Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe poging portretfoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe poging portretfoto's

Na mijn eerste poging die niet zo geslaagd was, heb ik mijn camera al een beetje beter leren kennen.
    Hieronder dus 3 nieuwe portretfoto's:

EOS 450D, f/6.3, 1/60 sec, ISO-200, +1-stap, brandpunt 33mm

EOS 450D, f/7.1, 1/100 sec, ISO-200, 0-stap, brandpunt 55mm

EOS 450D, f/10, 1/200 sec, ISO-200, 0-stap, brandpunt 30mm

De foto's werden niet bewerkt, enkel de schuifjes in RAW een beetje bijgesteld.
    Dit is een selectie uit een honderdtal foto's die ik op een namiddag gemaakt heb. Het merendeel van de foto's is echter onscherp. Zijn er misschien tips om van een - zeer beweeglijk - model scherpere foto's te maken?

Re: Nieuwe poging portretfoto's

Misschien je f getal nog lager naar bv 5.6 en je sluitertijd naar 1/500 of sneller?
    De ISO kun je in zonnig weer makkelijk op 100 zetten.
    Heerlijke onderwerpen om te fotograferen he? Maar als ik een klein puntje van kritiek erbij mag geven: je composities vind ik nog steeds niet echt..je van het.

foto nr 1: Hier vind ik het manneke links op de foto wel mooi geplaatst, maar ik zie graag allebei zijn handjes...en de achtergrond aan de rechterkant is nog steeds "rommelig" Met een lager f getal zul je een wazigere achtergrond krijgen en ik zou het ventje lekker in het gras leggen....dan krijg je een mooi egale groene achtergrond.

nr2: ook twee "afgehakte" handjes en dat is echt jammer. De achtergrond is nog steeds wat rommelig (mat bankje) ....ik zou de mat echt weg laten en twee stapjes naar rechts hebben gedaan, zodat het bankje uit zicht is en je een mooie achtergrond van die struik/boom maakt.

nr3: Het kindje staat centraal op de foto, ik zou liever meer ruimte hebben gehad aan de rechterkant op de foto en het kader tegen de linkerkant van het haar hebben geplaatst. Als je op je hurken was gaan zitten (ooghoogte) en iets minder van rompje maar meer van voorhoofd had te pakken (kader valt net boven de ogen) dan is de foto al stukken beter. Inflitsen? (dat is meer voor de ervarene fotografen hier) het gezicht is vrij donker door de lichte achtergrond.

Dit is heel subjectief hoor, misschien hebben anderen weer andere suggesties.
    Maar bij kinderen is belangrijk: ooghoogte zoeken, snelle sluitertijd en handjes aan de armen fotograferen Voor alle foto's: ik zelf zou een stuk naar achteren lopen (je staat er zo dicht op dat je kleinste naar de lens grijpt) en dan maximaal uitzoomen. Daardoor creeer je ook een zachtere minder gedetaileerde achtergrond. Dus weg met al die kleurige atributen om de kindjes heen en dan spetteren de kleintjes van de foto af!

Ga zo door!!! Je enthousiasme vliegt er iig vanaf

Comment

Eerste vind ik best leuk, met een toffe uitsnede. Jammer van het rode ding op de achtergrond dat een beetje aandacht vraagt. Tweede vind ik de afwezigheid van de geportretteerde iets minder. Derde vin 'k ook moeilijk, beetje te krap ingekaderd misschien, alhoewel 't moet kunnen.
      Portretjes... klein f-getal = groot diafragma = weinig scherptediepte. Meenemer voor volgende keer.
      Je zit hier telkens wel vrij dicht bij je onderwerp, dus zo piepklein moet je niet echt gaan. F4 / 5,6 is toch aangewezen.

Comment

De eerste is de beste van de drie, maar let op bewegingsonscherpte (probeer toch minstens 1/125e te behouden voor beweeglijke modellen) dus haal je Fstop getal naar beneden zodat je een snellere sluitertijd kunt bekomen.

Ik vind de composities te krap, te benauwd. Bij 2 is er een lelijke colour cast van het oranje deken (?) en 3 is naar mijn mening klaar voor de vuilbak.

Gewoon iedere dag opnieuw blijven shooten, je wordt alsmaar sneller en sneller met de instellingen en met het verkrijgen van een betere compo.

Comment

Als ik mag kiezen tussen uw eerste foto in de link en deze drie dan ga ik voor deze in de link.
          Hoe scherpe foto nemen van kleine kinderen. Vastbinden aan een paal en statief gebruiken
          Hoe sneller de sluiterstijd hoe minder de bewegingsonscherpte invloed kan hebben en daardoor minder onscherpte.
          Als je zit dat je veel onscherpe foto's neemt dan moet je eens kijken naar de instellingen, maar dan moet je wel een minimum aan basiskennis hebben of een goed handboek.
          Robby
          Minder tijd achter de computer
          Is meer tijd achter de camera

Comment

Working...
          X