Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Haren in de wind

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Haren in de wind

Bij deze foto wil ik graag een helpende hand vragen.

Ik zit met een paar vragen:
    • Om de haren van mijn dochtertje zit een rare blauwe gloed. Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe je dat eventueel kunt verwijderen?
    • Zoals jullie zien staat er op de achtergrond een huis met oranje koof. Precies achter Anne staat er nog zo'n huis (dan groter) en die straalt door in haar haar. Is dat te verwijderen met software?
    • Bij deze ligt de focus op de haren en zijn de ogen en het gelaat onscherper. Ik heb dit gedaan om meer diepte te krijgen en het is denk ik tegen alle regels, maar ik vind het een fijn resultaat. Hoe denken jullie daarover?
    • Ik lees vaak over uitgebrande stukken in een foto. De neus en een deel van het voorhoofd lijken uitgebrand. Maar de sproetjes zijn wel te zien in de lichtpunten op de neus(vooral in de niet verkleinde versie. Is deze plek dan toch volledig uitgebrand (geen data) of niet?
    • Wat kan ik doen om deze foto mooier te krijgen, qua nabewerking.
    • Deze foto is onbewerkt, komt zo uit de camera, en ik zette deze foto in Lightroom...maar daar kreeg de foto alleen al door het importeren naar ligtroom een totaal andere kleur-helderheidsbalans. Is dit normaal dat dezelfde foto in elk bewerkingsprogramma anders toont?

Alle kritieken zijn uiterst welkom. Nogmaals....de foto is nog "maagdelijk", niet gecropped, niet bewerkt...want daar werd het bij echt niet mooier van.

Dank allemaal!

Re: Haren in de wind

Ik zit met een paar vragen:

Om de haren van mijn dochtertje zit een rare blauwe gloed. Heeft iemand enig idee wat dit is en hoe je dat eventueel kunt verwijderen?

Chromatische aberratie sommige softwares kunnen dat

Zoals jullie zien staat er op de achtergrond een huis met oranje koof. Precies achter Anne staat er nog zo'n huis (dan groter) en die straalt door in haar haar. Is dat te verwijderen met software?

Ja, ik zie het wel niet. Bulldozer is beter

Bij deze ligt de focus op de haren en zijn de ogen en het gelaat onscherper. Ik heb dit gedaan om meer diepte te krijgen en het is denk ik tegen alle regels, maar ik vind het een fijn resultaat. Hoe denken jullie daarover?

Ogen maken de foto. A en O van portret fotografie

Ik lees vaak over uitgebrande stukken in een foto. De neus en een deel van het voorhoofd lijken uitgebrand. Maar de sproetjes zijn wel te zien in de lichtpunten op de neus(vooral in de niet verkleinde versie. Is deze plek dan toch volledig uitgebrand (geen data) of niet?

Belichting is 100% fout. Sorry

Wat kan ik doen om deze foto mooier te krijgen, qua nabewerking.

Nabewerking moet een middel zijn geen doel. Wat er niet in zit, kun je er niet uithalen.

Deze foto is onbewerkt, komt zo uit de camera, en ik zette deze foto in Lightroom...maar daar kreeg de foto alleen al door het importeren naar ligtroom een totaal andere kleur-helderheidsbalans. Is dit normaal dat dezelfde foto in elk bewerkingsprogramma anders toont?

Triestig dat maar weinig cameras direct een goeie foto maken.
    Halt !
    automatische cameras maken automatische foto's
    en kzal het geen 2 keer zegghen

Alle kritieken zijn uiterst welkom. Nogmaals....de foto is nog "maagdelijk", niet gecropped, niet bewerkt...want daar werd het bij echt niet mooier van.
    Last edited by Nerdifant; 11 april 2009, 02:36. Reden: typo
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

technisch mislukte foto.
      De compositie vind ik anders niet slecht.

Comment

In de prullenbak ermee en overdoen dus
        Ik vind de compositie ook wel mooi zo, maar van de rest word ik niet zo blij.
        Het is verdomd lastig fotograferen in de felle zon.

Bedankt voor jullie opmerkingen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          In de prullenbak ermee en overdoen dus
          Ik vind de compositie ook wel mooi zo, maar van de rest word ik niet zo blij.
          Het is verdomd lastig fotograferen in de felle zon.

Bedankt voor jullie opmerkingen!
          Volle zon is altijd tricky.
          Spotmeten en in RAW opnemen helpt, en als het kan een zwarte reflector of invulflitsen

-m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Het doordringen van de achtergrond is een veel voorkomend verschijnsel dat deel uitmaakt van de groep "subject failures".
            Ik denk dat de achtergrond naar het noorden wijst en daar heb je kleurtemperaturen die oplopen tot 10.000° Kelvin (blauw).
            Met color replacement is in PS het volgende te bekomen:

resultaat kan beslist nog beter door te vertrekken van het origineel.

Henri
            lidnummer: BD0435BE

Comment

De compositie en gezichtsuitdrukking vind ik wel prachtig. Je had mss wel een diffusor moeten gebruiken om het felle zonlicht te verzachten (en wolk kan dat ook ). En vermijdt ook een te felle achtergrond want dan krijg je die felle contrasten en de onvermijdelijke CA's. Met de zon in de rug is het altijd makkelijker, al is dat zijdelings licht wel niet mis. Probeer ook op de ogen scherp te stellen.

Groeten
              Flickr

Comment

Je slaat de spijker op zijn kop Henri, de achtergrond wijst pal naar het Noorden...je uitleg is helder. Ik begrijp nu die koude blauwe achtergrondskleur.
                Zo jammer dat dit bijna onmogelijk is, want ik ben gek op dit soort foto's (in het zonnetje). Ik had niet zoveel tijd voor deze foto. Ik zag Anne dromen in de tuin en kwam niet verder dan de compositie kiezen, sluitertijd kort te houden en haar blik te pakken. Ik moest hem van deze kant nemen omdat haar haren zo mooi voor haar gezicht kwamen. Misschien is zo'n filter (diffusor) die toktok voorstelt wel wat voor me? Dit aangezien ik ook regelmatig in Portugal vertoef en de zon daar nog feller is. Een wolk als diffusor zou helemaal mooi zijn, maar momenten laten zich niet afdwingen
                Bedankt voor de tips allemaal, ik kwam er namelijk echt niet uit. Belichting vind ik het allermoeilijkste element van fotografie tot nu toe.
                Last edited by Monica; 11 april 2009, 13:17.

Comment

Als je zegt dat het de bedoeling is om het haar scherp te trekken en de ogen onscherp dan moet je dat ook doen. in Belgie en mischien in Nederland ook spreekt men van "Noch vis ,noch vlees". Het haar is te onscherp en de ogen zijn nog te scherp.
                  Het idee is er maar je slaat de bal volledig verkeerd.
                  Als het haar voldoende scherp was, en de ogen echt onscherp dan kan ik u garanderen dat je onderaan niet al die vragen had gesteld. Dan hadden al die minder goede zaken gewoon niet opgevallen .

Compo is

Wat het blauw betreft stond je witbalans wel goed ingesteld
                  Robby
                  Minder tijd achter de computer
                  Is meer tijd achter de camera

Comment

Prachtige opname. Dat-ie dan technisch niet goed zou zijn maakt me bij zo'n foto niet zo veel uit. Mar Monica stelt een aantal vragen. Om dan te reageren met 'belichting is 100% fout" ja, dáár heb je wat aan zeg! Ik ben niet zo technisch aangelegd, maar ik denk ook dat chromatische abberratie déze blauwschijn niet kan veroorzaken.
                    Ik zou Monica willen aanraden in elk geval bij de bewerking van haar opnamen uit te gaan van de raw-bestanden. Daar zit, zélfs in gedeelten die in jpeg uitgebrand lijken, toch nog wel informatie. Sommige opnamen kun je gewoon niet plannen of overdoen, hoewel, daar ben ik het wel mee eens, een technisch 100% opname altijd het beste uitgangspunt voor verdere bewerkingen geeft.
                    Henk
                    Kijken en zien zijn verschillende dingen. Als je iets ziet, laat maar weten via hatsekideesjingboemtralalalala@gmail.com of tararaboemsidee@gmail.com
                    (BD1383NL)

Comment

Working...
                    X