Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Skireis, actie en landschapfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Skireis, actie en landschapfoto's

Oorspronkelijk geplaatst door robbydorine Bekijk bericht
    Ik weet niet wat uw bedoeling is
    Waar zit de hinderlijke weerkaatsing.
    Festina het is niet één weerkaatsing maar miljarden weerkaatsingen Ieder ijscristal (niet vlok) weerkaatst het licht als een diamant. Die zul je niet zien omdat, zoals je zelf zegt, dat de camera daardoor onderbelicht. Dit zie je alleen maar ter plaatsen en vooral in het hooggebergte

Belichting, of beweer je soms dat de filter geen invloed heeft op de belichting.
    Toch wel 1 tot 2 stops, of kijk maar eens door de filter en kijk hoe donker hij is.
    Zelfs bij helder glas heb je lichtverlies, ieder matriaal zorgt voor lichtverlies en heeft daardoor invloed op de belichting van de sencor of film.

Mist neem de boot naar dover bekijk de cliffs als ze in een nevel of lichte mist hangen en neem dan een foto, als de zon schijnt, met een PF en je zult meer details hebben

En opzoekings werk heb ik gedaan voordat ik mijn filter heb gekocht omdat het toch over een behoorlijk bedrag gaat voor een stukje glas, zoals uw serengeti die volmgens u geen polaroid bril is
    Robby
    Robby...

Ik zie hier geen hinderlijke weerkaatsing, in GEEN van deze drie foto's.
    Sneeuw is wit, en WIT heeft nu eenmaal het effect van te weerkaatsen, waar zwart het effect heeft van licht op te slorpen.

Een polarisatiefilter heeft geen invloed op de belichting, maar wel op de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt naar de lens. Dat zijn twee verschillende dingen...
    Je kan met een polarisatiefilter net zo goed juist belichten als zonder. Alleen zal een polarisatiefilter bewerkstelligen dat je anderhalve stop lichtverlies hebt, wat je dan weer moet compenseren. Bij dezelfde instelling van je camera gaat hij nog meer onderbelichten, en da's niet wat hier moet gebeuren.

Wat Dover betreft... kan zijn, maar wat doet dit hier terzake ?

Robby, sorry, maar ik wil altijd bijleren, maar... nu weet ik echt niet of ik dat aan 't doen ben.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      Robby...

Ik zie hier geen hinderlijke weerkaatsing, in GEEN van deze drie foto's.
      Sneeuw is wit, en WIT heeft nu eenmaal het effect van te weerkaatsen, waar zwart het effect heeft van licht op te slorpen.

Een polarisatiefilter heeft geen invloed op de belichting, maar wel op de hoeveelheid licht die doorgelaten wordt naar de lens. Dat zijn twee verschillende dingen...
      Je kan met een polarisatiefilter net zo goed juist belichten als zonder. Alleen zal een polarisatiefilter bewerkstelligen dat je anderhalve stop lichtverlies hebt, wat je dan weer moet compenseren. Bij dezelfde instelling van je camera gaat hij nog meer onderbelichten, en da's niet wat hier moet gebeuren.

Wat Dover betreft... kan zijn, maar wat doet dit hier terzake ?

Robby, sorry, maar ik wil altijd bijleren, maar... nu weet ik echt niet of ik dat aan 't doen ben.

Mvg

Chris
      Hoe kun je nu een weerkaatsing zien als de camera onderbelicht heeft
      Sneeuw is niet wit. Het lijkt wit,het is zoals glas dat ook wit kan zien maar dat dit dan komt door de lichtbreking, want als je er dan rechtvoor staat is het volledig doorschijnend.
      Sneeuw weerkaatst geen licht omdat het wit lijkt maar omdat het bestaat uit ontelbare ijscristallen, ijscristallen die bestaan uit ijs ,ijs dat normaal, in zuivere toestand, doorschijnend is en niet wit. (Zelfde effekt als een diamant) Leg maar eens een ijcristal onder de microscoop .
      Ik denk dat je eens wat meer op wintersport moet gaan dan kun je zien welk verschillende kleuren sneeuw en ijs kunnen hebben. En dat het zelfs afhangt van welke zonnebril je hebt gebruikt en dan afzet om te fotograferen.
      Welke kleur heeft de maan, geel, nee grijs.

Leg me dan eens uit wat belichting is van de sensor of film.
      Robby
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

Comment

Lees hier eens.

Essentie is dat de camera "grijs" denkt, en het beeld, qua licht, gaat vergelijken met 18% grijs.
        M.a.w. (doe de test maar eens)... fotografeer je een wit blad of een zwart blad in zijn geheel, zonder belichtingscompensatie, dan gaat de camera daar een grijs blad van maken.
        Een wit blad wordt grijs, dus donkerder. Om er een wit van te maken, moet je dus overbelichten. Om een zwart blad, zwart weer te geven, moet je gaan onderbelichten.
        Da's de essentie van lichtmeting in de camera.
        M.a.w. een foto zoals de eerste die voor 90% wit bevat, ga je moeten overbelichten om een juiste weergave te hebben.
        Als we sneeuw zien vallen, zelfs in het donker, zien wij "witte sneeuw", behalve als je zwarte sneeuw ziet, maar dan ben je er niet goed aan toe. Of de zon nu schijnt of niet, of er zonlicht op gespiegeld wordt of niet, sneeuw is in onze ogen wit. En da's het beginsel van het verhaal. Hoe een polarisatiefilter dit gaat veranderen, daar heb ik dus geen idee van.
        Een zonnebril heeft getint glas en geeft een andere tint weer. Een polaristiefilter breekt het licht, zodat reflecties worden weggenomen, maar niet de kleur. Door een polarisatiefilter blijft m.i. wit nog steeds wit.

Wat hierboven staat, is een beginsel van digitale fotografie. Als je dat beet hebt, ben je goed op weg om te weten hoe je correct moet belichten.
        Als jij meent dat je onderbelichting gaat oplossen met een polaristiefilter die anderhalve stop licht wegneemt, dan zie ik je dat graag doen.

%vg

Chris

Comment

Lees hier eens.

Essentie is dat de camera "grijs" denkt, en het beeld, qua licht, gaat vergelijken met 18% grijs.
          M.a.w. (doe de test maar eens)... fotografeer je een wit blad of een zwart blad in zijn geheel, zonder belichtingscompensatie, dan gaat de camera daar een grijs blad van maken.
          Een wit blad wordt grijs, dus donkerder. Om er een wit van te maken, moet je dus overbelichten. Om een zwart blad, zwart weer te geven, moet je gaan onderbelichten.
          Da's de essentie van lichtmeting in de camera.
          M.a.w. een foto zoals de eerste die voor 90% wit bevat, ga je moeten overbelichten om een juiste weergave te hebben.
          Als we sneeuw zien vallen, zelfs in het donker, zien wij "witte sneeuw", behalve als je zwarte sneeuw ziet, maar dan ben je er niet goed aan toe. Of de zon nu schijnt of niet, of er zonlicht op gespiegeld wordt of niet, sneeuw is in onze ogen wit. En da's het beginsel van het verhaal. Hoe een polarisatiefilter dit gaat veranderen, daar heb ik dus geen idee van.
          Een zonnebril heeft getint glas en geeft een andere tint weer. Een polaristiefilter breekt het licht, zodat reflecties worden weggenomen, maar niet de kleur. Door een polarisatiefilter blijft m.i. wit nog steeds wit.

Wat hierboven staat, is een beginsel van digitale fotografie. Als je dat beet hebt, ben je goed op weg om te weten hoe je correct moet belichten.
          Als jij meent dat je onderbelichting gaat oplossen met een polaristiefilter die anderhalve stop licht wegneemt, dan zie ik je dat graag doen.

%vg

Chris
          Een Pf breekt geen licht, hij laat alleen maar bepaalde lichtgolfven door dat is iets anders dan licht breken.
          Een PF filter geeft ook een andere tint weer. In mijn geval een klein beetje groen wat niet wil zeggen dat ik groene sneeuw heb.

Wat zwarte sneeuw betreft die bestaat wel degelijk. Zoals op ieder matriaal, als er geen licht op valt dan is de sneeuw zwart, valt er rood licht op dan heb je rode sneeuw enz, iets waar geen licht op valt is zwart ook sneeuw.

Ik discuteer niet over het feit dat je in sneeuw moet overbelichten, maar neem van mij aan dat waneer je een Pf gebruikt bij sneeuw ,zon en in de goede positie ten opzichte van de zon je veel mooiere weergave krijgt van sneeuw en lucht. en omdat je veel minder licht binnen krijgt is je fototoestel niet meer verblind en zal de onderbelichting veel minder zijn die de camera overdreven toepast.
          Sneeuw is niet gelijk aan een wit laken of witte muur.
          Robby

Comment

is het nog een beetje te volgen Bart ?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik discuteer niet over het feit dat je in sneeuw moet overbelichten, maar neem van mij aan dat waneer je een Pf gebruikt bij sneeuw ,zon en in de goede positie ten opzichte van de zon je veel mooiere weergave krijgt van sneeuw en lucht. en omdat je veel minder licht binnen krijgt is je fototoestel niet meer verblind en zal de onderbelichting veel minder zijn die de camera overdreven toepast.
              Sneeuw is niet gelijk aan een wit laken of witte muur.
              Robby
              Robby, ik wil alles aannemen als het geloofwaardig is. Een polarisatiefilter gaat de kleuren beter laten uitkomen van o.a. de lucht, wat zo is in de sneuuw en in de zon en overal eigenlijk... Wat die met het licht gaat doen, daar geloof ik niet in. Je gaat anderhalve stop minder licht hebben, wat zich gaat vertalen, indien je dezelfde belichting wil, in de noodzaak aan een groter diafragma en/of een langere sluitertijd.

Neem van mij aan dat er geen polarisatiefilter is voor de TZ5. De m.i. belangrijkste uitleg staat in mijn vorige post. Sneeuw = overbelichten.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                is het nog een beetje te volgen Bart ?
                grt,bouk.

Ik zat ook aan arme Bart te denken.

Comment

Voor mij de derde, bij de andere foto's daar is het onderwerp onderbelicht.

Comment

Robby, ik wil alles aannemen als het geloofwaardig is. Een polarisatiefilter gaat de kleuren beter laten uitkomen van o.a. de lucht, wat zo is in de sneuuw en in de zon en overal eigenlijk... Wat die met het licht gaat doen, daar geloof ik niet in. Je gaat anderhalve stop minder licht hebben, wat zich gaat vertalen, indien je dezelfde belichting wil, in de noodzaak aan een groter diafragma en/of een langere sluitertijd.

Neem van mij aan dat er geen polarisatiefilter is voor de TZ5. De m.i. belangrijkste uitleg staat in mijn vorige post. Sneeuw = overbelichten.

Mvg

Chris
                    Ik beweer toch nergens niet dat dat overbelichten bij sneeuw niet juist is, ik zeg alleen dat dit met een Pf niet nodig is wat betreft mijn ervaring, omdat je daarmee uw camera een zonnebril opzet. Hoe verklaar je anders dat de blauwe lucht er donkerder van wordt

Kijk maar eens in een oud handboek over lenzen hoe men zich toen behielp.
                    Ik denk wel dat er een perfekte methode bestaat om met een Pf glas een filter te maken voor de TZ5. Of is het knutselen ons verleerd in onse consumtie maatschappij
                    Robby

Comment

Ik beweer toch nergens niet dat dat overbelichten bij sneeuw niet juist is, ik zeg alleen dat dit met een Pf niet nodig is wat betreft mijn ervaring, omdat je daarmee uw camera een zonnebril opzet. Hoe verklaar je anders dat de blauwe lucht er donkerder van wordt
                      Robby, bedankt om dit te delen. Ik geloof er nog steeds niet in. Al wat je hier geschreven hebt houdt voor mij weinig steek.
                      Een polaristiefilter gaat de schittering in de sneeuw kunnen temperen, maar hij gaat de sneeuw niet witter maken als je niet overbelicht. Uw zonnebril toont ook geen witte sneeuw, maar de kleur van het glas.
                      Ik ben op het internet eens aan het opzoeken geweest, en ik vind nergens een overtuigende stelling die aangeeft dat een polarisatiefilter kan helpen om onderbelichting in de sneeuw tegen te gaan. Wel, dat het de "schittering" wegneemt.
                      Deze schittering van de sneeuw vind ik niet terug op deze drie foto's, dus hoeft ze ook niet weg.

Mvg

Chris

Comment

Robby, bedankt om dit te delen. Ik geloof er nog steeds niet in. Al wat je hier geschreven hebt houdt voor mij weinig steek.
                        Een polaristiefilter gaat de schittering in de sneeuw kunnen temperen, maar hij gaat de sneeuw niet witter maken als je niet overbelicht. Uw zonnebril toont ook geen witte sneeuw, maar de kleur van het glas.
                        Ik ben op het internet eens aan het opzoeken geweest, en ik vind nergens een overtuigende stelling die aangeeft dat een polarisatiefilter kan helpen om onderbelichting in de sneeuw tegen te gaan. Wel, dat het de "schittering" wegneemt.
                        Deze schittering van de sneeuw vind ik niet terug op deze drie foto's, dus hoeft ze ook niet weg.

Mvg

Chris
                        Het feit dat je de sneeuw wit ziet is een teken dat je de schittering van de ontelbare ijscristallen waarneemt.
                        Maar dan is er maar één ding dat we kunnen doen, samen op sneeuwvakantie gaan in het
                        hooggebergte waar ik mijn kunsten op skie en snowboard laat zien terwijl jij de test doet
                        Robby

Comment

Echt volgen doe ik niet, ben daar te amateuristich voor.
                          Wat ik kan besluiten is dat mijn derde foto gelukt is en dat ik de andere twee had moeten overbelichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bartdecock Bekijk bericht
                            Echt volgen doe ik niet, ben daar te amateuristich voor.
                            Wat ik kan besluiten is dat mijn derde foto gelukt is en dat ik de andere twee had moeten overbelichten.
                            Of zonnige oorden gaan opzoeken waar geen sneeuw is? Dan lok je deze discussie niet uit . Grapje.
                            Dit draadje is een discussie geworden waar je twee verschillende gedachten hebt en wat je op zekere hoogte in verwarring brengt.

Doe volgende keer gewoon in RAW en dan 3 opnames met belichtingscompensaties en dan heb er zeker eentje bij die je gaat aanstaan. Al dat filter gedoe daar moet je selectief mee omspringen en ik geloof dat festina het kortste aansluit met de waarheid alhoewel ik mij ook kan vinden in de uitleg van Robbie over het gedeelte van de overbelichtings techniek door er een filter op te zetten.Ik ken nog personen die het doen voor landschappen met ND filters werken om wat meer punch te krijgen.Maar ik wil niet dicussieren. Tis en persoonlijk smaak en ik denk dat je gewoon wat meer moet experimenteren zaodat je sneeuw niet blauw ziet maar wit..Succes.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                            X