandelen (meestal via afdrukken van een "testfoto").
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: Eerste keer raw gebruikt ...

                Ik heb pas een Spider 2 gekocht en heb mijn scherm gekalibreerd en ik moet zeggen dat je heus een verschil ziet.
                Mvg, Pascal,Schoonspikke
                Als je schiet..schiet dan raak!
                500 PIXHuawei P30 PRO

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste keer raw gebruikt ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door KoenEeckhoudt Bekijk bericht
                  Ik vind het leuk dat jullie antwoorden, maar specifieer dan aub ook es wat jullie bedoelen. Ik ben een beginnertje die pas begint allerlei zaken te ontdekken. Een antwoord als "aan de kleuren heb ik men twijfels" is nogal onhandig om nadien beter te proberen doen... Kan goed zijn dat het aan m'n scherm ligt bijvoorbeeld. Zeg aub tenminste hoe jullie ze ervaren. Te rood, te blauw, te groen, te donker, te licht, te weinig contrast, etc

                  Het is voor een buitenstaander niet gemakkelijk van te zeggen welke kleur niet echt goed overkomt of teveel/teweinig is.
                  Die buitenstaander was niet ter plaatse en heeft de werkelijkheid niet gezien.
                  Maar in RAW (ook in photoshop via curven en niveau) zit de handigheid van het pipetje.
                  Bij het uiltje bv tip met het pipetje eens in zijn grijze baard, het verschil komt dadelijk.
                  Komt daarbij ook nog dat ik zelf nog maar een beginner ben en enkel voortga op het visuele en me nog niet echt durf uit te laten over dat mankeert er exact aan.
                  perman
                  canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

                  Comment

                  Working...
                  X